آیین رونمایی از کتاب «من و ۴۰ برادرم» خاطرات خودنوشت «سید مرتضی باشی ازغدی» از رزمندگان تخریبچی لشکر ۵ نصر، با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، فرمانده لشکر ۵ نصر و جمعی از جانبازان و خانواده‌های شهدای دوران دفاع مقدس در مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۴۲۳۱۹
|
۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲

آیین رونمایی از کتاب «من و ۴۰ برادرم» در مشهدالرضا + عکسبه گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد، مراسم رونمایی از کتاب «من و ۴۰ برادرم» با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و علاقمندان به حوزه ادبیات دفاع مقدس در کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) مشهد برگزار شد.

در ابتدای این محفل، حجت الاسلام «علی اکبر سبزیان» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی با تبریک روز سرباز و گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدا، برگزای مراسم رونمایی آثار فاخر در زمینه ادبیات دفاع مقدس را از جمله رسالت‌های این اداره کل در راستای تبیین ارزش‌ها و فرهنگ دفاع مقدس دانست و گفت: در این زمینه فعالیت‌های زیادی در ۲۵۰ کتابخانه و و نیز ستاد اداره کل کتابخانه‌های استان صورت گرفته است و معرفی آثار، حمایت، رونمایی و برگزاری جلسات خوانش و نقد کتاب به عنوان بخشی از این اقدامات است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت پرداختن به ابعاد و زوایای مختلف دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: پرداختن به کتاب حاضر در این جلسه نیز در همین مرحله خلاصه نخواهد شد و پس از برگزاری این جشن تولد برای کتاب، تلاش می‌کنیم پیام نویسنده و کتاب در جامعه نیز منتقل شود.

نگارش این کتاب، دینی است که برگردن من بوده است

آیین رونمایی از کتاب «من و ۴۰ برادرم» در مشهدالرضا + عکس

«سید مرتضی باشی ازغدی» نویسنده کتاب «من و ۴۰ برادرم» نیز با بیان این که خود او از سال ۱۳۶۴ تا پایان جنگ تحمیلی در واحد تخریب لشکر ۵ نصر حضور داشته است، خاطرنشان کرد: در این کتاب، اولویت شهدا هستند و تلاش کرده ام خاطرات تعدادی از شهدا را که با آن‌ها از نزدیک ارتباط داشته ام را نقل کنم.

وی افزود: از آنجا که اعتقاد دارم شهدا زنده هستند، افعال کتاب نیز به زمان مضارع آمده است.

باشی ازغدی با اشاره به این که می‌توان از ابعاد مختلف به بیان خاطرات دوران دفاع مقدس پرداخت، گفت: در این کتاب از زاویه نیروی انسانی به جنگ پرداخته شده است و تلاش کرده ام تیپ‌های مختلف شخصیتی شهدا را برای مخاطبان معرفی کنم.

وی با استناد به خاطرات شهید «برات یوسفیان» که گفته بود «خدمت نظام وظیفه تمام می‌شود، ولی خدمت به نظام تمام نمی‌شود» تاکید کرد: نگارش این کتاب، دینی است که برگردن من بوده است.

باشی ازغدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سختی‌های دوران جنگ تحمیلی گفت: دشمن ضعیف نبود. آمده بود بجنگد و خوب هم می‌جنگید. اما ما در عین مظلومیت، اقتدار داشتیم و مقاومت کردیم و رزمندگان ما نگذاشتند یک وجب از خاک ایران کم شود.

پشتوانه قوی مردمی و دفاعی داریم

آیین رونمایی از کتاب «من و ۴۰ برادرم» در مشهدالرضا + عکس

سردار سرتیپ دوم پاسدار «امین رسولی» فرمانده لشکر عملیاتی مردم پایه ۵ نصر نیز در این نشست با بیان این که برگزاری این جلسات یادآور رشادت‌ها و جانفشانی‌ها و گذشت‌های دوران دفاع مقدس است، خاطرنشان کرد: رزمندگان در دوران جنگ تحمیلی، کاری کارستان کردند و راه آن‌ها همچنان ادامه دارد.

وی با تقسیم بندی جنگ به جنگ‌های سخت، نیمه سخت و نرم گفت: امروز ما درگیر جنگ نرم شناختی هستیم که بسیار سخت‌تر از جنگ ۸ ساله و وسعت آن نیز بسیار گسترده‌تر است. جنگی که به اذعان مسئولان دولت‌های غربی اگر علیه هر کشوری آغاز می‌شد، در کمتر از یک سال سقوط می‌کرد.

رسولی با استناد به بیانات مقام معظم رهبری گفت: دشمن در برنامه ریزی علیه ایران به خوبی عمل کرده بود. اما در در برآورد‌ها از مردم و کشور ما اشتباه کرد.

وی افزود: جمعیت ارزشی طرفدار انقلاب و اسلام در کشور بسیار زیاد است. ولی متاسفانه نتوانستند آنچه را که باید، به درستی به نسل جوان منتقل کنند.

رسولی در ادامه گفت: فرهنگ جهاد و شهادت، باید نسل به نسل منتقل شود و البته در این راه باید از روش‌های مختلف استفاده کرد. باید به جوان‌ها آموخت همه دنیا در گوشی تلفن همراه دست ما نیست.

وی تاکید کرد: دشمن در تغییر فرهنگ کار‌های زیادی انجام داده است. ولی ما آنچنان که باید، در اشاعه فرهنگ صحیح خود کار نکرده‌ایم

فرمانده لشکر عملیاتی مردم پایه ۵ نصر در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: روزگاری بود که رزمندگان ما کمترین نیازمندی و تجهیزات را نیز در اختیار نداشتند و کشور‌های دیگر هم اجازه نداشتند این تجهیزات را به ما بفروشند. ما تحریم بودیم که تجهیزات نظامی را وارد نکنیم، اما الان تحریم هستیم که تجهیزات نظامی را نفروشیم.

وی افزود: این پیشرفت‌ها از ثمره‌های فرهنگ جهاد و شهادت است و به تعبیر مقام معظم رهبری، ثمره‌های دوران دفاع مقدس گنجی است که ما این پیشرفت‌ها را از آن استخراج می‌کنیم.

رسولی در پایان تاکید کرد: دشمن به کشور‌هایی می‌تواند ضربه بزند که پشتوانه مردمی و قدرت و دفاع از خود را ندارند. در حالی که ایران اسلامی، کشوری است که هم پشتوانه قوی مردمی دارد و هم قادر است از خود دفاع کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها