کشت گیاهان علوفه ای و دانه های روغنی در دیمزارهای بستان آباد

تبریز- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بستان آباد، از کشت گیاهان علوفه ای نظیر ماشک و خلر و نخود علوفه ای و همچنین دانه روغنی کاملینا در قالب طرح جهش تولید در دیمزارهای شهرستان بستان آباد، خبر داد.
کد خبر: ۹۵۶۲۵۴۸
|
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اکبر منیری در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه باید از ظرفیت دیمزارها و آب باران در راستای جهش تولید استفاده کرد، افزود: یکی از رویکردهایی که می توانیم داشته باشیم در نظر گرفتن زیست بوم منطقه در طرح جهش تولید در دیمزارها است. با کاشت  علوفه های غیر خشبی با درصد پروتئینی بالا می‌توان از محیط زیست بهره برداری اقتصادی کرد.

وی افزود: با توجه به وارداتی بودن ۹۵ درصد از روغن خوراکی کشور، موضوع توسعه کشت دانه های روغنی از جمله کاملینا به عنوان یک گیاه روغنی ضروری است و روغن این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی، مصرف دارویی نیز دارد و کنجاله این گیاه نیز می تواند به عنوان غذایی مناسب برای دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرار گیرد.

منیری خاطرنشان کرد: کاملینا یک دانه روغنی از خانواده براسیکاسه است و سرشار از امگا ۳ و ۹ است و این گیاه در خاک های شور و اراضی دیم و سنگلاخی و شنی قابلیت کشت بهتری دارد و به طور کلی برای اراضی فقیر و کم آب بسیار مناسب است و با توجه به اینکه در اراضی دیم قابل کشت، می توانیم گیاهان علوفه ای و گیاهان روغنی را کشت کنیم و باغات دیم در اراضی شیب دار احداث کنیم، پس در نهایت با اجرای طرح جهش تولید، می توان به تامین امنیت غذایی دست پیدا کرد.

 با توجه به اینکه بخش عمده ای از محصولات علوفه ای که در کشور کشت می شوند نیاز آبی بالایی دارند، معرفی محصولات با نیاز آبی کم و افزایش کشت این محصولات باعث می شود به منابع آبی بخش کشاورزی آسیب کمتری وارد شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار