خبرهای داغ:

قیام اباعبدالله الحسین (ع) نهضتی انسان ساز و الهی

نهضت حسینی الگویی خاص برای انقلابات مردمی بوده است. بسیاری از انقلابات مردمی ریشه و الگوی خاصی از نهضت اباعبدالله الحسین (ع) گرفته اند. قیام امام حسین (ع) از جهتی برای برپایی اخلاق و ارزشهای انسانی بوده است. این موضوع تاثیری عمیقی بر انقلابیون خصوصا مسلمانانی که علیه حکومت های خودکامه و سرسپرده به غرب داشته اند گذاشته و الهامی برای حرکت های زیبای انسانی دیگری شده است.
کد خبر: ۹۲۶۹۵۹۷
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
 به گزارشسرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج - امیرحمزه نژاد: نهضت عاشورا وجوه و مراتب بسیاری دارد. از مراتب انسانی و الهی گرفته تا عبرت های تاریخی و سیاسی و اجتماعی از هر بعدی که به قیام اباعبدالله الحسین (ع) بنگریم دریایی از معانی را از این نهضت بزرگ که تا به امروز زنده و پویا بوده و هر روز در شکل و قالبی جدید رخ کرده است، می توان یافت.
نهضت حسینی الگویی خاص برای انقلابات مردمی بوده است. بسیاری از انقلابات مردمی ریشه و الگوی خاصی از نهضت اباعبدالله الحسین (ع) گرفته اند. قیام امام حسین (ع) از جهتی برای برپایی اخلاق و ارزشهای انسانی بوده است. این موضوع تاثیری عمیقی بر انقلابیون خصوصا مسلمانانی که علیه حکومت های خودکامه و سرسپرده به غرب داشته اند گذاشته و الهامی برای حرکت های زیبای انسانی دیگری شده است.
فرهنگ پایه و اساس تغییرات بزرگ اجتماعی است. اولویت اصلی در نهضت حسینی هم تغییرات فرهنگی است و در این میان فرهنگ حسینی تشکیل شده است که سال ها و سال ها نه تنها رنگ نباخته بلکه پررنگ تر شده است. فرهنگ حسینی آنقدر بالنده و شکوفاست که هر ساله مخاطبان زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد ودل های بسیاری را شیفته خود می سازد.
پایبندی به ارزش ها تا پای جان وجه بارز قیام حسینی است. همین موضوع در انقلاباتی که ارزشهای بزرگ الهی و انسانی در آن ارزش بوده است شروع به کار کرده است یا منجر به پیروزی آن حرکت مردمی شده است یا اینکه اثرگذاری بزرگی برای اقدامات بزرگتر داشته است.
اباعبدالله(ع) برای اینکه به ارزش‌های متعالی خود برسد، تمام سختی‌ها را تحمل کردند و در این مسیر جان خود را تقدیم خداوند کردند. برای حضرت مهم این بود که مسلمانان و به خصوص پیروان اهل‌بیت(ع) به این باور برسند که پای ارزش‌ها ایستادن هزینه دادن هم دارد. از این رو در بدنه انقلابات مختلف از جمله اسلامی افرادی هستند که تا پای جان پای ارزش‌ها ایستادند؛ مثل شهدای جنگ و انقلاب و شهدای مدافع حرم.
امام در کلام خود فرمودند میخواهم اصلاح به وجود آورم. حضرت تعبیر دیگری نیز دارند که میفرمایند میخواهم امر به معروف و نهی از منکر بکنم. در ادبیات و متون دینی ما این تعبیرات وجود دارد. همین روند انسان ساز در قیام اباعبدالله الحسین (ع) سبب شده است تا بسیاری از انقلابات مردمی سرمشقی از آن گرفته و برای رسیدن به راه و روشی درست این نهضت بزرگ را سرلوحه کار خود قرار دهند. اصلاح امور از جمله خواسته های بسیاری از انقلابات مردمی بوده است این انقلاب ها اما زمانی که با ارزشهای اخلاقی و دینی همراه بوده است، توانسته یا خود به پیروزی بزرگی دست یابد یا سرمنشاء پیروزی های بزرگی شود. وجه حسینی این انقلاب ها باعث پیروزی و ماندگاری آن شده است. نهضت حسینی یک حرکت انسانی الهی اصیل است که با هیچ حرکت انقلابی دیگری در طول تاریخ قابل مقایسه نیست اما از سوی دیگر الگوی بسیاری از حرکت های مردمی برای ریشه کنی فساد و ظلم است. همین اصالت آنقدر در تار و پود نهضت امام حسین (ع) وجود دارد که وصل شدن به هر یک از سررشته های آن می تواند در ساختن انسان های ارزشمند و الهی بسیار سودمند باشد.
عنصر آگاهی در قیام امام حسین (ع) به خوبی دیده می شود از زمان حرکت تا به ظهر عاشورا و پس از آن که بار این رسالت سنگین بر دوش حضرت زینب (س) افتاد آگاهی در جای جای این نهضت الهی موج می زند. سالیان سال است که واقعه عاشورا، بخشی مهم و تاثیرگذار در زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مذهبی شیعیان را به خود اختصاص داده است. از این منظر که عاشورا و قیام امام حسین (ع) می تواند ابعاد زندگی مبتنی بر عقاید و اهداف متعالی هر انسانی فارغ از شیعه و سنی بودن و هر دینی را تغییر داده و زاویه دیگری از زندگی و معنای دیگری از چگونگی حیات را برای او متجلی کند. عالمان و اندیشمندان زیادی با وجه تحقیق قرار دادن این قیام بزرگ سعی کرده اند از آبشخور معانی عاشورا ذره ای برای خود بدست آورند. انسان سازی قیام عاشورا که از هر قشر و نژادی و سطحی را به خود جذب می کند باعث شده تا اول انقلاب درونی با خواندن و شنیدن از این قیام در افراد بوجود بیاید و در ادامه سرلوحه بسیاری از انقلابات و حرکت های پسندیده انسانی و الهی شود.
پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
ارسال نظرات