خبرهای داغ:
شاهرود_ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: تصمیم گرفته شد که برای تحت کنترل قرار دادن عرصه‌های جنگلی و مرتعی از جدیدترین ابزار‌ها استفاده شود به همین منظور پنجره واحد زمین فعال گردید.
کد خبر: ۹۵۴۵۴۵۰
|
۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶

رصد جنگل‌ها و اراضی منابع طبیعی با سیستم ماهواره‌ای/فعال شدن پنجره واحد زمینبه گزارش خبرنگار بسیج، جعفر مرادی حقیقی در تور رسانه‌ای بازدید از طرح‌های آبخیز داری شاهرود در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس محترم جمهور در خصوص طرح کشوری یک میلیارد درخت که طی چهار سال در کشور می‌بایست تولید و کاشته شود در این بین سهم و تعهد استان سمنان در نهال کاری ۱۰ میلیون اصله نهال طی مدت چهار سال است.
او ادامه داد: برای سال اول استان سمنان متعهد به نهال کاری دو و نیم میلیون نهال بوده است که خوشبختانه از این گام فراتر رفته و بیش از سه میلیون اصله نهال در سه نهالستان بزرگ سمنان، دامغان و شاهرود تولید شده است.
مدیر کل منابع طبیعی استان در ادامه افزود: انجام نهال کاری همواره پایان زمستان به انجام می‌رسید، اما به برکت فرهنگ سازی خوب صورت گرفته توسط اهالی رسانه در طرح کاشت یک میلیارد درخت این نهال کاری با اولین بارندگی پاییز امسال انجام خواهد شد.
او با اشاره به ۲۶ نهالستان خصوصی که در این طرح مشارکت خوبی داشتند، گفت: کیفیت نهال‌های تولیدی در این نهالستان‌ها بسیار بالا است و پاییز سال جاری برای کاشت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا بتوانیم با کاشت این درختان همچون گذشته سرسبزی و طراوت و شادابی را به مردم شریف استان هدیه دهیم.
مرادی حقیقی با بیان اینکه نهال‌های تولیدی با اقلیم آب و هوای استان سازگاری دارند، گفت: سنجد، زیتون و توت برای ایجاد بادشکن مزارع و کشاورزی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان خاطر نشان کرد: آتش سوزی و دام دو تهدید عمده نهال کاری هستند که تنها راه برای رفع این تهدیدات فرهنگ سازی و افزایش آگاهی بین عموم جامعه است، اما تا تحقق این مهم مأموران حفاظتی به طور مستمر و گا‌ها شبانه روزی در مناطق حساس حضور دارند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.
این مقام مسئول در منابع طبیعی استان در خصوص زمین خواری صورت گرفته و موارد طرح شده در جنگل اولنگ گفت که بر اساس بررسی‌های به عمل آمده و روند قانونی شخص مورد نظر ادعای مالکیت خود را در مراجع قانونی اثبات نموده است و سند مالکیت خود را با استنادات ارائه شده اخذ نموده و اگر غیر از این است کسانی که ادعایی دارند می‌توانند با مراجعه به مراجع قانونی پیگیر موضوع باشند.
مرادی در خصوص اراضی منابع طبیعی که در اختیار معدن کاران و محدوده شهری و طرح‌های روستایی قرار می‌گیرد گفت: بخش اعظمی از زمین ها‌ی منابع طبیعی به درخواست مقامات دولتی برای طرح ملی مسکن، بهره برداری معدنی و... اختصاص داده می‌شود که در این خصوص ما قائل بر این هستیم که شرایط محیط زیستی رعایت شده و خسارتی به طبیعت وارد نشود.
مرادی حقیقی در حاشیه بازدید از طرح آبخیزداری ابر آن را یکی از حوزه‌های ملی برشمرد و گفت: این بند با ارتفاع هشت متر و چهار متر پی سنگ و ملات حجم آبگیری سه هزار متر مکعب را دارد و هم اکنون نیز عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در ابر، ابرسج، میغان و تاش کار در حال انجام است.
او با اشاره به اینکه مهمترین مزیت کار آبخیزداری جلوگیری از فرسایش خاکی است گفت: در کل استان کار آبخیزداری و آبخوان داری برای یک میلیون هکتار انجام شده و چهار میلیون هکتار دیگر باقی مانده است.
مدیرکل منابع طبیعی استان ادامه داد: برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری از اعتبارات استانی و ملی و سفر رئیس جمهور به استان سمنان هزینه شده است و یکی از اقدامات برای جذب اعتبارات بهره‌گیری از اعتبارات قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) است.
مرادی حقیقی افزود: با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و حضور استاندار محترم، قراردادی بسته و پیش بینی و تکلیف شد که طی دوره سه ساله در ۶۸۰ هزار هکتار کار آبخیز و آبخوان داری اجرا شود و طبق قرارداد دو هزار میلیارد تومان شامل سی درصد از نفت و هفتاد درصد از مواد سازی کل کشور برای فعالیت‌های آبخیز داری در استان سمنان باید هزینه شود.
مدیر کل منابع طبیعی استان در خصوص استفاده از سیستم‌های ماهواره‌ای در این اداره گفت: تصمیم گرفته شد که برای تحت کنترل قرار دادن عرصه‌های جنگلی و مرتعی از جدیدترین ابزار‌ها استفاده شود به همین منظور پنجره واحد زمین فعال گردید که با اتصال به سیستم‌های ماهواره‌ای هر چند روز عکس‌ها را به سامانه می‌دهد و علاوه بر آن دوربین‌های پیشرفته نیز خریداری و کیلومتر‌ها منطقه را رصد می‌کند مزیت استفاده از این تجهیزات نیز بهره‌گیری ابزار‌های نوین به جای استفاده از نیرو‌های انسانی است.
مرادی حقیقی گفت: پایگاه‌های مردمی اطفای حریق در بالغ بر ۲۵ روستای استان سمنان برپا شده است و به برکت فرهنگ سازی‌های صورت گرفته برای تابستان سال جاری با کاهش ۹۰ درصدی آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها مواجه بودیم و خوشبختانه تابستان سال جاری آتش سوزی در جنگل‌ها گزارش نشد و در کل استان تنها سه هکتار مراتع دچار حریق شدند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها