خبرهای داغ:

احداث پنجمین ایستگاه آتش نشانی در شاهرود/فعالیت ۷۹ آتش نشان

شاهرود_سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شاهرود از آغاز عملیات اجرایی پنجمین ایستگاه آتش نشانی شاهرود در بلوار شهید قدوسی، در سال ۱۴۰۱ خبر داد.
کد خبر: ۹۴۱۶۸۰۱
|
۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱

احداث پنجمین ایستگاه آتش نشانی در شاهرود/فعالیت ۷۹ آتش نشانبه گزارش خبرنگار بسیج، علیرضا علی بیک با اشاره به اینکه سازمان آتش نشانی شهرداری شاهرود در حال حاضر ۴ ایستگاه فعال در سطح شهر دارد، افزود: ایستگاه شماره ۱ واقع در خیابان ۲۲ بهمن، ایستگاه شماره ۲ میدان ولایت، ایستگاه شماره ۳ شهرک بهارستان و ایستگاه شماره ۴ که ستاد فرماندهی و مرکز ۱۲۵ در آن مستقر است در ابتدای بلوار عدالت قرار دارد.
او از خدمت رسانی ۷۹ نیروی انسانی اعم از اداری و عملیاتی مستقر در سازمان آتش نشانی شهرداری شاهرود به صورت سه شیفت و ۲۴ ساعته خبر داد و تصریح کرد: تجهیزات اطفای حریق و امداد و نجات به دلیل حجم بالای کار از استهلاک بسیار بالایی برخوردار است و نیاز به تعمیر، نگهداری و بروز رسانی مستمر دارند که برنامه خرید و جایگزین این تجهیزات با نگاه ویژه شهردار، طبق یک برنامه از پیش تعیین شده به صورت ماهیانه تهیه و در اختیار سازمان برای امداد رسانی بهتر به شهروندان قرار می‌گیرد.
سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شاهرود با بیان اینکه ماشین آلات خوبی در اختیار سازمان قرار دارد، اما عمر طولانی این وسایل باعث شده تا بازسازی آن‌ها در دستور کار شهرداری قرار بگیرد، ابراز داشت: سازمان برای خدمت رسانی سریع، آسان و مطلوب به هسته مرکزی شهر، نیازمند یک دستگاه کامیونت است تا امکان عبور و مرور در معابر باریک سطح شهر برای ارائه خدمت به همشهریان را داشته باشد که شهردار شاهرود برای پاسخ به این نیاز سازمان، رایزنی و نامه نگاری‌های بسیاری با استانداری و سازمان شهرداری‌ها انجام داده است تا مشکل مرتفع شود.
نردبان هیدرولیک نیاز آتش نشان‌های شاهرودی
علی بیک با توجه به شرایط ویژه شهرستان شاهرود ودستور رئیس جمهور مبنی برتهیه تجهیز نردبان هیدرولیک عنوان داشت: سازمان آتش نشانی نیازمند یک نردبان هیدرولیک با ارتفاع ۳۲ متر برای اطفای حریق و امداد رسانی به ساختمان‌های دارای ارتفاع است که امیدواریم یک دستگاه از این نردبان در صورت انجام واردات با تلاش‌ها و رایزنی‌های شهردار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلانمی به شاهرود اختصاص یابد، این رایزنی‌ها در شرایطی صورت گرفته که اولویت کشور برای خریداری این نردبان با ارزش مالی ۵۰ میلیارد تومان با مراکز استان‌ها است.
او با بیان اینکه هر چند این نردبان برای تسریع امداد رسانی در محل حادثه لازم است و اولویت در ابتدا ایمنی ساختمان‌ها است، ابراز داشت: محافظت ساختمان‌ها در مقابل حریق در بحث سوم مقررات ملی ساختمان‌ها وجود دارد، اما این قوانین به خوبی اجرا نشده است و ساختمان‌های دارای ارتفاع در سطح شهر از وضعیت ایمنی خوبی برخوردار نیستند، سازمان آتش نشانی طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که بیش از ۴۰ سال پیش به تصویب رسیده و نیاز به بازنگری دارد باید توانایی ورود در بحث نظارت بر ساختمان‌های نا ایمن را داشته باشد و با قدرت بیشتری به مسئله ورود پیدا کند.
سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شاهرود خاطرنشان کرد: بازدید‌های ایمنی از ساختمان‌های دارای ارتفاع توسط سازمان آتش نشانی انجام می‌شود و در صورت مشاهده موارد نا ایمن به مالک اخطار می‌دهیم، نیاز است که سازمان نظام مهندسی ساختمان و مهندسین ناظر توجه ویژه‌ای به رعایت ضوابط و دستور العمل‌های مبحث ۳ مقرارت ملی ساختمان داشته باشند و ما برای رفع خطر قبل از بروز حوادث ناگوار، نیازمند همکاری بیشتر آن‌ها با سازمان آتش نشانی هستیم چرا که در شاهرود ساختمان‌های ۴ طبقه بسیاری وجود دارد که سیستم‌های اطفای حریق آن بر اساس دستور العمل اجرا نشده است و بروز یک حادثه در آن‌ها می‌تواند خسارات سنگینی را وارد کند.
آمادگی آتش نشان‌ها برای استقبال از بهار
علی بیک با اشاره به اینکه اقدامات آتش نشانی در عید نوروز وابسته به وضعیت رنگ بندی کرونا در سطح شهر است، عنوان داشت: اگر شاهرود در وضعیت سفید قرار گرفت و ستاد مبارزه با کرونا اجازه آغاز سفر‌های نوروزی را در استان صادر نمود، سازمان آتش نشانی همانند سال‌های گذشته موظف است تا از محل اسکان مسافران از جمله مدارس و سالن‌هایی که شهرداری برای اقامت آن‌ها در نظر گرفته است به لحاظ ایمنی بازدید کرده تا نارسایی‌ها را جبران و سیستم‌های خاموش کننده دستی را بروز رسانی کند.
او از آماده باش کلیه نیرو‌های سازمان به صورت ۲۴ ساعته در ایام نوروز خبر داد و گفت: پرسنل آتش نشانی بر خلاف کارمندان دیگر ارگان‌ها تمامی تعطیلات نوروز را در ۳ شیفت از ۴ ایستگاه آماده خدمت رسانی به شهروندان هستند.
پوشش ۱۲۸۳ حادثه در سال گذشته توسط سازمان آتش نشانی
سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شاهرود با بیان اینکه خدمات سازمان آتش نشانی محدود به شهر شاهرود نبوده و بر اساس نیاز، فراتر از وظیفه به روستاها، شهر‌های تازه تأسیس اطراف شاهرود و روستا‌های پشت بسطام خدمات رسانی می‌کند، افزود: با توجه به اینکه شاهرود در مسیر شاه راه حیاطی تهران- مشهد و زائرین علی ابن موسی الرضا (ع) دارد، شاهد بروز حوادث ترافیکی بسیاری است که سازمان آتش نشانی علی رغم اینکه متولی امداد و نجات در جاده‌ها نیست، بخش وسیعی از این حوادث را تا فاصله ۳۵ کیلومتری پوشش می‌دهد.
علی بیک یکی دیگر از حوادث بسیار مهم و حساس جاده‌ای را واژگونی و آتش سوزی تتانکر‌های حامل سوخت برشمرد و اظهار داشت: با توجه به وجود منطقه شمال شرق کشور در بحث فراورده‌های نفتی و سوخت در شاهرود تانکر‌های حامل سوخت بسیار زیادی در طول شبانه روز از مسیر شاهرود و کمربندی اطراف آن عبور می‌کنند که در طی سال شاهد واژگونی چندین تانکر حامل سوخت اعم از بنزین، گاز مایع، گازوئیل و... هستیم و اگر امداد رسانی به موقع و بر اساس روش‌های عملیاتی استاندارد صورت نگیرد، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد.
غواصی فراتر از وظیفه آتش نشان‌ها
او با اشاره به اینکه غواصی وظیفه قانونی آتش نشانی برای امداد رسانی به شهروندان نیست، تصریح کرد: سازمان آتش نشانی با توجه به نیروی انسانی ماهر و تجهیزاتی که در اختیار دارد، یکی از ارگان‌های خدمت رسان در حوزه غواصی است، بیشتر امداد رسانی‌ها در این حوزه پوشش حوادث غرق شدگی در استخر‌های کشاورزی اطراف شاهرود است که به دلیل بی احتیاطی، عمق و وسعت بسیار زیاد، شرایط نامناسب برای بالا آمدن بر سطح آب و عدم توجه به هشدار‌های متعدد توسط آتش نشانی اتفاق می‌افتد.
سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شاهرود با بیان اینکه ۱۲۹۰ حادثه از ابتدای سال جاری تا آخرین روز از بهمن ماه توسط نیرو‌های سازمان آتش نشانی در سطح شهر پوشش داده شده است، گفت: امیدواریم در چهارشنبه آخر سال با کمک همشهریان و رعایت ایمنی توسط آن‌ها اجازه بالا رفتن به این آمار را نداده و با سلامت کامل به استقبال از نوروز برویم.
مزاحمت‌های تلفنی باعث تاخیر حضور در محل حادثه
علی بیک یکی دیگر از مشکلاتی که آتش نشانی و سایر سازمان‌های آتش نشان در کشور با آن مواجه هستند را مزاحمت‌های تلفنی دانست و ابراز داشت: علی رغم تذکرات داده شده و فرهنگ سازی‌هایی که در این خصوص صورت گرفته است از شهروندان خواهشمندیم به کودکان و فرزندان خود نحوه ارتباط با شماره ۱۲۵ را آموزش داده و فرهنگ سازی کنند چرا که یک لحظه دیر رسیدن نیرو‌های امداد رسان به صحنه حادثه باعث از دست رفتن جان یک انسان خواهد شد.
برگزاری دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان
او با بیان اینکه علاقه‌مندان به یادگیری مهارت‌های آتش نشانی می‌توانند به سازمان آتش نشانی واقع در بلوار عدالت مراجعه کنند تا اطلاعات آن‌ها ثبت شده و بعد از به حد نصاب رسیدن تعداد افراد، دوره آموزشی برگزار شود، ابراز داشت: سازمان آتش نشانی بنا به درخواست ارگان ها، اداراه ها، کارخانه‌ها و ... دوره‌های آموزشی تعریف شده را برگزار می‌کند و از ابتدای حضور شهردار تا کنون ده هزار نفر ساعت آموزش شهروندی اطفای حریق، گاز co و مونوکسید کربن توسط سازمان صورت گرفته است، امید داریم با از بین رفتن ویروس کرونا در حوزه آموزش و توانمندن کردن همشهریان فعالیت بیشتری در این داشته باشیم.
کسب مقام ملی قهرمانی در حوزه ورزش و آمادگی جسمانی
سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شاهرود با اشاره به اینکه سازمان آتش نشانی شهرداری شاهرود در حوزه ورزش و آمادگی جسمانی یکی از مطرح‌ترین تیم‌های عملیاتی ورزشی سازمان‌های آتش نشانی کشور است، خاطر نشان کرد: در آخرین مسابقات آتش نشانی‌های کشور که در یزد برگزار شد، سازمان آتش نشانی شهرداری شاهرود موفق به کسب مقام قهرمانی در مسابقات عملیاتی ورزشی آتش نشانان کشور شد و این باعث افتخار برای شهر شاهرود و مجموعه مدیریت شهری است.
این امداد گر آتش نشان تمرین‌های سخت و طاقت فرسا را یکی دیگر از برنامه‌های روزانه آتش نشان‌های شاهرودی دانست و عنوان کرد: سازمان آتش نشانی شهرداری شاهرود یکی از قوی‌ترین و موفق‌ترین سازمان‌های آتش نشانی کشور در بحث انجام تمرین‌های عملیاتی و مانور‌های روزانه است.
بازدید‌های ایمنی از دیگر وظایف آتش نشانی
او افزود: یکی دیگر از وظایف آتش نشانی بازدید‌های ایمنی روزانه از ساختمان‌های مسکونی، واحد‌های تجاری است که کارشناس‌های ما در محل حضور دارند و موارد را بر اساس ضوابط و دستور العمل‌هایی که وجود دارد بررسی می‌کنند تا در صورت وجود نارسایی ایمنی تذکرات لازم را به صورت کتبی به مالک داده و بعد از رفع مشکل، تاییدیه‌های ایمنی از طرف سازمان صادر و در اختیار صنوف و منازل مسکونی قرار بگیرد.
سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شاهرود در پایان افزود: در سال آینده با دستور شهردار، نظارت بر ایمنی ساختمان هنگام ساخت و ساز بر اساس قوانین و ضوابط مقرارت ملی ساختمان انجام خواهد گرفت و تاییدیه سازمان آتش نشانی در زمان صدور پروانه الزامی خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها