خبرهای داغ:
آیت‌الله اعرافی در یادواره شهدای روحانی استان همدان عنوان کرد

بازنمایی سرمایه‌های بزرگ شهادت و ایثار از مهم‌ترین راه‌های هویت‌سازی در جامعه

همدان-مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: بازنمایی چهره‌های ملی و استانی و شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی و سرمایه‌های بزرگ شهادت و ایثار از مهم‌ترین راه‌های هویت‌سازی جامعه است.
کد خبر: ۹۵۳۴۳۶۶
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، آیت‌الله علیرضا اعرافی در یادواره ۱۱۵شهید روحانی استان همدان که با عنوان «تعهد سرخ از حجره تا سنگر» در حسینیه امام(ره) برگزار شد، اظهار کرد: بازنمایی چهره‌های ملی و استانی و شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی و سرمایه‌های بزرگ شهادت و ایثار از مهم‌ترین راه‌های هویت‌سازی جامعه است.

وی افزود: اگر بخواهیم نسل نو و جدید را در تراز انقلاب بسازیم و به آرمان‌های شهدا نزدیک شویم و اگر بخواهیم پیشاهنگ و پرچمدار محور مقاومت و گفتمان تمدن نوین انقلاب اسلامی باشیم، یکی از آنها بازگشت به اصالت تاریخ ایران و انقلاب اسلامی است؛ جوان ما نیاز است که راه پیشینیان را طی کند تا با این چهره‌های تابناک آشنا شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: آشنایی با تاریخ ایران و انقلاب از مهم‌ترین و تازه‌ترین مسائل است و تربیت نسل انقلابی این راه، تربیت انسان‌های بزرگ در جامعه ما است، بنابراین مهم‌ترین راه، ساختن نسل جوان است.

وی ابراز کرد: همدان استان زرخیر و پیشگام است که همواره در تاریخ می‌درخشیده و در تاریخ، اخلاق، دلیری و دلاوری در راه حق بوده است.

اعرافی ادامه داد: ملت ایران در تاریخ اسلام با آغوش باز با فکر نورانی از اسلام استقبال کرد و این خطه شما در استقبال و معارف و علوم اهل بیت(ع) از نقاط پیشگام و پیشاهنگ بود؛ این استان خاستگاه عالمان و دانشمندان بزرگی بوده و امروز هم به فضل الهی دانشگاه همدان پیشگام است و ایثار و فداکاری برای اسلام و ایران را ادامه خواهد داد.

وی اضافه کرد: این خاک مهد شیخ محمد بهاری، شهید مفتح، آخوند ملاعلی معصومی همدانی، سردار حسین همدانی، نوری همدانی و... است که در قرون اخیر پیشگام بودند و مجتهدان و مجاهدان استان بودند و در منظومه نورانی استان درخشیدند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: برخی از این بزرگان در استان نورافشانی کردند و در برخی نقاط کشور و فراملی منشا اثر و آثار ملی بودند، که باید این سرمایه‌های خود را به فرزندان و نسل جوان بشناسانید؛ آشنایی با سیره اینها به ما درس و به جامعه روح می‌بخشد.

وی گفت: خدا به مکه هم که سوگند یاد می‌کند به خاطر آن است که در و دیوار پذیرای انبیای الهی بودند، نور رسالت و عظمت پیامبر(ص) به در و دیوار مکه نور می‌بخشید و او را قسم خدا قرار می‌داد و به در و دیوار و موجودات دیگر نور می‌بخشید؛ خداوند به زمین و زمان سوگند یاد می‌کند وقتی اینها در مسیر عبودیت حق باشند، وقتی به جهاد و شهادت متصل شوند، ارزش پیدا می‌کنند.

اعرافی ادامه داد: گل سرسبد اینها شهدای علم و دانش و شهدای روحانیت هستند، چراکه اینها هم ارزش جهاد اصغر و هم جهاد اکبر را دارند و هم علم و دانش را در خود تجلی بخشیدند.

* حوزه و روحانیت خود را وام‌دار ملت بزرگ ایران می‌داند

وی ابراز کرد: همه آنچه که ما می‌بینیم سهامداران اصلی آن ملت بزرگ ایران و مردم شریف همدان و شهرهای گوناگون آن است؛ ما به عنوان حوزه روحانیت افتخار می‌کنیم پیشگام انقلابی هستیم؛ تئوری انقلاب اسلامی، نظام اسلامی و ولایت فقیه از حوزه علمیه و از درون منابع اسلامی استخراج شد و این افتخار بزرگی است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: حوزه جدید و نوین قم، قبل از ۵۰ سالگی خود در سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۲ تئوری انقلاب اسلامی را تولید کرد و نظریه تمدن نوین اسلامی را پروراند و به ایران و امت اسلامی عرضه کرد اما همه اینها به برکت این ملت هوشمند است.

وی با اشاره به اینکه حوزه و روحانیت قدردان مردم شریف همدان و شهرهای دیگر این استان سرافراز است، بیان کرد: حوزه و روحانیت خود را وام‌دار ملت بزرگ ایران می‌داند و مطمئن هستیم که این ملت، این انقلاب را از همه سختی‌ها عبور خواهد داد.

اعرافی با بیان اینکه شهدای عالیقدر ما از آن شما هستند و از میان شما برخاستند، گفت: امروز هم این روحانیت سرافراز بر آن عهد و میثاق الهی استوار است؛ دشمنان بدانند حوزه و روحانیت مانند گذشته برسر پیمان الهی و عهدهای خدایی ایستاده است.

وی با بیان اینکه هرگز به خاطر سختی‌ها و مشکلات کوتاه نخواهیم آمد، افزود: حوزه در کنار دانشگاه و در کنار سپاه و بسیج و زنان و مردان متعهد و فداکار راه انقلاب را ادامه خواهد داد، این پیام یادواره شهدای روحانی همدان است و از مواضع و سنگرهای اسلام و انقلاب اسلامی عقب نخواهیم نشست.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه به فضل الهی و به برکت این ملت و شهدا و ایثارگران، امروز انقلاب اسلامی به عنوان یک قطب نوین تمدنی را تولید کرده است و یک انقلاب جدید را برای امت اسلام به ارمغان آورده است، عنوان کرد: مهم‌ترین نکته ذاتی و هویتی انقلاب اسلامی این است که سخنی ناب در اعماق فکر و معرفت بشر به وجود آورد که کوته فکران نمی‌توانند شکوه و عظمت انقلاب را درک کنند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه ما در برابر انقلاب اسلامی دارای دو مسئولیت است، یک مسئولیت صیانت از انقلاب و حضور در عرصه‌های انقلاب و نقش‌آفرینی در میدان‌های نبرد جهاد تبیین و فعالیت برای انقلاب در کنار جوانان و بسیجیان.

اعرافی اظهار کرد: رسالت دوم حوزه آن است که تئوری انقلاب را باور کند، معارف انقلاب را عمق ببخشد و دانش انقلاب را پربارتر کند، کار بزرگ امام (ره) در سال‌های غربت و تنهایی و زمانی که غرب حکم‌فرما بود و همه قدرت‌های عالم دست مستکبران بود، ایثار و فداکاری و شجاعت و خطرپذیری و میدان داری در فیضیه و مسجد اعظم و در شرایط سنگین آن زمان بود.

وی با بیان اینکه این کار امام (ره) یک معجزه بود، ادامه داد: بالاتر و ریشه‌ای‌تر از آن این بود که امام (ره) تاثیری ناب از اسلام و اجتهاد ارائه کرد و این بنیان انقلاب اسلامی بود؛ حوزه در کنار رسالت تبلیغ و تبیین باید به عمق نظریه‌پردازی اسلام از همه نظامات اجتماعی اسلام بپردازد؛ امام خمینی(ره) یک نظریه نوین آورد، نظریه نوین امام (ره) با تئوری‌های سیاسی، جامعه شناسی و اجتماعی جهان غرب که تئوری لیبرال دموکراسی داشت برابری می‌کرد و تئوری‌های سیاسی خاص خود را داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه کار بزرگ امام (ره) آن بود که نظریه جدیدی را آفرید، گفت: نظریه کلان امام (ره) و انقلاب اسلامی احیای تمدن نوین اسلامی است که دارای اجزاء و عناصر است، یک نظریه نوین امام(ره) تئوری جدید ملت ایران و انقلاب اسلامی بود که عالمی را دچار تحیر کرد و بعد از چهار دهه همچنان تمام استکبار عالم علیه این نظریه بسیج است و به فضل الهی گامی به پیش برنداشته است؛ این یک نظریه ناب و یک تئوری جدید بود و حوزه پیشگام و تراز انقلاب اسلامی این راه را باید ادامه دهد.

* امواج معرفت و انقلاب اسلامی در همه عالم در حال تلألو است

وی با بیان اینکه امروز بوق‌های مستکبران و فتنه‌زدگان کشور تصور و تلاش می‌کنند آن لجن‌زار نظام شاهنشاهی را که سراسر اختناق بود یک گلزار نشان دهند، عنوان کرد: امواج معرفت و انقلاب اسلامی در همه عالم به پیش و در حال تلألو است و مطمئن باشید این راه ادامه خواهد داشت و این گفتمان و این نظریه امام(ره) که پایه‌ریزی کرد، رهبر معظم انقلاب آن را پروراند و به پیش برد و بزرگان دین ما آن را در حوزه تبیین کردند.

اعرافی گفت: نظریه امام(ره) نظریه جدید بود، ما در دیگر کشورهای مختلف نهضت داشتیم اما بعد چندسال آن نهضت پایان یافت اما انقلاب اسلامی بعد از چهار دهه همچنان خریدار دارد و راه خود را ادامه خواهد داد چراکه بنیان این انقلاب بر مبانی نظری استوار ریخته شده است.

وی گفت: اولین ویژگی این نظریه این بود که بشر یا باید دنیوی زیست کند و سکولاریسم را بپذیرد یا باید برود در انزوای دین قرار بگیرد؛ امام(ره) نشان داد که اسلام می‌گوید دنیای آباد و معقول همراه با عبادت و آخرت و معنویت جمع پذیر است، دوم اسلامیت و جمهوریت، همه جهان اسلام در این تعارض مانده بود که یا اسلام یا جمهوریت و مردم سالاری، امام(ره) مردم سالاری دینی را به عنوان حل یک تعارض و دوگانه غیرقابل جمع طرح کرد و در قانون اساسی مطرح شد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: انقلاب اسلامی انتخابات را طرح کرد، انتخاباتی در چهارچوب ارزش‌های اسلامی و امسال نیز دو انتخابات بزرگ داریم، پیام 8 هزار شهید استان همدان و ۱۱۵ شهید روحانی این استان شرکت در انتخابات پیش رو است و آن راهبردهایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند.

وی افزود: سومین موضوع اسلامیت و ملیت است، سال‌ها است در کشور ما یا باید مصدق بود یا نواب صفوی؛ یا اسلام یا ملیت، اما امام(ره) نشان داد که ما انقلابی را طرح می‌کنیم که ضمن آنکه همه آن اسلام است از تمام هویت ایران دفاع می‌کند، اسلام و روحانیت در تاریخ، مدافع ایران بوده و هویت و استقلال ایران با حوزه گره خورده است.

* امروز ایران یک قدرت جهانی است

اعرافی با اشاره به اینکه امروز ایران یک قدرت جهانی است، فرهنگ و زبان فارسی در کشورهای گوناگون عالم مورد توجه است، بیان کرد: اسلام و ملیت قابل جمع است، نظام و انقلاب قابل جمع است؛ امام(ره) بیان می‌کرد ما ضمن اینکه از نظام اسلامی صیانت و حمایت می‌کنیم همچنان پرچمدار روح جهادی و انقلابی هستیم، انقلاب هم در ایران، هم در فراتر از مرزهای ایران استمرار می‌یابد؛ این انقلاب بود که حاج قاسم‌ها آمدند و آن را در جهان منتشر کردند.

وی با بیان اینکه موج انقلاب اسلامی باید بماند، ادامه داد: البته مسئولان در صیانت نظام و حل مشکلات مردم وظایف سنگینی دارند، ضمن تشکر از خدمات آنها، مطالبه داریم که گره‌های معیشتی گشوده شود، حوزه هم طعم تلخ فقر و سختی را چشیده است و هم خیل عظیم اساتید و طلاب ما در همین جامعه هستند و مطالبه حل مشکلات را دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: جمع امت و ملت و جمع وحدت اسلامی و مذهب که همه دوگانه‌های غیرقابل جمع بود توسط امام(ره) جمع و نمایان شد، استمرار اسلام ناب، طنین‌افکن بودن ارزش‌های الهی است و پیشرفت امواج اسلامی در گرو نقش‌آفرینی روحانیت حوزه در دو عرصه عمل و میدان از یک سو و نظریه و علم و دانش از سوی دیگر است.

وی ابراز کرد: از مزایای حوزه‌های علمیه، تولید علم در همه دانش‌های بشری با علوم الهی بود؛ بوعلی سیناها و علامه حلی‌ها و شیخ مفیدها در این سرزمین مردان علم بودند، این علم امروز باید بتواند جهان و جامعه را اداره کند، حوزه باید بتواند در کنار دانشگاه و نهادهای علمی و فعال، راه علم و دانش را پیش ببرد و تئوری انقلاب اسلامی را تقویت و تکمیل کند.

در پایان این مراسم از سه کتاب «عبای آسمانی» نوشته سیده مهرانگیز حسینی، «پسران الوند» نوشته لیلا گودرزیان فرد و «آیات الاحکام و جهاد و دفاع در اسلام» از حجت الاسلام رضوی مهر رونمایی و از چند نفر از جانبازان دفاع مقدس و نویسندگان این کتاب‌ها تقدیر شد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات
آخرین اخبار