رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت جام گفت: علم بندان، علم گردانی و مراسم «حسن حسین» از جمله آیین‌های عاشورایی هستند که ظرفیت ثبت در فهرست میراث‌ناملموس را دارند که این مهم بزودی ثبت ملی می شود.
کد خبر: ۹۵۳۱۴۹۹
|
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از تربت جام، فرامرز صابرمقدم با اعلام این خبر اظهارکرد: با توجه به برگزاری مراسم عاشورایی در شهرها و مناطق روستایی این شهرستان، نشست‌هایی برای آشناسازی با ارزش‌های ثبتی این گونه آیین‌ها با بخشداران و اعضای شوراها و دهیاری‌ها چند روز مانده به تاسوعا و عاشورا، برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت جام، افزود: علم بندان، علم گردانی و مراسم «حسن حسین» از جمله آیین‌هایی هستند که ظرفیت ثبت در فهرست میراث‌ناملموس را دارند.

وی تصریح کرد: رفتارهای آیینی-عبادی مردم را باید در فرهنگ دینی همان جامعه و در نظام اعتقادی آن ها در گذشته های دور و در تاریخ اسطوره‌ای درآمیخته با فرهنگ آن مردم جست و جو کرد، به نحوی که برخی از جلوه‌های مذهبی نظیر آیین‌های عاشورایی، با ماندگاری و نفوذشان در تمثیل‌ها، تصویرها و صور و در رفتارهای مذهبی مردم یک جامعه تجلی یافته‌اند.

وی تاکید کرد:برگزاری آیین‌های عاشورایی که همه ساله با آغاز ماه محرم و ایام سوگواری سید وسالار شهیدان حسین بن علی(ع) با حضور همه مردم و عاشقان اهل بیت(ع) به صورت خودجوش در شهرستان تربت جام انجام می‌شود، ایجاد وحدت و یکدلی در بین مردم و همبستگی مذهبی را به دنبال دارد.

صابرمقدم گفت: ثبت این مراسم ارزشمند در فهرست میراث ناملموس کشور و در قالب آیین‌های عاشورایی عامل مهمی برای حفظ آن از گزند بدعت‌ها و نوآوری‌‌ها خواهد بود.وی افزود:با دریافت مستندات تصویری مراسم و تدوین گزارش مقدمات ثبت ملی این آیین ها فراهم شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها