خبرهای داغ:
رئیس کل دادگستری استان همدان:

همدان رتبه اول صلح و سازش در کشور را دارد

همدان- رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: رتبه اول صلح و سازش در کشور متعلق به استان همدان است با ۴۷ درصد سازش پرونده‌هایی که در شورای حل اختلاف وجود دارد.
کد خبر: ۹۳۵۳۸۵۵
|
۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
همدان رتبه اول صلح و سازش در کشور را داردبه گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا عدالتخواه امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته قوه قضاییه در سالن اجتماعات شهید قدوسی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر اظهار داشت: عملکرد دادگستری استان همدان در یک دوره یک ساله و ۲۱ ماهه در دادگاه‌ها و دادسرا‌های ما به جز شورای حل اختلاف و اجرای احکام ۲۷۱ هزار و ۱۶۷ فقره پرونده مختومه شده است.

وی با بیان اینکه ۱۵ هزار و ۸۶۷ فقره پرونده در مقایسه با سال گذشته بیشتر عملکرد مجموعه قضایی استان است، گفت: نسبت به مجموع عملکرد ۲۱ ماهه، اعم از دادگاه‌ها، دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر و دادسراها، شورا‌های حل اختلاف و اجرای احکام مدنی و کیفری در مجموع ۷۴۶ هزار و ۷۲۵ فقره پرونده وارد مجموعه قضایی استان به نحو نقطه‌ای شده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان ادامه داد: براساس آمار نقطه‌ای عملکرد، ۷۴۶ هزار و ۷۲۵ فقره پرونده وارد مجموعه قضایی استان و شورا‌های حل اختلاف شده و ۷۴۹ هزار و ۴۲۶ فقره پرونده مختومه شده است که ۲ هزار و ۷۰۱ پرونده بیش از وارده مختومه شده است.

وی گفت: فقط شورای حل اختلاف در سطح استان همدان ۲۱۲ هزار و ۵۳۹ فقره پرونده مختومه داشته که رسیدگی شده و یک رتبه ممتاز در سطح کشور به دست آوردند، رتبه اول صلح و سازش در کشور متعلق به استان همدان است با ۴۷ درصد سازش پرونده‌هایی که در شورای حل اختلاف وجود دارد.

عدالتخواه بیان کرد: آمار صلح و سازش در کشور ۳۲ درصد و در استان ۴۷ درصد است که رتبه اول کشور را با فاصله بالا با بقیه استان‌ها داریم.

وی با بیان اینکه دادگاه‌ها و دادسرا‌ها نیز ۴۲ هزار و ۳۸۵ فقره پرونده را به صلح و سازش ختم کرده‌اند، اضافه کرد: در مجموع ۷.۵ درصد کل پرونده‌های دادگاه‌ها و دادسرا‌های ما هم منتهی به صلح و سازش شده است که همه این‌ها محور‌های سند تحول است.

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: سند تحول برای دستگاه قضا ترسیم شده است و با جابجایی‌ها این سند کار خود را ادامه می‌دهد، چراکه سند تحول یک برنامه‌ریزی مدقن و اساسی است و بر اساس سه بازه زمانی است که تیر ماه ۱۴۰۰ اولین بازه زمانی آن بوده و در دوره کوتاه مدت اهدافی در آن ترسیم شده است.

وی ادامه داد: بازه زمانی میان مدت برای اجرای این سند تیر ماه ۱۴۰۱ است و بلندمدت آن در پایان سال ۱۴۰۲ است که اهداف این سند باید محقق شده باشد.

عدالتخواه بیان کرد: در ایام کرونا ۷۰ قاضی و ۱۶۰ کارمند در سطح استان کرونا کرونا گرفتند، اما با این وجود کار دادگستری و شعبات یک روز تعطیل نشد. 
وی با بیان اینکه در عفو هم رتبه اول را در سطح کشور داریم، افزود: در ۱۰ سال گذشته ۵۸۸ نفر عفو شدند و با عفوی که دیشب اعلام شد در مجموع در ۲۱ ماه گذشته یک هزار و ۵۲۶ نفر عفو شدند، این عفو فقط مشمول افرادی می‌شود که محکوم هستند، متهمین مشمول عفو نیستند و به شرطی به این افراد عفو می‌دهیم که اصلاح رفتار داشته و متنبه شده باشند و بازاجتماعی شده باشند که حضورشان در اجتماع آثار منفی به دنبال نداشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان همدان عنوان کرد: استان همدان در آزادی مشروط نیز رتبه اول کشوری را دارد، اگر کسی مدتی را در زندان بماند قاضی می‌تواند تشخیص دهد رفتار فرد خوب شده و جبران خسارت شاکی را کرده است و به او آزادی مشروط بدهد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان رتبه اول اتقان آرا را در سطح کشور دارد، گفت: میانگین کشور  در نقض آرا که وارد دادگاه تجدیدنظر می‌شود ۲۰ درصد و در استان همدان ۱۲ درصد است.

عدالتخواه از راه‌اندازی یک سامانه ابتکاری با عنوان «سامانه ساآب» به معنای سامانه ارزشیابی آراء بدوی در همدان خبر داد و افزود: همچنین استان همدان رتبه چهارم کشوری را از حیث رضایتمندی در کشور دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری، استفاده از جوانان صالح، انقلابی و فاضل را در مسئولیت‌های قوه قضاییه به عنوان یک راهبرد در استان همدان عملیاتی کردیم، تصریح کرد: با توجه به این امر میانگین سن دادستان‌ها پنج سال و میانگین سن رؤسای حوزه‌های قضایی چهار سال جوان‌تر شده است.

 در رتبه‌های بدست آمده رؤسا نقش اساسی دارند با یک خصوصیت ویژه در این دوره و یک شرط هم دارند کسی که در حوزه قضایی فعالیت می‌کند باید با خانواده در آن حوزه مقیم شوند.

عدالتخواه افزود: یکی از موضوعاتی که بار‌ها تأکید شده و قوه قضاییه در این زمینه کمک می‌کند رفع موانع تولید از مجموعه بنگاه‌های اقتصادی در سطح کشور است که حدود ۲ هزار کارخانه توسط ریاست قوه قضاییه فعال شده است که در همدان نیز در این خصوص با تشکیل ۲۰۷ جلسه با فعالین اقتصادی موضوعات رفع موانع تولید بررسی شده و ۲۷۷ مورد مکاتبه برای تسهیل در امر تولید و سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۵۷ کارگاه، کارخانه و مرکز تولیدی رفع مشکل و از بیکار شدن ۴۲۲ نفر کارگر که جلوگیری شده است، گفت: ۱۰ مورد هم بازدید دوره‌ای کارخانه‌ها و مراکز تولیدی داشتیم و شاخص‌ترین آن مجموعه صنایع غذایی «کیوان» است که طبق دستور رئیس دستگاه قضا مقرر شد این کارخانه ظرف یک ماه راه‌اندازی شود که کمتر از ۱۰ روز راه‌اندازی شد.

رئیس کل دادگستری استان همدان در خصوص ماده ۴۷۷ گفت: این به عنوان یک مرحله دادرسی نیست که هرکسی یک رأی از دادگاهی صادر شد اعمال ماده ۴۷۷ کند، این یک راه استثنایی است برای پرونده‌هایی که خلاف شرع بیّن تشخیص داده می‌شود که در استان همدان ۲ هزار و ۷۲۰ درخواست در ۲۱ ماه گذشته وارد شده است که از این تعداد ۱۵۲ فقره پرونده باید دوباره رسیدگی شود.
وی در خصوص رویکرد فسادستیزی قوه قضاییه بیان کرد: فسادستیزی در این قوه با قدت ادامه خواهد داشت؛ ریاست بعدی قوه قضاییه هم موضوع را با قاطعیت ادامه می‌دهند چراکه این موضوع ریل‌گذاری شده؛ هم دستور رهبر معظم انقلاب و هم یکی از راهبرد‌های سند تحول قضایی است.

عدالتخواه ادامه داد: نتیجه غیر مستقیم وجود فساد در یک سیستم اداری موجب بدبینی به کل نظام خواهد شد، بنابراین نباید در قبال مفاسد به خصوص مفاسد اقتصادی و اداری اغماضی صورت بگیرد.

وی بیان کرد: ۱۷ شعبه دادگاه تجدیدنظر و مجموعه ستاد در ساختمان شهید سلیمانی دادگستری در نظر گرفتیم و ۲۰ شعبه قضایی دیگر در این مکان اضافه کردیم و در مجموع استان ۴۴ شعبه اضافه شده است که افزایش شعبه‌ها باعث کوتاه‌تر شدن زمان رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود و کیفیت کار بالاتر می‌رود.

رئیس کل دادگستری استان همدان ابراز داشت: دادگاه‌های بدوی استان نیز ۱۱۰ شعبه بود که به ۱۲۲ شعبه افزایش یافته و شعب دادسرا نیز از ۶۰ شعبه در سطح استان به ۸۹ شعبه رسیده است.

وی در خصوص برنامه‌های این دستگاه عنوان کرد: یکی از برنامه‌هایی که در سند تحول وجود دارد الکترونیکی کردن رسیدگی‌ها است؛ که در این راستا سامانه‌ای برای ملاقات خانواده زندانی با زندانی طراحی شده که با مراجعه به دفاتر قضایی و دریافت کد از همان دفتر قضایی به صورت اتوماتیک با زندانی خود به صورت مجازی به مدت ۲۰ دقیقه ارتباط برقرار می‌کند.

عدالتخواه با بیان اینکه ۹۳ درصد ابلاغیه‌ها الکترونیکی شده‌اند، گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ جلسه دادرسی الکترونیکی نیز تشکیل شده است.

وی در خصوص برنامه‌های ابتکاری استان همدان با اشاره به اجرای سه برنامه از شهریور ۹۸ در استان گفت: یک برنامه با عنوان «برنامه کمّی شعبه محور» داشتیم که هدف آن مشخص می‌کند یک قاضی ابتدای سال چقدر پرونده دارد و چقدر در طول سال وارد می‌شود و در انتهای سال باید به چه عدد شاخصی برسد و نتیجه آن کاهش موجودی، تسریع در رسیدگی و کاهش معوقات می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: در سال ۹۹ نیز یک برنامه با عنوان «برنامه کیفی قاضی محور» داشتیم که عملکرد قاضی را بررسی می‌کند و به او نمره می‌دهد.

وی عنوان کرد: «سامانه ساآب» سامانه ارزشیابی بدوی، «سامانه ساتَد» سامانه ارزشیابی تحقیقات دادسرا، «سامانه سانک» سامانه ارزشیابی نظرات کارشناسی نیز از دیگر طرح‌ها بوده و «سامانه سادُو» نیز سامانه ازرشیابی دفاعیات وکلا است که در حال طراحی هستند.

عدالتخواه با بیان اینکه بیش از ۵۰ قاضی در استان داریم که زیر ۱۲ درصد نقضی دارند، ابراز داشت: امسال یک برنامه طراحی کردیم به نام «برنامه مدیریتی حوزه محور» که دادستان‌ها و رؤسای دادگستری را ارزیابی می‌کند.

وی با بیان اینکه کار در استان همدان به صورت علمی انجام می‌شود، گفت: در «ستاد تألیف قلوب» که در سند تحول آمده است برای حل اختلافات از ظرفیت مردم استفاده می‌شود که باید راهکار‌های توسعه حل اختلاف شناسایی شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه بخشی از برنامه‌های بلند مدتی است که باید سال ۱۴۰۲ انجام شود، گفت: با تشکیل «ستاد تألیف قلوب» خود ستاد تاکنون توانسته است ۲۵ قتل عمدی را به مصالحه بکشاند و دو کمیته معین، با عنوان مصلحین و معتذرین دارد.

وی با اشاره به سازماندهی بیش از ۱۰۰ مسجد در شهر همدان ادامه داد: در ۴۰۰ مسجد در سطح استان نیز در حال پیگیری هستیم که اگر روحانیون مساجد اختلافی در محل دیدند برای صلح و سازش ورود کنند.

عدالتخواه گفت: کمیته‌ای که بسیار مهم است و رئیس دستگاه قضا دستور دادند که در سطح کشور اجرایی شود و مخصوص این استان است و در هیچ کجای ایران هنوز مطرح نشده است کمیته «معتذرین» است که از مهر ماه سال گذشته راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۴ هزار و ۳۶۹ نفر متهم، حاضر به عذرخواهی شدند که ۲۰۰ نفر اکنون با استفاده از پابند الکترونیک تحت سامانه در محله خود زندگی می‌کنند، این افراد می‌تواند آزادی مشروط داشته باشند، عفو، مرخصی و ملاقات با خانواده داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه از این تعداد که معتذر هستند ۲ هزار و ۷۴۴ نفر را شکّات کاملاً بخشیده‌اند، عنوان کرد: در مجموع شاکیان از ۱۶ میلیارد و ۲۴۷ میلیون تومان خود گذشتند.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار