خبرهای داغ:
آیت الله شعبانی:

نقش مردم در انتخابات پس از انقلاب واقعی است

همدان- امام جمعه همدان گفت: ساختار حقوقی انقلاب اسلامی به شکلی طراحی شده است که همه مقامات با رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و در روند برگزاری انتخابات نقش مردم واقعی است و تشریفاتی نیست.
کد خبر: ۹۵۷۳۰۱۲
|
۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹
نقش مردم در انتخابات پس از انقلاب واقعی است

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی‌موثقی در خطبه‌های آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه همدان با مقایسه شرایط برگزاری انتخابات در زمان انقلاب اسلامی و پیش از آن اظهار کرد: پس از ورود اسلام به کشور ایران حکومت‌های مختلفی شکل گرفت که با دوره طاهریان آغاز و با پهلوی پایان یافت اما در هیچکدام مردم به اندازه جمهوری اسلامی در انتخاب سرنوشت خود این چنین نقش نداشتند.

وی گفت: پس از انقلاب اسلامی برخلاف دوران گذشته، مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای به معنای واقعی کلمه محقق شده و نقش آنان در فرآیند برگزاری انتخابات برجسته است.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه هیچکدام از حکومت‌ها، حکومت ولایت فقیه نبود اما ادعای حکومت اسلامی داشتند، ادامه داد: از دوران مشروطیت در سال ۱۲۸۵ تا سال ۱۳۵۷، تعداد ۲۴ انتخابات مجلس برگزار شده است اما بیشتر انتخابات به صورت سفارشی بود.

وی تصریح کرد: در دوران رضاشاه و فرزندش افراد برگزیده برای ورود به مجلس سفارش می‌شدند و یکی از دلایل سقوط حکومت شاه این موضوع بود که از درون خود هیچ اعتقادی به مشارکت مردم نداشت.

شعبانی موثقی تاکید کرد: حکومت پهلوی گاهی صحبت‌هایی در رابطه به حضور مردم در انتخابات و حتی انقلاب سفید را مطرح می‌کرد اما به معنای واقعی کلمه مردم احساس می‌کردند نقشی در حکومت ندارند و انتخابات را تشریفاتی می‌دانستند.

وی ادامه داد: در آن زمان مردم معتقد بودند افرادی به مجلس راه می‌یابند که خواسته‌های شاه را برآورده بکنند.

خطیب جمعه همدان افزود: در مجلس دوران پهلوی تصویب شد که بحرین از کشور ما خارج شود و همان زمان مصونیت مستشران آمریکایی نیز تصویب شد.

وی بیان کرد: در نشریات دهه چهل کشور مطرح شده است که چه افراد و احزابی برای ورود به مجلس انتخاب می‌شدند و یک نفر نمی‌توانست به صورت معمولی وارد مجلس شود.

شعبانی موثقی گفت: پس از انقلاب اسلامی با وجود نقدهایی، نظام ما و ارکان آن معتقد به حضور و مشارکت مردم هستند.

وی افزود: ساختار حقوقی انقلاب اسلامی به شکلی طراحی شده است که همه مقامات با رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.

امام جمعه همدان اظهار کرد: ممکن است گاهی تخلفاتی در روند برگزاری انتخابات شکل بگیرد اما نقش مردم واقعی است و تشریفاتی نیست.

وی خاطرنشان کرد: فرآیند نظارت‌ و اجرای انتخابات نقش مردم برجسته محسوب می‌شود و این اعتماد، مشارکت و نظارت مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شعبانی موثقی گفت: این نظام شهدای بزرگی را تقدیم انقلاب کرده است و به فرموده رهبر انقلاب اسلامی این حق مردم است که در انتخابات مشارکت کنند و ایشان رای مردم را حق الناس و اعتقاد دینی می‌داند.

وی با گرامیداشت اعیاد ماه رجب گفت: حضور چشمگیر جوانان و نوجوانان در آیین اعتکاف بسیار ارزنده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات