خبرهای داغ:
گزارش تصویری؛

کاروانسرای تاج آباد

همدان- کاروانسرا‌های ایران در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در ریاض عربستان برگزار شد در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید که یکی از آن‌ها کاروانسرای تاج آباد در همدان بود.
کد خبر: ۹۵۳۹۷۳۱
|
۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، روستای تاج آباد (رسول آباد) در ۳۰ کیلومتری غرب شهر همدان در مسیر جاده مواصلاتی کرمانشاه قرار دارد که به دلیل موقعیت خود از گذشته محل اطراق کاروانیان بوده که این امر باعث می‌شود در دوره قاجار و توسط بانو جهان از نوادگان فتحعلی شاه و همسر حاکم همدان در آن کاروانسرایی مدور ساخته شود.

این کارونسرا تنها بنای تاریخی مدور از این رده در غرب، مرکز و شمال غرب ایران است. مردم این روستا کرد زبان و مهربان و فرهنگ دوست هستند.

گفتنی است؛ کاروانسرا‌های ایران در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در ریاض عربستان برگزار شد در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید که یکی از آن‌ها کاروانسرای تاج آباد بود.

یکی از زیباترین کاروانسرا‌های دوره صفویه در ایران و یکی از مهمترین کاروانسرا‌های منطقه غرب کشور، کاروانسرای تاج آباد همدان است. کاروانسرای تاج آباد در مسیر راه زیارتی کربلا و ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان در روستای تاج آباد سفلی (رسول آباد)، واقع شده است.

کاروانسرای تاج آباد با پلان خاص و زیبای خود از جمله کاروانسرا‌های منحصر به فرد در ایران به شمار می‌رود، این کاروانسرا کاملاً مدور است که قطر کلی آن ۵۶ متر و قطر حیاط آن ۳۱ متر بوده و به علت فقدان کتیبه و سند تاریخی قدمت و سال ساخت بنای کاروانسرا به درستی مشخص نیست.

این اثر ارزشمند در سال ۱۳۷۶ طی شماره ۱۸۷۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.



انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار