خبرهای داغ:
رئیس دادگستری شهرستان نهاوند خبر داد

اجرای طرح ستاد «تالیف قلوب» در شهرستان نهاوند

نهاوند-رئیس دادگستری شهرستان نهاوند از اجرای طرح ستاد «تالیف قلوب» در شهرستان نهاوند  خبر داد.
کد خبر: ۹۳۵۴۱۹۸
|
۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵

اجرای طرح ستاد «تالیف قلوب» در شهرستان نهاوندبه گزارش خبرگزاری بسیج، علی کاظمی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام خمینی(ره) اظهار داشت: ۴۰ سال پیش افراد کج اندیش که تحمل انسان‌های نو اندیش همچون شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش را نداشتند دست به یک اقدام ننگین زدند و با بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری شهادت این انسان‌های پاک را رقم زدند.

وی بیان داشت: از شهید بهشتی به عنوان معمار قوه قضائیه نوین یاد می‌شود و یکی از خدماتی که برای قوه قضائیه ارائه کرد افتتاح دانشکده علوم قضایی بود که در سال ۱۳۶۱ افتتاح شد و تاکنون هزاران قاضی از این دانشگاه تعلیم دیده و تربیت شده‌اند.

رئیس دادگستری شهرستان نهاوند گفت: آیت‌الله محمدعلی حیدری مجاهدی نستوه از دیار نهاوند و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی در حادثه بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید و سهم استان همدان از واقعه خونین هفت تیر شد.

وی بیان داشت: شهید آیت‌الله محمدعلی حیدری نماینده امام و اولین امام جمعه نهاوند و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی همچون دریایی پر تلاطم،‌ در وقایع سیاسی و اجتماعی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای پیشبرد اهداف نهضت و تقویت مصالح نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران، با موضع گیری‌های اصولی منشأ خدمات فراوان شد.

کاظمی اظهار کرد: یکی از خدمات دادگستری در شهرستان نهاوند افتتاح دفتر خدمات قضایی الکترونیک بود که به موجب آن مردم شهرستان نهاوند برای ارائه دادخواست و شکوائیه نیازی نیست به صورت مستقیم به دادگستری مراجعه کنند و می‌توانند برای پیگیری از شکایات و دادخواست خود از طریق دفتر خدمات قضایی الکترونیک اقدام کنند و درخواست خود را برای دادگستری ارسال کنند.

وی افزود: یکی از اقدامات خوبی که در سطح دادگستری‌ها صورت گرفته و اولین بار در کشور اجرا شده بحث راه‌اندازی ستاد «تالیف قلوب» است که دارای دو کمیته معتذرین و مصلحین است، افرادی که پرونده کیفری دارند و به دادگستری مراجعه می‌کنند با تشویق متهمان و مجرمان به عذرخواهی از طرف مقابل توسط کمیته معتذر صورت می‌گیرد و در صورت پذیرش عذرخواهی توسط شاکی، در کمیته مصلحین مطرح می‌شود.

رئیس دادگستری شهرستان نهاوند تصریح کرد: اغلب پرونده‌ها را به شورای حل اختلاف ارجاع می‌دهیم که بیش از نیمی از آنها بدون وارد شدن به پروسه قضایی به صلح و سازش منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: در راستای حمایت از خانواده و آسیب های طلاق از سال ۹۸ مجمع صیانت از خانواده با همکاری سپاه راه‌اندازی شده و در راستای کاهش آسیب‌های خانوادگی بخصوص بحث طلاق که نتایج خوبی در پی داشته و گام‌هایی برداشته شده است.

کاظمی گفت: یکی دیگر از سامانه‌هایی که ریاست محترم قوه قضائیه دستور اجرای آن را دادند، سامانه عدالت همراه است که ارباب رجوع‌ها بدون حضور در دادگستری از روند پرونده‌های خود اطلاع پیدا می‌کنند .

وی افزود: با دستورالعمل رئیس قوه قضائیه و ساماندهی اوقات رسیدگی، زمان رسیدگی به پرونده‌ها به صورت قابل توجهی کاهش یافته است و کاهش زمان هم لطمه‌ای به نتایج و کیفیت رسیدگی وارد نکرده است.

رئیس دادگستری شهرستان نهاوند تصریح کرد: جرائم توهین و تهدید، ضرب و جرح و سرقت‌های خرد  بالاترین عناوین مجرمانه است که رخ می‌دهد.

وی بیان داشت: بهره‌برداری از سامانه الکترونیکی در دستگاه  قضایی از جمله اقدامات مهمی و نتیجه تدبیر رئیس قوه قضائیه است که مردم می‌توانند برای گرفتن سوپیشینه، اوراق قضایی ، پیگیری ثبت نام در سامانه ثنا و ...مطلع  شوند بدون اینکه حضور فیزیکی در مراکز قضایی پیدا کنند.

کاظمی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد میزان پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی در نهاوند به صلح و سازش منجر شد، اظهار کرد: یکی از عواملی که می‌تواند در کاهش جرم در سطح شهر اثرگذار باشد نصب دوربین باکیفیت در مراکز جرم‌خیز و معابر پرتردد نهاوند است.

وی با بیان اینکه اگر کسی بداند تحت کنترل دوربین است و در صورت شرارت شناسایی و مجازات خواهد شد، شرارت نمی‌کند گفت: نصب دوربین در مراکز پرتردد باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

رئیس دادگستری شهرستان نهاوند اضافه کرد: برای تبدیل این مساله به یک مطالبه عمومی رسانه‌ها نقش مهمی دارند و خیرین نیز می‌توانند در این زمینه مشارکت داشته باشند.

وی بیان کرد : در حال حاضر۶ شورای حل اختلاف در نهاوند وجود دارد که با ایجاد صلح و سازش بین طرفین برترین عملکرد را در سطح استان دارند.

کاظمی گفت: در دوران اوج‌گیری کرونا نیز همکاران قضایی بدون تعطیلی و کاهش ساعات کار و بدون وقفه در خدمت شهروندان بودند و بدون حتی کمترین کاهش ساعات کاری پرونده‌های قضایی را مورد رسیدگی قرار دادند.

وی ادامه داد: ستاد پیشگیری از وقوع جرم شهرستان به‌ صورت متناوب تشکیل جلسه داد و از فعال‌ترین ستادهای استانی بود که در زمینه انتخابات نیز موفق عمل کرد و کارنامه خوبی داشته است.

رئیس دادگستری شهرستان نهاوند افزود: ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی نهاوند نیز یکی از موفق‌ترین ستادهای استان بوده که نتیجه آن کاهش پرونده‌های جرایم انتخاباتی در سطح شهرستان نسبت به سال‌های گذشته بوده است.

وی اظهار داشت : در انتخابات شورا برخی افراد اعتراضاتی را در خصوص تخلف و خرید و فروش رای داشتند که البته پس از بررسی مشخص شد اینها صرفا یک ادعا بوده و بر مبنای ادله و مستندات لازم مطرح نشده است.

کاظمی در پایان گفت: دادگستری نهاوند خدمات مشاوره رایگان را به شهروندان بدون هیچ‌گونه محدودیت ارائه می‌دهد و ملاقات عمومی با شهروندان نیز همواره در دستور کار بوده و بنده و دادستان به‌عنوان خادم ملت در کنار شهروندان هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار