خبرهای داغ:

برداشت گیاه باریجه در سطح شهرستان سرخه

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه از شروع بهره برداری و عملیات برداشت صمغ از گیاه مرتعی باریجه در سطح مراتع شهرستان سرخه خبر داد.
کد خبر: ۹۲۷۶۱۳۴
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه، محمد راستین با اعلام این مطلب افزود: گیاه باریجه یکی از گیاهان مهم داروئی و صنعتی است که صمغ حاصل از آن جزو فرآورده‌های فرعی مرتعی محسوب می‌شود که جنبه صادراتی نیز دارد.
وی اظهار داشت: بهره برداری شیره باریجه در قالب طرح ۹ در ۹۹ سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور در سطح ۲۶۰ هکتار از مراتع باریجه خیز شهرستان سرخه آغاز شده است. با بهره برداری از این سطح بیش از ۲۵۰ کیلوگرم شیره باریجه استحضال می‌شود که ارزش ریالی آن ۵۰۰ میلیون ریال است.
راستین گیاهان دارویی – صنعتی را جزو منابع ارزشمند برشمرد و خاطرنشان کرد: از آنجایی‌که اکوسیستم رویشگاهی این گیاه خاص و حساس است، به منظور بهره برداری پایه دار و همچنین حفظ، حمایت و احیای پایه‌های آن لازم است بهره برداری و برداشت از صمغ این گیاه مرتعی تحت نظارت و در قالب طرح‌های مطالعاتی اجرایی انجام پذیرد تا ضمن جلوگیری از انقراض این گیاه ارزشمند بتوان از رویش سالانه آن بهره برداری مستمر کرد.
وی در ادامه اضافه کرد: در این طرح بعد از بهره برداری برابر با سطح برداشت شده عملیات بذکاری توسط بهره برداران انجام خواهد شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه بهره برداری از گیاه باریجه را یکی از مصداق‌های اجرای طرح‌های مرتعداری چندمنظوره (تلفیقی) در مراتع شهرستان سرخه دانست و خاطر نشان کرد: بر اساس سیاست‌های اجرایی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تهیه و اجرای طرح‌های مرتعداری چندمنظوره که بعنوان بهترین راهکار در خصوص بهره برداری اصولی و بهینه از مراتع و استمرار و تداوم در تولید تلقی می‌شود از سال‌های گذشته در مراتع شهرستان در حال اجرا است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها