خبرهای داغ:
حجت الاسلام قاسمی مطرح کرد؛

تهسیل گری حضور مادران جوان در نماز جمعه با طرح ملی مهد آدینه

طراح طرح ملی مهد آدینه می گوید: با توجه اهمیت جوان تر شدن صنوف نماز جمعه و حضور حداکثری خانواده هایی داری فرزند و لزوم حمایت از قانون جوانی جمعیت توسط تمامی دستگاه ها بالاخص بسیج، مارا به این واداشت تا علاوه بر ایجاد شور و جذابیت در مصلّی های نماز جمعه برای کودکان ، تسهیل گری برای حضور پر رنگ مادران جوان را نیز ایجاد کرده و شاهد رونق هر چه بیشتر این فرضیه ی الهی باشیم.
کد خبر: ۹۴۵۳۵۸۸
|
۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، چند هفته ای است که خانواده ها با اشتیاق بیشتر فرزندان خردسال خود را به مصلای تهران و نماز جمعه می آورند، حتی برخی از خانواده ها که هفته های گذشته به دنبال جایی بودند تا کودک یا خردسال خود را آنجا بگذارند و راهی نماز جمعه شوند، هفته های اخیر با خیالی آسوده از حضور کودکان در نزدیکی خودشان آنها را به نماز جمعه آورده اند. حضور کودکان یکی از جلوه های زیبای نماز سیاسی - عبادی جمعه است. فضای مصلا با وجود آنها امیدآفرین و مجموعه ای آموزشی - تربیتی با رویکرد دینی می شود.

با این اوصاف چهار هفته ای می شود،کودکانی که اغلب کنار سجاده مادر و پدر مشغول بازی با مهر یا حتی گوشی موبایل بودند کمتر در صف نماز جمعه نشسته اند، پیگیر که می شویم آنها را در مهد آدینه می یابیم . فضایی نزدیک به محل برگزاری نماز جمعه که شادی معنوی و بازی و سرگمی همراه با آموزش های دینی بچه ها را به دنیایی خوش برده است ... با خود قرار می گذارم تا قبل از نماز جمعه بعدی - ۴ شهریور - گفت وگویی با طراح این طرح حجت الاسلام رضا قاسمی فعال فرهنگی و استاد حوزه داشته باشم.

با اولین تماس تلفنی، هماهنگی لازم برای انجام مصاحبه و عکاسی هماهنگ می شود. این سرعت در هماهنگی قطعا نتیجه تدبیر، برنامه ریزی و رویکردی فرهنگی است. طراح طرح مهد آدینه خود را اینگونه معرفی می کند: «بنده قاسمی هستم، طراح طرح ملی مهد آدینه در مصّلی های نماز جمعه کشور و مدیر مهد آدینه تهران بزرگ . مدرس حوزه ی علمیه هستم و خدمت دوستان در بنیاد تعاون بسیج توفیق حضور دارم. »

سوالاتم را با مروری بر کودکی حجت الاسلام قاسمی، آغاز می کنم و می پرسم از چند سالگی در نماز جمعه شرکت کردید؟ آیا خاطره ای از آن دوران به یاد دارید ؟ می گوید: « بنده به واسطه ی علقه و اشتیاقی که به مناسک و امور دینی از سنین کودکی داشتم در همان سال های تحصیل در مقطع ابتدائی، با نماز جمعه آشنا شده و گاهاً با خانواده و یا همراه حلقات صالحین و پایگاه بسیج در این مراسم عبادی و سیاسی حضور پیدا می کردم و طبیعتاً شیرینی و جذابیت خودش را به همراه داشت.»

وی ادامه می دهد: جذابیت این دست محافل آنقدر گیراست که «هنوز هم بحمدالله توفیقی است که بفضل الهی اکثر مناسبت ها و مناسک دینی و امور آئینی را در معیت خانواده و با حضور فرزندان انجام می دهم تا اثر بخشی لازم در امر مقدس و خطیر تربیت فرزند و نیر نهادینه شدن امور مذهبی درنفس و جان فرزندان از کودکی به نحو شایسته صورت پذیرد.

در خصوص حال و هوای شرکت خانوادگی به همراه فرزندان در مناسک بایستی گفت که در کنار تمام لذائذ و حسناتی که با خود همراه داشته و به ارمغان می آورد، لکن سختی ها و مشقت های خود را نیز دارد.

آستانه صبر اندک کودکانه و عدم جذابیت و جذاب سازی فضای مناسک برای حضور کودکان و شایسته سالاری، طبیعتاً موجب آفت هایی خواهد شد که موجبات خستگی مضاعف والدین را فراهم ساخته که خوب صبر مقتضی در این عرصه را می طلبد.»

طراح طرح ملی مهد آدینه در پاسخ به این سؤالم که آیا صحنه یا خاطره ای از حضور کودکان در نماز جمعه دارد و از نظر او کودکان چه تصوری از نماز جمعه و حال و هوای آن دارند؟ می گوید: « خاطره از حضور فرزندان و کودکان اعم از فرزندان سایرمؤمنین در مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه، عدیده است که وجه اشتراک تمام آنها اشتیاقی است که ایشان نسبت به شرکت در اجتماع قومیتی و این فرضیه ی الهی دارند و در پیشرو بودن نسبت به والدین در مسیر های منتهی به شبستان مصلی امام خمینی (ره) قابل روایت است و این هیجان با دیدن همسالان خود مضاعف شده و تا اواسط خطبه ی اول پابرجاست، لکن به دلایل فوق الذکر و نیز بالا بودن میانگین سنی نمازگزاران از اواسط خطبه اول شاهد نزول این شور و هیجان بوده که خب امری طبیعی است لکن توجه مسئولین را به اهمیت موضوع می طلبد. »

این استاد حوزه ادامه می دهد: با درک این موضوع و نیازسنجی صورت گرفته و با توجه به قرارگاه نامیدن نماز جمعه در فرمایشات مقام معظم رهبری و نیز گستره وسیع ناظر بر یک قرارگاه و اهمیت جوان تر شدن صفوف نماز جمعه و حضور حداکثری خانواده هایی داری فرزند و لزوم حمایت از قانون جوانی جمعیت توسط تمامی دستگاه ها بالاخص بسیج، مارا به این واداشت تا علاوه بر ایجاد شور و جذابیت در مصلّی های نماز جمعه برای کودکان، تسهیل گری برای حضور پر رنگ مادران جوان را نیز ایجاد کرده و شاهد رونق هر چه بیشتر این فرضیه ی الهی باشیم.



حجت الاسلام قاسمی با اشاره به اینکه هدف ما صرفاً نگهداری کودکان در ساعاتی محدود در یک روز هفته نبوده و از آنجایی که دغدغه ما و دوستان ما در مؤسسه طلوع نسل نور تربیت در کنارآموزش می باشد لذا ازابتدا در راستای هدفمند بودن مهدآدینه گام برداشتیم، می گوید: درهمین خصوص از مربیان مجربی که حداقل یک دهه سابقه و تجربه تخصصی کار با کودک و مهدداری داشته اند و دارای تحصیلات مرتبط بودند ،گزینش به عمل آورده و جلسات توجیهی و دوره های تخصصی متعددی را برای ایشان برگزار نمودیم که تامین مربیان در تهران و شهرستان ها برای مهدآدینه برعهده ی بسیج جامعه زنان و آموزش ایشان توسط موسسه طلوع نسل نور می باشد.

تامین محتوای هدفمند بوده و سعی در تربیت در خلال آموزش از دیگر اقدامات ما است از این رو تمام فعالیت ها، طراحی بازی ها، محتوای قصه ها، نمایش، کاردستی، کار برگ، رنگ آمیزی و.... تماماً با رویکرد ارزشی و طیّب گزینی صورت پذیرفته است.



وی ادامه با بیان اینکه در صد هستیم تا درطول هفته با خانواده ها در سراسر کشور مرتبط بوده و در قالب مهد مجازی به فعالیت خود ادامه داده و در کنار خانواده ها باشیم، می گوید: بررسی اقلام و تجهیزات مهد آدینه و ارائه مشاوره در خرید محصولات، نکات ایمنی، بهداشتی کودکان مدنظر قرار گرفته و بسیاری از وسایل و اسباب بازی ها متناسب با سنین نوآموز و با نگاه ایرانی اسلامی تهیه شده است.

طراح طرح ملی مهد آدینه با یادآوری این نکته که در این طرح تنها یک استان یا یک مصلّی مد نظر نبوده است، می افزاید: سفرها ی متعددی و نشست های طولانی با ستاد های نماز جمعه و ائمه محترم جمعه استان ها برگزار گردید تا طرحی جامع و قابل اجرا در تمام استان ها نگارش گردد و .... .

طراح طرح ملی مهد آدینه در پاسخ به این سؤال که آیا تا به حال شهرهای کشور در نماز جمعه چنین مهدهایی را تجربه کرده اند؟ می گوید: «در سال های گذشته و پیش از شیوع ویروس منحوس کرونا در برخی استان ها و شهرستان ها شاهد خوش ذوقی ائمه محترم جمعه و ستادها ی محترم ایشان بوده و مهدهای با عناوین آدینه مهر یا مهد آدینه تأسیس نمودند؛ لکن از آنجایی که از سازوکار مدون برخوردار نبودند و تابع یک نظام هدفمند عمل نشد، لذا محکوم به شکست و یا تضعیف شدند؛ در سال گذشته بنده با بررسی ها و امکان سنجی های به عمل آورده که حاصل هشت نفر استانی و بازدید از مکان های برگزاری نماز جمعه بود به طرح ملی مهد آدینه و تنظیم سازو کاری متّون رسیده که منجر به ایجاد، تقویت، ساماندهی مهرهای آدینه در کشور می شود و همت و تعامل ستاد نماز جمعه استان ها و بسیج جامعه زنان آنها را می طلبد که ان اشاالله بتوانیم سهمی در ایفای نقش نسبت به اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت داشته باشیم.»



این استاد حوزه در خصوص نحوه بهره مندی خانواده ها از برنامه های مهد آدینه، می گوید: «همکاران ما روز های جمعه از ساعت حدوداً ۱۱ صبح الی ۱۴:۳۰ ظهر درمصلّی امام خمینی(ره) در تهران میزبان فرزندان عزیز نماز گزاران نماز جمعه هستند که بدو ورود، توسط همکاران ما وعوامل مهد، مراحل پذیرش را طی نموده که در استان حفظ سلامت و ایمنی بیشتر کودکان می باشد، و فرزندان پذیرش می شوند. که جا دارد از تمامی خانواده یی که دراین قسمت با ما همکارمی نمایند، تشکر وقدردانی بعمل می آید.»

مدیر مهد آدینه تهران بزرگ در ادامه به چشم انداز این طرح اشاره می کند و می افزاید: چشم اندازی که برای این طرح درنظر گرفتیم شامل :

۱- آماده سازی بستر حضور پرشورتر خانواده های دارای فرزند که بعلت سختی نگهداری کودک در مدت زمان برگزاری نماز جمعه از حضور صرف نظر می کنند و تسهیل درامر فرزند دارای مادران جوان در راستای قانون جوانی جمعیت.

۲- انس و آشنایی کودکان با مناسک به ویژه نماز جمعه و جذاب سازی آن در راستای تحقق فرمایشات رهبری که فرمودند: { ما ازابتدا بایستی فکر کنیم که چگونه می شود و جوانان را به نماز جمعه دعوت کرد.}

۳- الگوی مهد طراز از برای سایر مهدها با توجه به کمبود محتوای ارزشی در قالبی نو در مهدهای کودک.

۴- ایجاد تشکل مادران جوانان و دارای فرزند در فضای مجازی در راستای تحول و سبک زندگی.

۵- ایجاد آرامش و سکوت حین ایراد خطبه ها و افزایش تمرکز نماز گزاران.

۶- آشنایی کودکان با تعالیم اسلامی در خلال قصه ها و آموزش ها.

۷- در نهایت جوان تر شدن صنوف نماز جمعه درآینده ای نزدیک.

می باشد.



حجت الاسلام قاسمی در پاسخ به این سؤال آیا کودکانی که به صورت مستمر در این مهدها شرکت می کنند و به نوعی آموزش ها و تربیت هایی را دریافت می کنند، در دوران نوجوانی و جوانی، رها می شوند یا برنامه ای خاص برای آنها در نظر دارید ؟ که از دغدغه های اصلی من در حوزه آموزش و تربیت کودکان است ، می گوید: « اولاً بایستی در نظر داشت که مخاطبین مهد آدینه لزوماً یکسان نبوده و در طول هفته ها ثابت نیستند درنتیجه ما را به این امر باور داشت تا آموزش های خود را به ۲ حالت اقتضائی و پیوسته تقسیم کنیم و در هفته های اولیه آموزش اقتضائی (تک جلسه ای و مناسبتی) و پس از اجرای فصل اول مهد آدینه و احصاء نوآموزان ثابت در اکثر هفته ها انشالله وارد آموزش پیوسته شویم .»

وی در ادامه با اشاره به این که آموزش پیوسته آموزشی است که زنجیروار بوده و آموزش ها هر هفته منوط و در امتداد هفته گذشته می باشند، تصریح می کند: «موسسه طلوع نسل نور وابسته به تبلیغ تعاون بسیج، مخاطب خود را ۰-۷ سال قرار داره چرا که شاکله شخصیت یک انسان در ۷ سال ابتدائی زندگی شکل می پذیرد و از آن به دوره ی سیادت یاد می گردد، چنانچه در این دوره آموزش ها هدفمند صورت بگیرد ان اشالله اثر خود را در دوره های بعدی تربیت و در سال های بالاتر خواهد گذاشت البته ما سعی داریم ارتباط خود را با کودکان و خانواده ها محصور به روز جمعه نکرده و در طول هفته ها نیز در قالب مهر مجازی برقرار باشد.»

طراح طرح ملی مهر آدینه به مادران دارای فرزند در سنین خردسالی و کودکی این مژده را می دهد که « در پی آن هستیم شرایط تسهیل گری برای مادران جوان و دارای فرزند؛ محدود به ادارات یا پایانه های مسافر بری نباشد و در مجامع مذهبی و مناسک دینی و مساجد و هیئات خدماتی را به مادران در قالب مهد داری، استقرار همیار مادر، آموزش مربیان محله، مهدآدینه، مهد های قرآنی و مراکز پیش دبستانی مساجد و پایگاه های بسیج و ... ارائه دهیم.»

این استاد حوزه در پایان ضمن تشکر از موسسه طلوع نسل نور و همکاری ستاد نماز جمعه استان تهران ، روال آینده و روند توسعه و بر پایه مهر آدینه در سایراستان ها و شهرستان ها را منوط به همکاری سازنده ستادهای نماز جمعه با بسیج جامعه زنان استان می داند و می گوید: مهد آدینه پیوند دفاتر ائمه جمعه و مصّلی ها با سازمان بسیج جامعه زنان و مؤسسه طلوع نسل نور است که متولی امر بایستی ستادهای محترم نماز جمعه در استان باشند وتأمین نیرو ومربی توسط بسیج جامعه زنان از خواهران و مربیان مجرب بسیجی باشند و آموزش ایشان و توجیه عوامل و ارائه مشاوره تخصصی برعهده موسسه طلوع نسل نور به عنوان طراح طرح ملی مهد آدینه می باشد.

ارسال نظرات