خبرهای داغ:

خسارت سرما و تگرگ به ۸۰ درصد باغ‌های شاهرود

سرمازدگی روز‌های ۲۱ و ۲۲ فروردین و بارش تگرگ در هشتم اردیبهشت، به باغ‌ها و زراعت شهرستان شاهرود خسارت وارد کرد.
کد خبر: ۹۲۴۰۳۱۷
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، چهار سال است که مخاطرات جوی مانند سرمازدگی و تگرگ خسارت‌هایی را به کشاورزان شهرستان شاهرود وارد می‌کند.
علی اصغر حجی، مدیر جهاد کشاورزی شاهرود گفت: برای مقابله با مخاطرات طبیعی مانند سرمازدگی و تگرگ راهی جز تجهیز و پوشش دار کردن که تا حدودی در مقابله با سرمازدگی و ۱۰۰ درصد در برابر تگرگ مانع شود و همچنین تغییر الگوی کشت نیست.
حجی تصریح کرد: باغداری بدون استفاده از تجهیزات ممانعت از سرما و تگرگ قطعا با خطرات بسیار زیادی مواجه است.
پارسال برای پوشش دار کردن (سایه بان) باغ‌ها تسهیلات خوبی فراهم شد و محدویتی وجود نداشت و تا ۸۰ درصد هزینه‌ها در قالب تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می‌شد.
اسماعیل قربانیان مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شاهرود نیز گفت: متاسفانه بارش تگرگ به باغ‌های انگور، پسته، سیب درختی، زردآلو، گلابی و گردو و مزارع گندم، جو و چغندرقند خسارت شدیدی وارد کرد.
قربانیان به کشاورزان توصیه کرد: با توجه به سردی هوا و خسارت تگرگ، باغداران انگور تا ۱۰ روز آینده از آبیاری خودداری کنند تا از رخ زدن و سبزینگی جلوگیری شود.
قربانیان افزود: همچنین کشاورزان از مصرف کود ازته (سفید) خودداری و در نخستین آبیاری از کود پتاسه و کود آهن در باغ‌ها استفاده کنند تا از زردی درختان جلوگیری و سطح سبزی ایجاد شود تا بخشی از خسارت جبران شود.
به گفته قربانیان، جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی برای مقابله با سرمازدگی و تگرگ دو راهکار را ارائه کرده اند که نخستین راهکار ایجاد پوشش و سایه بان است تا سطح باغ را بپوشاند و در برابر تگرگ و سرما و آفتاب سوختگی محافظت کند.
قربانیان افزود: راهکار دیگر استفاده از دستگاه ضد تگرگ است که این دستگاه موج الکتریکی خیلی زیاد در هوا به وسیله انفجار ایجاد می‌کند و ابر‌ها از هم باز شده و تگرگ به باران تبدیل می‌شود.
قربانیان گفت: این دستگاه خارجی بوده، اما شرکت‌های مختلف داخلی ساخته اند و ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد و یک دستگاه می‌تواند ۱۰۰ هکتار را پوشش دهد.
استفاده از این دستگاه قرار است با کمک‌های دولتی و خودیاری کشاورزان به صورت آزمایشی در شاهرود اجرا شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها