خبرهای داغ:
قاسم صادقی متولد 1338 تهران از اعضای گروه فدائیان اسلام و رزمندگان دوران دفاع مقدس، با تلاش های شبانه روز به یادمان شهدای دشت ذوالفقاری جانی تازه بخشید.
کد خبر: ۹۵۵۳۰۲۱
|
۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج؛ سردار قاسم صادقی موسس و مسئول یادمان شهدای دشت ذوالفقاری پس از بازنشستگی، سفر به مناطق جنگی که با رفقای شهیدشان زندگی کردند، را انتخاب می کند.

علل و انگیزه های حضور خود در جنگ

با اولین روزهای جنگ که حضرت امام فرمود: دزدی آمده است و سنگی انداخته؛ برمبنای سخنان حضرت امام، در تعقیب این دزد، دوران 8 سال دفاع مقدس را ایستادگی کردیم.
 موسس و مسئول یادمان شهدای دشت ذوالفقاری در ادامه افزود: ما بچه انقلابی بودیم؛ از ظلم و جور و جنایت پادشاه زمان که فساد و فحشا را به صورت گسترده رواج داده بود، آمریکایی ها و انگلیسی ها هم در ایران حضور داشتند و اموال ایرانی ها را به یغما می بردند؛ ما هم دلمان می سوخت که آمریکایی ها پایشان را به ایران باز بکنند؛ این انگیزه شد که به جنگ و جبهه عازم شویم.

به یاد دوستان و شهدای رفیق

از زمانی که جنگ تمام شد عمدتاً دنبال و پیگیری کار خانواده شهدا بودم؛ مسکن تهیه کنم و حتی اگر وسایلی می خواستند، رایزنی می کردم. این روحیه در من بود و از آنجایی که همسرم دختر شهید هستند انگیزه ای برای من ایجاد شد و شهدا من را هدایت کردند.

 حضرت امام فرمود: خانواده شهدا چشم و چراغ ملت هستند؛ لذا ما خواستیم به خانواده ها که چشم و چراغ این ملت هستند خدمت کرده باشیم.

روایت دفاع مقدس تا زمانی که روایت عاشورا را بیان می کند

یادمان شهدای دشت ذوالفقاری در شمال آبادان و رودخانه بهمن شیر

۵ مهر ۱۳۶۰ جنگ در یادمان شهدای دشت ذوالفقاری آغاز شد؛ نیروهای دشمن از شلمچه؛ رودخانه کارون، جاده آبادان اهواز و جاده آبادان ماهشهر را گرفتند.

با از دست دادن خرمشهر، با همه رزمنده ها دست به دست هم دادیم؛ گروهی به نام گروه فدائیان اسلام به فرماندهی شهید سید مجتبی هاشمی راه اندازی شد.

از آنجایی که همه ما نیروهای داوطلب مردمی از سراسرکشور بودیم، با اتحاد، دشمن خود را به زانو درآوردیم یا به اصلاح امروزی تار و مارشان کردیم.

در واقع یکی از محورهای عملیاتی همین نقطه ای هست که بچه های گروه فدائیان اسلام در اینجا یکسال تمام خاکریز و سنگر داشتند.

عملیات شکست حصر آبادان، ۳ محور داشت؛ یک محور جنوبی، یک محور شمالی و یک محور شرقی در حقیقت یادمان شهدای دشت ذوالفقاری محور شرقی آن است.

اتمام جنگ و بازسازی یادمان شهدای دشت ذوالفقاری

بعداز جنگ به این فکر افتادم؛ ای وای ما در یک مکانی زندگی کردیم و یکسال تمام چه انسان هایی در آنجا بودند.

از نماز شب خوان درجه یک تا بی نماز؛ از دکتر تا بی سواد، کارگر، طلبه، دانشجو و دانش آموز در یادمان شهدای دشت ذوالفقاری حضور داشتند.

به همین خاطر به تهران آمدم؛ در بهشت زهرا قطعه ۲۴، روی سنگ قبر دوستان شهید، اسم و شماره تماس خود را نوشتم.

به همه خانواده ها گفتم: اگر می خواهید شما را به آن جایی ببرم که فرزند عزیزتان شهید شده است با من تماس بگیرید.

انتظارها نتیجه داد و بعداز گذشت 30 سال بامن تماس گرفتند؛ یک زیارت معنوی با حضورخانواده ها در یادمان شهدای دشت ذوالفقاری برگزار کردیم و بازسازی یادمان شهدای دشت ذوالفقاری رقم خورد.

روایت دفاع مقدس تا زمانی که روایت عاشورا را بیان می کند

چرا حضور در یادمان را با خانواده انتخاب کردید؟

برای اینکه ما وقتی اهداف نظام اسلامی را بررسی می کنیم؛ جلوتر از ما امام حسین علیه السلام برای اجرای دین جدش با زن و بچه قیام می کند؛ چون نمی خواهد زیر بار ظلم حاکم برود .

برای ما هم همانطور که حضرت امام فرمود: بخشی از مناطق جنگی را به همان سبک باقی نگه بدارید تا آیندگان ما را محکوم به تجاوز نکنند.

مقام معظم رهبری فرمود: می‌خواهم بگویم که این جنگ یک گنج است. آیا ما خواهیم توانست این گنج را استخراج کنیم، یا نه؟ این هنر ماست که بتوانیم استخراج کنیم. من به بچه ها و خانواده گفتم: می خواهیم برویم این گنج را استخراج کنیم.

در سال 1388 بازنشست شدم، پسرم و عروسم اعلام آمادگی کردند. به یادمان شهدای دشت ذوالفقاری آمدند و در حال حاضر خادم و راوی زائران راهیان نور هستند. ۱۰ سالی هست مستقلاً خودم، پسرم و عروسم در یادمان شهدای دشت ذوالفقاری زندگی می کنیم

داستان سنگرهای شهدا در دشت ذوالفقاری

از آنجایی که انواع و اقسام و اجتماعات مختلفی در زمان جنگ حضور داشتند ما تنها جبهه ای بودیم که، سنگر خواهران داشتیم وقتی خرمشهرسقوط کرد؛ خواهران خرمشهری به آبادان آمدند، سنگری برای شان درست کردیم و فعالیت هایی چون امدادگری، تهیه آب و غذا و آموزش بهداشت داشتند و زمان هایی که درگیری زیاد می شد، در جنگ پا به پای رزمندگان حضور داشتند.

سنگرهای زیادی ساختیم و هرکدام به عنوان یک قشر و عکس شهدای شان را در سنگرها مزین کردیم و این یادمان تنها یادمان انحصاری است.

روایت دفاع مقدس تا زمانی که روایت عاشورا را بیان می کند

یادمان شهدای دشت ذوالفقاری از گذشته تا حال

در گذشته یک بیابان بی آب و علف و شور زار بوده، ولی اکنون یک مجموعه فرهنگی بسیار بزرگ و قوی است که از سراسر کشور برای بازدید و برای عبرت گرفتن از زندگی شهدا و حتی شهید شاهرخ ضرغام در این مناطق حضور پیدا می کنند.

 

شرایط و امکانات رفاهی یادمان

یادمان شهدای دشت ذوالفقاری، سه حسینیه با ظرفیت 800 نفر، سرویس بهداشتی و دکه ای برای تنقلات دارد.

شب ها نزدیک به 600 نفر پذیریش و اسکان می شوند.

برنامه ها و ویژه برنامه های یادمان

در ایام الله دهه فجر، جشن و سرود و نمایش و انفجارات داریم؛ میدان تیر درست کردیم، در طول سال بچه ها برای تمرین و رزمایش به این یادمان می آیند. در ایام کربلا، زائرسرا و موکب داریم.
حسینیه را به موکب کربلا تبدیل کردیم، زائران به این یادمان می آیند و اسکان پیدا می کنند.
ایستگاه صلواتی، کتابخانه و نمایشگاه کتاب هم در مناسبت ها برپا می شود.

در سال گذشته نزدیک به صدهزار نفر بازدیدکننده داشتیم، امسال هم روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ دستگاه اتوبوس در قالب اردوهای راهیان نور در این یادمان حضور پیدا می کنند و ما هم اینجا از قصه و غصه شهدا برایشان تعریف می کنیم.
نوری از شهدا می گیرند و به شهرخودشان بازمی گردند.

روایت دفاع مقدس تا زمانی که روایت عاشورا را بیان می کند

گروه جهادی شهدای دشت ذوالفقاری آبادان

به برکت خون شهدا گروه جهادی تاسیس شد و به عنوان گروه جهادی شهدای دشت ذوالفقاری آبادان زیر مجموعه سپاه حضرت محمدرسول الله (ص) به ثبت رساندیم.

که از طریق جمع آوری کمک های مردمی؛ در حوزه های بهداشت و درمان، تهیه جهیزیه، لوازم التحریر افراد و روستاییان کم بضاعت خدمت رسانی داریم.

آشنایی جوانان با دفاع مقدس

هدف از احیای مناطق این است که جوانان با زندگی، کردار و منش شهدا آشنا می شوند؛ افرادی هستند که در طول سال تماس می گیرند و خبر می دهند که ما از شهدا حاجت گرفتیم.

همانطور که امام فرمود: شهدا امامزادگان عشقند که مزارشان زیارتگاه اهل یقین است و تا روز قیامت دارلشفا هستند.
ما اگر بتوانیم خوب تبیین کنیم این نسل، نسل فهمیده ای است متوجه می شود و می فهمد.

بزرگترین درس شهدا

غیرت ناموسی، غیرت دینی، غیرت وطنی، ولایت پذیری و استقامت بزرگترین درسی است که می توان از شهدا گرفت.

روایت دفاع مقدس تا زمانی که روایت عاشورا را بیان می کند

راهیان نور بزرگترین رسانه دفاع مقدس  

صادقی با بیان سخنان مقام معظم رهبری که می فرمایند راهیان نور یک سنت و صدقه حسنه است افزود: متاسفانه بعضی از مسئولین دست اندرکار هنوز که هنوز است سخنان حضرت آقا را نفهمیدند.

چرا نمی پرسند چه کنیم که دیگر یادمان ها سرپا و فعال شود!!؟ یادمان های دیگر در طول سال قبرستان مرده هاست. متاسفانه 10 سالی که اینجا هستیم، به تمام مسئولین گفتم: یک مقداری نخاله و مصالح ساختمانی بیاورید؛ در این یادمان پارکنیگ بسازیم تا ماشین ها داخل پارکنیگ باشد و مشکلی برای ماشین ها پیش نیاید.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها