رئیس قوه قضائیه درجمع علما ،روحانیون و نخبگان استان مرکزی :

فقه پویا واجتهاد تمدن ساز لازمه کار قوه قضائیه/امید با سخنرانی ایجاد نمی شود بلکه در میدان عمل باید ثابت کرد

آیت الله رییسی گفت: باید دانشگاه و حوزه و نخبگان با امید حرکت کنند چرا که کار دشمن ایجاد یاس است و این دمیدن یاس را از طریق امپراطوری رسانه ای ایجاد می کند
کد خبر: ۹۱۵۵۰۲۵
|
۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶

به گزارش خبرنگارخبرگزاری بسیج استان مرکزی؛سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه امروز در ادامه سفر استانی خود به استان مرکزی در دیدار با جمعی از علما، روحانیون ، نخبگان و اساتید استان گفت: قوه قضاییه نیازمند  به روز بودن و داشتن دانش است و باید با فقه پویا و اجتهاد تمدن ساز ارتباط داشته باشیم.

رئیسی افزود: اجتهاد تمدن ساز هم برای مفتی در مقام افتا و هم برای قاضی در مقام قضا کارساز است.

وی ضمن بیان اینکه ارتباط با حوزه را ضروری می دانیم عنوان کرد: فقه بالنده ای که پاسخ گوی همه سوالات جامعه است می تواند به عنوان جایگاه کادر سازی نیز به کار گرفته شود.

رئیس قوه قضائیه تعداد زیاد قوانین دغدغه همه کشور است و این حجم از قوانین همیشه یکی از مشکلات است به همین خاطر تقبیح قوانین یکی از اصول برنامه های توسعه ای کشور است.

وی با اشاره به اینکه ضرورت دارد که با همکاری سه قوه در این حوزه کارهایی انجام شود تصریح کرد: گام های خوبی در گذشته در قوه قضائیه برداشته شده و قصدمان تقویت آن است. و برنامه دیگر برای رفع این مشکل ارتباط گیری پژوهشگاه قوه قضائیه با تمام دانشگاه هاست.

رئیسی در بخشی از صحبت های خود با تاکید بر حمایت از علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان بیان کرد: اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی موضوع مورد توجهی است و ظرفیت اقتصادی موجود در فضای دیجیتال چهار برابر وضع موجود است. که توجه به آن هم در ایجاد اشتغال و هم در تولید نرم افزارهای مورد نیاز اثر گذار است.

وی به برخی از ظرفیت های اقتصادی موجود در کشور پرداخت و ضمن اشاره به ظرفیت موجود در اقتصاد دریا گفت: ۳۰۰۰ کیلومتر مرز ساحل داریم اما سهممان از این مقدار تنها ۳ در صد است و در بهترین حالت به ۴ درصد می رسددر صورتی که در کشورهای اروپایی که به میزان ما ساحل ندارند تا ۵۰درصد از تولید ناخالص داخلی آنهاست.

وی به مسئله آلودگی شهر اراک پرداخت و عنوان کرد: مسئله آلودگی مرتبط با جان انسان هاست و این با کدام پول قابل جبران است. مسئله آلودگی حیات انسان ها را تهدید می کند و قانون اساسی هر نوع توسعه اقتصادی را فرعی بر محیط زیست می داند.

رئیسی افزود: هر اقدام اقتصادی در این منطقه فرع بر حفظ محیط زیست است و قوانین محیط زیستی بر هر قانونی مقدمند و واخدهای آلاینده باید مشکلات محیط زیستی خود را حل کنند.

وی خطاب به جامعه حوزوی و دانشگاهی محورهایی را به عنوان وظیفه مطرح کرد و ادامه داد: جامعه ما جامعه رو به پیشرفت است و در گام اول علی رغم همه مشکلات و سختی هایی که دشمن ایجاد کرد مراحل تاسیس ، تثبیت و توسعه نظام را پشت سر گذاشتیم و اگر بخواهیم سند جامعی از گام اول ارائه دهیم که همه موفقیت و سختی ها را پوشش دهد سند جامع گام دوم است که رهبری به عنوان یک منشور ابلاغ کردند و جا دارد که هم حوزه و هم دانشگاه روی آن کار کنند. محور های این بیانیه می تواند برای علم و فناوری و اجرای عدالت و همه حوزه ها بسیار نقش آفرین است.

رئیس قوه قضاییه تشریح کرد: باید دانشگاه و حوزه و نخبگان با امید حرکت کنند چرا که کار دشمن ایجاد یاس است و این دمیدن یاس را از طریق امپراطوری رسانه ای ایجاد می کند.

وی افزود: امید با سخنرانی ایجاد نمی شود بلکه در میدان عمل است که امید ایجاد خواهد شد. همه باید در میدان عمل این را افزایش دهند که درست خلاف خواست و حرکت دشمن است و این امید دهی میدانی مردم را به آینده امیدوار می کند.

رئیسی به دیگر وظایف حوزه و دانشگاه پرداخت و عنوان کرد: در حوزه علم و دانش، نو آوری ها، ابتکارات، خلاقیت، و نظریه پردازی، کرسی های نظریه پردازی  و میدان دادن به دانشجو و طلبه برای نظریه دادن بسیار مهم است.

وی ادامه داد: پژوهش های امروز دانشگاه و حوزه و پایان نامه های تولیدی باید عمراه با پیشنهادات اجرایی باشد و نه اینکه فقط بایگانی شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: برخورداری از علم و دانش برتری ما را بر دنیا عیان می کندکه نمنه ای از آن را در حوزه هسته ای، نظامی و نانو می بینیم. همین بومی سازی دانش هسته ای بود که توانستیم با سرعت و در زمان کوتاهی بعد از عهد شکنی آمریکایی ها و بی عملی اروپاییان تعهدات خود را کاهش دهیم و مسیر پیشرفت را با سرعت آغاز کنیم. و اگر بومی سازی نشده بود نمی توانستیم با این سرعت رو به جلو برویم.

وی دیگر وظیفه دانشگاه و حوزه را رساندن پیام دین به جامعه دانست و عنوان کرد : امروز باید سخن حق و راهکار برای چگونه زیستن را از تریبون و منبر ها به جامعه منتقل شود و از همه ظرفیت ها برای رساندن پیام دین به جامعه که وظیفه حوزه و دانشگاه است استفاده شود.

رئیسی اجرای دین را دیگر وظیفه دانست و خاطر نشان کرد: آن چه که گفتیم و شنیدیم و آموختیم باید در عرصه اجتماعی اجرا شود که نیاز به پیگیری و بردباری دارد.قوه قضائیه با اشاره به مشکلات موجود در واحدهای صنعتی استان عنوان کرد: یکی از راه های برون رفت از مشکلات ارتباط صنعت با دانشگاه است که بسیاری از مشکلات واحدهای واحدها با ابتکارات علمی دانشگاه ها می تواند حل کند

ارسال نظرات