خبرهای داغ:

لایحه حمایت از زنان به زودی به صحن مجلس می‌آید

لایحه حمایت از زنان به زودی به صحن مجلس می‌آید
لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت یکی از مناقشه‌برانگیز‌ترین لایحه‌هایی است که تاکنون در حوزه زنان و خانواده مورد واکاوی قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۴۷۹۹۲۵
|
۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲

 


 
کبری فرشچی 
لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت یکی از مناقشه‌برانگیز‌ترین لایحه‌هایی است که تاکنون در حوزه زنان و خانواده مورد واکاوی قرار گرفته است. عمر این لایحه به دولت دهم بازمی‌گردد و طی سال‌های گذشته در مجالس و دولت‌های گوناگون دست به دست شده و حتی با اصلاحاتی از سوی قوه قضائیه- در زمان ریاست آیت‌الله رئیسی در این قوه - مواجه شد. در نهایت با چند بار تغییر اسم، این لایحه از سوی دولت دوازدهم به مجلس بازگردانده شد تا در نهایت تصویب و ابلاغ شود. با وجود این مدت‌ها بود که از لایحه حمایت از زنان خبری نبود و معلوم نبود قرار است سرنوشت این لایحه چه شود. 
هرگاه هم از مسئولان دولتی یا از مجلسی‌ها سراغ این لایحه گرفته می‌شد، صحبت از این بود که این لایحه در کمیسیون تخصصی در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است!
 حالا انگار این بررسی‌ها بالاخره به نتیجه رسیده است و آخرین اخبار از تصویب این لایحه در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی حکایت دارد. آنطور که سیدکریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داده است این لایحه توسط کمیته تخصصی زنان و خانواده مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
به گفته وی، لایحه حمایت از زنان در چندین نوبت بین کمیسیون و کمیته تخصصی رد و بدل شد و تک‌تک مواد آن که بیش از ۵۰ماده دارد، به علاوه تبصره‌های آن مورد بررسی قرار گرفت. 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: «عنوان لایحه نیز به این شکل شد که «حمایت از زنان» است و در واقع حمایت به معنای عام کلمه اعم از جزئیات وقایعی که ممکن است بانوان در تمامی سنین، مراحل زندگی، فضای اداری و خانواده با آن روبه‌رو شوند که مورد بررسی قرار گرفت که به چه شکلی می‌توانیم قوانینی را که در گذشته وجود داشته است برای حمایت از زنان تقویت کنیم و هم اینکه چنانچه نقصی در برخی از قوانین وجود داشته است، اصلاح شود.»
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: «برخی از قوانین ممکن است بر اساس میزان جزای آن‌ها در حدی نباشد که بتواند بازدارنده باشد که این موارد تشدید و قرار بر این شد که اگر به هر شکلی حرمت و شخصیت بانوان مورد هجمه قرار بگیرد، در برابر آن‌ها این قوانین مصوب شوند.»
حال آنطور که حسینی گفته، مقرر شده است در فاصله کوتاهی نیز این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. 
باید ببینیم این مدت کوتاهی که این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از آن سخن می‌گوید، چقدر طول خواهد کشید و آیا بالاخره سرنوشت تنها لایحه قانون مخصوص زنان در کشورمان به سرانجام خوشی خواهد رسید و بانوان کشورمان سرانجام صاحب قانونی خواهند شد که از آن‌ها در برابر خشونت؛ چه خشونت‌های خانگی و خشونت‌های اجتماعی حمایت کند. اگرچه همین حالا هم حمایت‌های قانونی از زنان وجود دارد، اما قانون مختص زنان نداریم و در صورت تصویب و ابلاغ این قانون گام بزرگی در حوزه حمایت از زنان برداشته می‌شود.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار