درخشش هنرمندان اهرمی درسوگواره عاشورایی استان بوشهر

شبیه خوانان و هنرمندان اهرمی در سوگواره عاشورایی استان بوشهر خوش درخشیدند.
کد خبر: ۹۴۸۲۶۶۶
|
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷

درخشش هنرمندان اهرمی درسوگواره عاشورایی استان بوشهر

به گزارش خبرگزاری بسیج از  تنگستان؛ برترین‎های سه سوگواری عاشورایی در آیینی با حضور فعالان فرهنگ، ادب و هنر در استان بوشهر معرفی شدند که ۴ تن از شبیه خوانان هنرمندان اهرمی حائز رتبه های برتر این جشنواره شدند.

به گفته علی قربانی دبیر نخستین سوگواره استانی مجالس برگزیده تعزیه و شبیه‌خوانی «تعزیه‌ای برای افلاکیان» حوزه هنری استان بوشهر در بخش های نسخه‌نویسی، اشقیا خوان، اولیا خوانی، کودک خوان، معین البکایی، طراحی لباس مورد ارزیابی قرار گرفت که در بخش معین البکایی غلامحسین علمدار معین البکای هیات تعزیه عزاداران خامس آل عبا اهرم به عنوان یکی از ۳ نفر برگزیده این بخش انتخاب شد؛ ضمن اینکه در بخش طراحی لباس نیز حسین علمدار دیگر عضو این هیات به تنهایی به عنوان برتر دست پیدا کرد.

همچنین عباس خالدی اولیاخوان هیات تعزیه عزاداران خامس آل عبا در بخش اولیاخوانی به عنوان یکی از ۶ نفر برگزیده این بخش موفق به کسب این عنوان گردید.

در این آیین همچنین از غلامحسین علمدار به‌پاس یک ‌عمر فعالیت هنری در عرصه” معین البکایی” در تعزیه، تقدیر به عمل آمد و تندیس ویژه نخستین سوگواره عاشورایی استان بوشهر نیز به وی تقدیم شد.

و اما در دیگر بخش این سوگواره یعنی بخش حرفه‌ای عکاسی سید حسین فتاحیان (یاسوج)، اکبر شکوه عکاس و مدرس عکاسی انحمن سینمای جوان تنگستان و اسحاق آقایی (یاسوج) به ترتیب رتبه‌های نخست را به خود اختصاص دادند.

گفتنی است در این سوگواره علی قربانی، محمد لطفی و عبدالمحمد انصاری داوری آثار ارسالی را عهده‌دار بودند.

لازم به ذکر است هیات تعزیه عزادران خامس آل عبا (ع) اهرم بنیان گذار تعزیه خوانی در شهرستان تنگستان می باشد که توسط زنده یاد حاج شیرعلی علمدار شکل گرفت و این هیات قریب به یک قرن است که بانی مراسمات تعزیه خوانی در شهر اهرم است.

این هیات هم اکنون به سرپرستی غلامحسین علمدار نوه مرحوم شیرعلی علمدار ، همه ساله به کمک عاشقان امام حسین (ع) و هنرمندان تنگستانی هر سال بیش از ۱۰ مجلس تعزیه خوانی در شهر اهرم برگزار می کند.

 هیات تعزیه عزادران خامس آل عبا (ع) اهرم که نام دیگر آن کانون تعزیه علمدار می باشد ، تاکنون ۳ بار و در سال های ۸۸،۸۹ و ۹۰ به عنوان تنها گروه تعزیه استان بوشهر موفق به راهیابی و شرکت در سوگواره تعزیه کشوری عاشوراییان لامرد فارس شده است و نیز در ۳ دوره برگزاری سوگواره تعزیه استان بوشهر در اهرم، درودگاه و جم بیشترین جوائز و مقام های برتر شامل اولیاء خوانی و اشقیاء خوانی برتر، کارگردانی اول، طراحی لباس برتر، زن خوان اول و طفل خوان برگزیده را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات