خبرهای داغ:
  مدیر روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی عنوان کرد: فرهنگ و روحیه بسیجی در نیروگاه وجود دارد و کارکنان و مدیران، همه بسیجی‌وار در حال خدمت به مردم عزیز هستند که همین امر باعث شده نیروگاه شهید رجایی ۶ سال پیاپی در ارزیابی عملکردی، مقام اول را در کشور کسب کند.
کد خبر: ۹۵۷۵۵۶۴
|
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴

قزوین - اصل بیگی مدیر روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی قزوین در گفتگو با خبرنگار بسیج گفت: واحدهای نیروگاه برای اینکه بتوانند به آمادگی کامل برسند باید تعمیرات اساسی در آنها انجام بشود؛ زمانی که پیک تابستان می‌شود از پایان شهریور و معمولاً اوایل مهرماه این تعمیرات تا پایان اردیبهشت ماه انجام می‌شود؛ بنابراین ۸ ماه از سال را ما تعمیرات انجام می‌دهیم.

اصل بیگی اظهار کرد: نیروگاه در مجموع ۱۳ واحد دارد؛ ۴ واحد بخاری ۲۵۰ مگابایتی مشرف به اتوبان؛ نیروگاه سیکل ترکیبی ضلع جنوبی جاده قدیم ۶ واحد گازی ۱۲۰ مگابایتی و ۳ واحد ۱۰۰ مگابایتی که در مجموع دو هزار واحد ظرفیت اسمی این نیروگاه است.

مدیر روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی بیان کرد: با وجود اینکه بیش از ۳۰ سال از عمر واحدهای بخاری و سیکل ترکیبی نیروگاه می‌گذرد؛ اما تمام این واحدها در مدار تولید هستند و علاوه بر تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه این مجموعه به عنوان مجموعه ای که مورد بازدید دانشجویان و اقشار مختلف مردم قرار می‌گیرد یک صنعت مادر و زیرساختار است و همه صنایع و تکنولوژی کشور به نوعی مرتبط با نیروگاه‌ها هستند.

وی ادامه داد: اگر نیروگاه‌ها به عنوان زیرساختار نباشند سایر موارد شئون زندگی هم دچار مشکل خواهد شد؛ این نیروگاه ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت در طول سال انرژی الکتریکی تولید می‌کند و این میزان تولید انرژی الکتریکی مزیت‌های زیادی برای کشور و استان دارد که یکی از این مزایا تولید برق پایدار الکتریکی با ثبات در استان است که بخشی مرهون وجود این نیروگاه است و علاوه بر بحث تولید برق به عنوان یک دانشگاهی است که عزیزان با بازدید از این نیروگاه می‌توانند تجربه کسب کنند.

اصل بیگی بیان کرد: اصولاً تولید انرژی الکتریکی در مجموعه نیروگاه‌های کشور به خاطر امنیت انرژی به صورت یکپارچه و شبکه‌ای کار می‌کنند و طوری طراحی شده‌اند که به صورت شبکه‌ای کل کشور را پوشش می‌دهند و اگر احیاناً به دلایلی مدارهای این نیروگاه از چرخه مدار خارج شود اختلال و خدشه‌ای در تولید برق در استان پیش نیاید.

مدیر روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی تصریح کرد: در پیک مصرف تابستان با توجه به ناترازی‌های تولید و مصرفی که وجود دارد با تمهیداتی که در دولت سیزدهم انجام شده این ناترازی‌ها نسبت به گذشته مدیریت یافته است؛ در گذشته در تابستان‌ها دچار خاموشی می‌شدیم؛ ولی در دو سال اخیر بدون خاموشی تابستان را سپری نمودیم که در اینجا نقش همه نیروگاه‌ها بسیار موثر و نیروگاه شهید رجایی در این زمینه عملکرد بسیار خوبی داشته است.

وی بيان کرد: همه واحدها در پیک تابستان در مدار تولید بودند و با توجه به ارزیابی‌هایی که صورت گرفت در نهایت بعد از پیک تابستان نیروگاه شهید رجایی حائز رتبه برتر در کشور شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بسیج مبنی بر نقش نیروگاه شهید رجایی در آلایندگی هوا یادآور شد: نیروگاه شهید رجایی از دو مجموعه نیروگاه بخار و نیروگاه سیکل تشکیل شده است؛ در سیکل ترکیبی سیستم طوری طراحی شده که امکان استفاده از سوخت مازاد را ندارد؛ بنابراین ۵۰ درصد از سوخت نیروگاه‌ها امکان استفاده از سوخت مازاد را ندارند و سوخت نیروگاه سیکل ترکیبی گاز طبیعی و سوخت جایگزین گازوئیل است. نیروگاه بخار ۱۰۰۰ مگاوات است که سوخت اولش گاز طبیعی و سوخت جایگزین سوخت مایع یا مازوت است.

وی ادامه داد: مجموعه مدیران تولید برق حرارتی هیچگونه تمایلی به استفاده از سوخت مازوت ندارند؛ زیرا سوخت مازوت از طریق تانکرها یا ریل باید به اینجا منتقل شود که همه این کارها پروسه‌ای بسیار سخت برای نیروگاه می‌باشد و جدا از این به شدت تجهیزات نیروگاه را مستهلک و به آن آسیب می‌زند و استفاده از این سوخت هیچ گونه استفاده و منفعتی برای مدیران و کارکنان نیروگاه جز سختی‌هایی که ذکر شد، ندارد.

وی با اشاره به اینکه چرا ما باید از سوخت مازوت استفاده کنیم، افزود: وقتی هوا سرد می‌شود معمولاً مسئولان ارشد شرایط و میزان مصرف سوخت گاز مورد نیاز را بررسی می‌کنند که این سوخت عمدتاً به مصارف خانگی تخصیص داده می‌شود؛ یعنی سوخت گازی نمی‌ماند که آن را به نیروگاه تخصیص بدهند بنابراین ما علیرغم میل باطنی مجبور هستیم که از سوخت مازوت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تصمیم گیری در سهمیه گاز یا سوخت جایگزین و همچنین میزان تولید برق و میزان نوع مصرف سوخت تحت اختیار مجموعه مدیران نیروگاه نیست و همواره از مصرف سوخت گاز استقبال کرده‌ایم و خوشبختانه از ابتدای امسال نسبت به سال گذشته میزان سوخت گاز ما افزایش داشته و این امر با پیگیری مدیران این شرکت و هم مدیران ارشد استان اتفاق افتاده است.

وی در پاسخ به خبرنگار بسیج در مورد میزان آلایندگی نیروگاه‌ها گفت: اخیرا بر اساس تحقیقاتی که در وزارت نیرو انجام شد؛ میزان آلایندگی از دودکش نیروگاه شهید رجایی صرفاً از دودکش تا شعاع ۱۰ کیلومتری نیروگاه تاثیرگذار بود؛ بنابراین میزان تاثیر آلایندگی نیروگاه شهید رجایی در کل استان و تاثیر آن بر آب و هوای استان زیر ۱۰ درصد است و منشا عمده آلایندگی در استان، حتی تهران و جاهای دیگر حمل و نقل ناوگان عمومی می‌باشد.

 وی در خصوص نصب فیلتر بر روی دودکش‌ها به منظور کاهش آلایندگی اظهار کرد: نصب فیلتر در مجموعه نیروگاه‌ها طبق تحقیقاتی که انجام شده امکان‌پذیر نیست و اگر بخواهیم این کار را انجام بدهیم باید کارخانه‌ای در اینجا احداث شود که بسیار پرهزینه است و در شرایطی که ما با کمبود آب مواجه هستیم؛ بسیار آب بر است و همچنین پسماندهایی تولید می‌کند که بسیار برای محیط زیست زیان بار می‌باشد.

وی ادامه داد: تنها توصیه ما این است که در تابستان مصرف برق را کاهش بدهیم زیرا میانگین مصرف ما نسبت به سایر کشورها ۵ الی ۶ برابر میانگین مصرف جهانی است که عدد بسیار بالایی می‌باشد و در زمستان هم باید در مصرف گاز صرفه‌جویی کنیم و این فرهنگ بهینه مدیریت مصرف باید در بین هم‌وطنان نهادینه شود.

وی در پایان در پاسخ به خبرنگار بسیج مبنی بر اینکه فرهنگ بسیجی چقدر در پیشبرد اهداف این نیروگاه موثر بوده است، گفت: فرهنگ بسیجی باید در مجموعه نیروگاه که مسئولیت خطیری در کشور و استان دارد نهادینه شود و خوشبختانه این فرهنگ و روحیه بسیجی بین همکاران نیروگاه وجود دارد و کارکنان و مدیران ما همه بسیجی‌وار کار انجام می‌دهند که همین عامل باعث شده نیروگاه شهید رجایی ۶ سال پیاپی در ارزیابی عملکردی که ۶۰ پارامتر را بررسی می‌کنند، مقام اول را در کشور کسب کند.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها