خبرهای داغ:
شاهرود_ دبیر انجمن کشاورزی و منابع طبیعی اتاق اصناف کشاورزی شاهرود گفت: این اتاق ۱۰ هزار و ۵۰۰ عضو دارد و با توجه به مشکلات عدیده نیاز به توجه جدی مسئولان به این حوزه که امنیت غذایی جامعه است را در بردارد، است.
کد خبر: ۹۵۷۴۰۷۲
|
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷

فعالیت اتاق اصناف کشاورزی شاهرود با ۱۰ هزار و ۵۰۰ عضو/ضرورت توجه مسئولان به بخش کشاورزیبه گزارش خبرنگار بسیج، ابراهیم باقری دبیر انجمن کشاورزی و منابع طبیعی اتاق اصناف کشاورزی شاهرود با بیان اینکه این انجمن از سال ۱۳۸۹ تشکیل شده و تا سال ۱۴۰۱ به عنوان اتحادیه فعالیت داشته و حدود یکسال است که تحت اتاق اصناف کشاورزی شهرستان فعالیت و ۱۰۵۰۰ عضو دارد که در چهار اتحادیه زیر مجموعه اتاق اصناف کشاورزی شهرستان با عناوین اتحادیه دام و زنبور عسل، اتحادیه باغبانی، اتحادیه شیلات و آبزی پروری، اتحادیه زراعت فعالیت می‌کنند.
او ادامه داد: ۲ هزار پروانه کسب جدید کشاورزی صادر شده که در ششصد نوع شغل صادر می‌شود.
دبیر انجمن کشاورزی و منابع طبیعی شاهرود با اشاره به مشکلات فراوان بخش کشاورزی و موضوع امنیت غذایی که چالش آینده است، گفت: بی توجهی مسئولین و دست اندرکاران سبب مشکلاتی در بخش کشاورزی شده و سبب ناامیدی و دغدغه شده که کشاورز برای مسائل مختلف درگیر شده است.
باقری چالش آب را یکی از دغدغه‌های مهم بخش کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: راهکار ما در این راستا حضور پررنگ دولت در قیمت گذاری‌ها در ساخت گلخانه و تجهیزات صنعتی و آبرسانی است و اولویت طرح‌های آبخیزداری باید مد نظر باشد تا سفره‌های زیرزمینی ذخیره سازی شود.
او با بیان اینکه کشاورز زحمت می‌کشد، اما دلال بهره می‌برد، افزود: پروانه‌های آب کاهش یافته است و در آینده نیاز به آب بیشتر خواهد بود و معضلی برای کشاورز است و نابرابری برق و بیمه کشاورزی و کارفرمایی نیز مشکلاتی دارد که باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.
عضو هیئت مدیره انجمن انگور شهرستان با بیان اینکه هزینه صدور پروانه کشاورزی حدود ۷۰۰ هزار تومان برای یک هکتار باغ است، گفت: این سند هویت کشاورز است و برای بیمه افراد و معافیت ۲۳ درصدی بیمه و معافیت مالیات دستگاه کارت خوان، سند ضمانت بانکی و قضایی و مدرک شغلی مورد استفاده است.
او با انتقاد از کمبود اختیارات دستگاه‌های اجرایی تخصصی شهرستان نسبت به استان با توجه به فرمانداری ویژه بودن شهرستان، خواستار توجه مسئولان امر به این موضوع شد.
باقری تصریح کرد: فروشگاه کود و سم و توزیع نهاد‌ها با سرمایه مردم ایجاد شده و سود آن به بخش کشاورزی بر می‌گردد و طرح توزیع نهاد‌ها انجام می‌شود.
معاون صندوق حمایت توسعه کشاورزی شاهرود نیز با بیان اینکه صندوق حمایت از توسعه کشاورزی سال ۱۳۹۱ ایجاد و فعال است، گفت: سرمایه ابتدایی این صندوق ۳ میلیارد تومان بوده که الان به الان ۱۴ میلیارد تومان سرمایه رسیده و سالانه ۲۰ میلیارد تومان وام پرداخت می کند.
او با تاکید بر اینکه تشکل‌های بخش کشاورزی برای فعالیت‌ها دچار مشکل بوده و صندوق حمایت کرده است، افزود: پیگیری واگذاری زمین در کمربندی شهر شاهرود به عنوان پایانه صادراتی در حال انجام است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها