خبرهای داغ:
شهادت حضرت معصومه(س) تسلیت باد

حضرت معصومه(س) دارای مدارجی از معرفت الله و تقوا بودند

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه شهرستان سرخه گفت: حضرت معصومه(س) دارای مدارجی از معرفت الله، تقوا و عبادت فوق العاده ای بوده اند که باعث تقرب فوق العاده ایشان نزد خداوند شده است.
کد خبر: ۹۲۹۷۸۵۳
|
۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷

همزمان با فرا رسیدن سالروز وفادت حضرت فاطمه معصومه(س) حجت الاسلام حسین ابوالقاسمی در گفتگو به خبرنگار خبرگزاری بسیج در سرخه؛ ضمن اشاره به اینکه حضرت معصومه(عليها السلام) در سال 201 هجرى قمرى به قصد ديدار برادر از مدينه به سوى خراسان حركت كرد؛ اظهار داشت: درباره علت سفر ایشان به ایران برخی معتقدند امام رضا(علیه السلام) بعد از استقرار در ایران نامه ای خطاب به خواهر گرامی اش حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) مرقوم فرمود و به غلامش دستور داد که در هیچ منزلی توقف نکند تا در اندک زمان ممکن آن نوشته را به مدینه برساند. غلام خود را به مدینه منوره رسانید و نامه امام هشتم را به خدمت حضرت معصومه(سلام الله علیها) تسلیم نمود و آن حضرت به مجرد رسیدن نامه برادرش خود را آماده سفر نمود. اما این روایت در کتابهای دست اول و قدیمی ذکر نشده است.

وی افزود: طبق نقل دیگر حضرت معصومه(سلام الله علیها) که از کودکی همراه امام رضا(علیه السلام) بودند و علاقه بسیاری به ایشان داشتند و علوم و معارف زیادی نیز از ایشان کسب کردند، بعد از سفر اجباری امام رضا(علیه السلام) به ایران حضرت معصومه نیز طاقت دوری از برادر و امام زمان خود را نداشت و به همراه گروهی از اطرافیان خود از مدینه به سمت ایران حرکت کرد، اما هنگامى كه به ساوه رسيد بيمار و بسترى شد. آن حضرت كه از وجود قم و سكونت شيعيان در آن اطلاع داشت به خادم مخصوصش فرمود: «مرا به قم ببريد». ایشان پس از عزیمت به قم مدتی در آنجا بودند سپس از دنیا رفتند.

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه شهرستان سرخه با اشاره به اینکه در خصوص علت رحلت یا شهادت حضرت معصومه(سلام الله علیها) نقل هایی وجود دارد؛ گفت: بعضی علت بیماری آن حضرت را چنین نوشته اند: مردم ساوه در آن عصر از دشمنان سرسخت خاندان نبوت بودند، از این رو وقتی كه موكب حضرت معصومه و همراهانش به ساوه رسید، به آن حمله كردند و جنگ سختی درگرفت، برادران و برادرزادگان حضرت معصومه دراین جنگ به شهادت رسیدند، حضرت معصومه همچون عمه اش زینب(سلام الله علیها) وقتی كه بدن های پاره پاره آنها را كه 23 تن بودند دید، به شدت غمگین گشته و بر اثر آن بیمار شد و سپس روانه قم شد، و در قم بیماری او ادامه یافت و پس از 16 یا 17 روز رحلت كرد. در روایت دیگری نیز آمده است که حضرت معصومه را مسموم کرده اند.

ابوالقاسمی با بیان اینکه درخصوص عکس العمل امام رضا(علیه السلام) در صورت صحت این اتفاقات در منابع تاریخی اشاره دقیقی وجود ندارد؛ تصریح کرد: امّا بدیهی است که مأمون هرگز طوری عمل نمی کرد که حمله به این کاروان به او نسبت داده شود؛ زیرا او امام رضا(علیه السلام) را به ایران آورد و به ظاهر ولیعهد خود قرار داد تا بگوید من به ایشان علاقه دارم و بدین وسیله خشم دوستداران اهل بیت را فرو نشاند. در چنین شرایطی ماهیت حمله کنندگان هرگز مشخص نمی شود تا بخواهد عکس العملی از سوی امام رضا(علیه السلام) و یا شیعیان انجام پذیرد. برای هر نوع واکنشی حجّت ظاهری لازم بود که وجود نداشت. تنها کاری که شیعیان انجام دادند این بود که حضرت معصومه(سلام الله علیها) را به قم که محل زندگی دوست داران اهل بیت(علیهم السلام) بود منتقل کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: برخی نیز علت بیماری ایشان را خبر شهادت امام رضا(علیه السلام) ذکر کرده اند، ولى اين مطلب خلاف تحقيق است؛ چرا که روايت سعد بن سعد از حضرت رضا(عليه السّلام) بر اين مطلب دلالت دارد كه حضرت معصومه(سلام اللَّه عليها) پيش از حضرت رضا(عليه السّلام) از دنيا رفته اند، زيرا در آن روايت، سعد مى گويد: «من از امام رضا(عليه السّلام) راجع به زيارت فاطمه(سلام اللَّه عليها) دختر موسى بن جعفر پرسش كردم...». اين سؤال حاكى از آن است كه در زمان پرسش، حضرت معصومه از دنيا رفته بودند و مرقد و مضجع وى معلوم بوده است.

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه شهرستان سرخه اذعان داشت: علاوه بر اين تاريخ شهادت حضرت رضا(عليهالسّلام) مضبوط و در دست است و آن بر حسب نقل مورّخان، آخر ماه صفر سال 203 هجرى قمرى است و سال مسافرت آن بزرگوار به توس سال 200 از هجرت بوده است و حضرت معصومه(سلام اللَّه عليها) در پى مسافرت برادرشان و به تصريح بعضى از اهل تاريخ در سال 201 هجرى به عزم ديدار وى حركت كرده اند. بنابراين وفات آن مخدّره حدود دو سال قبل از شهادت حضرت رضا(عليه السّلام) واقع شده است.

ابوالقاسمی با بیان اینکه در هر صورت حضرت معصومه(عليها السلام) پس از بیماری تصمیم گرفتند به قم که محل سکونت دوست داران اهل بیت بود بیایند؛ اذعان داشت: از سوى ديگر وقتى مردم قم خبر ورود آن حضرت به ساوه را شنيدند تصميم گرفتند آن حضرت را به شهر خود دعوت كنند، بدين جهت پسران و نوادگان سعد اشعرى به محضر آن حضرت رسيده و ايشان را به قم آورده و در كمال احترام از وى پذيرايى نمودند. هر چند آن حضرت متأسّفانه پس از مدّت كوتاهى بدرود حيات گفتند.

وی افزود: حضرت فاطمه معصومه(س) مستغرق در عبادت، و از معاصی و زشتی ها پیراسته و به یقین جلوه هایی از عصمت مادرش زهرا(س) در ایشان تجلی نموده بود و گویی به همین جهت امام رضا(ع) به عنوان «معصومه» از ایشان یاد کرده است.

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه شهرستان سرخه در ادامه اضافه کرد: به راستی که ایشان تنها، دختر امام و یا عمه و خواهر امام نیستند، بلکه دارای مدارجی از معرفت الله، تقوا و عبادت فوق العاده ای بوده اند که باعث تقرب فوق العاده ایشان نزد خداوند شده است؛ یعنی شأن والایی در پیشگاه خدا دارند.

ابوالقاسمی در خاتمه گفت: روز رحلت حضرت فاطمه معصومه(عليها السلام) مطابق روایتی روز دهم ربیع الثانی سال 201 است. و مطابق نقل ديگر، روز دوازدهم، روز وفات آن حضرت است،

ارسال نظرات
پر بیننده ها