خبرهای داغ:
اولین سمینار و نمایشگاه فناوری‌های نوین پیشگیری و کاهش آلودگی هوا به میزبانی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۷۶۳۶۸
|
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسبج خوزستان، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در اولین سمینار و نمایشگاه فناوری‌های نوین پیشگیری و کاهش آلودگی هوا گفت: در استان خوزستان در زمینه آلودگی‌های هوا، آب و خاک چالش‌های عمده‌ای داریم.

داوود میر شکار با اشاره به اینکه هفت کانون گردو غبار داخلی در کنار گرد و غباری که از کشور‌های همسایه استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد افزود: آلودگی فلر‌های نفتی، سوزاندن مزارع نیشکر، شلتوک و گندم، پسماند‌های زباله و پراکندگی آنها از دیگر منابع آلودگی محیط زیست در استان هستند.

برنامه ریزی برای کاهش آلودگی های زیست محیطی در خوزستان

وی گفت: کارگروه‌های تخصصی در سطح ملی و استانی در حال برنامه ریزی برای کاهش این آلودگی‌ها هستند و در مواردی به اقدامات قضایی و صدور اخطاریه متوسل شده ایم حتی در خصوص الودگی هوا و تامین سوخت صنایع از جمله نیروگاه رامین اقدامات موثر انجام شد

میرشکار با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها در زمینه پایش آلاینده‌ها به محیط زیست استان می‌توانند کمک‌های زیادی کنند گفت: همچنین در زمینه تولید دستگاه‌های مورد نیاز برای کاهش آلودگی‌ها می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

وی با بیان اینکه ستان خوزستان می‌توانند پرچم دار فن آوری‌های نوین در زمینه پایش و کاهش آلودگی‌ها در کشور محسوب شود افزود: سهم بندی منابع آلاینده‌ها در استان بخصوص در اهواز و ماهشهر در دستور قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: جمع آوری گاز‌های همراه نفت، تدوین برنامه محیط زیستی شرکت‌های پتروشیمی استان، برنامه پایش آلاینده‌های دریایی در شهر‌های ساحلی، مدل سازی فضای سبز شهر‌ها و واحد‌های صنعتی و مشارکت صنایع در کمربند سبز در شهرها، پیگیری در زمینه طرح‌های جامع شهر‌ها با استفاده از هوش مصنوعی با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان، برنامه ریزی برای جمع آوری و ساماندهی پسماند‌های شهری و توسعه جنگل‌های حرا با نگاه توسعه سازه‌های پرنده پروری از جمله طرح‌ها و برنامه‌های محیط زیست خوزستان برای کاهش و پیشگیری از آلاینده‌ها است.

طرح تحول در وزارت علوم برای کاهش آلودگی ها در کشور

مدیرکل گسترش آموزش عالی وزارت علوم و فن آوری و رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران نیز گفت: از ابتدای دولت سیزدهم طرح تحول در وزارت علوم آغاز شده است که در آن هشت محور را تعریف کردیم که سه محور در زمینه اشتغال آفرینی و توسعه رشته‌های مهارتی و افزایش پیوند صنایع و دانشگاه‌ها است.

نورپور افزود:قرار است جذب هفتاد هزار دانشجو از طریق بورس در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری سال آینده بر اساس نیاز سنجی از صنایع باشند و در طرح ساماندهی آموزش عالی در کشور واحد‌های پیام نوری که پذیرش چندانی ندارند قرار است به واحد‌هایی زیر نظر فنی حرفه‌ای و پارک علم و فن آوری تبدیل شوند.

تعامل سازمان محیط زیست و صنایع کشور

مدیر کل هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست کشور نیز در این همایش گفت: سازمان محیط زیست در تعامل مثبت با صنایع با هدف توسعه پایدار کشور است.

گل علیزاده با اشاره به اینکه ایران از نظر مصرف انرژی در دنیا رتبه اول را دارد افزود: همچنین ششمین کشور در تولید گاز‌های گلخانه‌ای هستیم و ۴۲ میلیون متر مکعب گاز فلر در روز می‌سوزانیم.

وی گفت: در نیمه اول امسال با ده هزار مگاوات ناترازی برق روبرو بودیم و امروز کشور با ناترازی مصرف انرژی از جمله گاز روبرو است.

او ادامه داد: کمتر از یک درصد سهم انرژی‌های تجدید پذیر در مصرف روزانه کشور است و با جذب سرمایه گذار در این بخش با مشکلات زیادی روبرو هستیم.
وی با بیان اینکه چالش اصلی کشور تغییر اقلیم است افزود: نزدیک به هفت درصد نرخ جهانی با فرسایش خاک روبرو هستیم و ۱۲ سانیمتر در سال فرونشست زمین در کشور داریم که خطرناک‌ترین موضوع زیست محیطی است.

گل علیزاده با اشاره به مصرف زیاد و شدید بنزین در کشور گفت: امروز کشور نیاز دارد با برنامه ریزی و همکاری همه بخش‌ها با در پیش گرفتن روش‌های علمی و بازدهی بالای واحد‌های ایمنی و بهداشت صنایع برای حفظ محیط زیست اقدام شود، داده‌ها باید به وسیله صنایع و سایر دستگاه‌ها برای بهره برداری در اختیار دانشگاه‌ها و محیط زیست قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه هشتاد درصد سیستم حمل و نقل بار و مسافر کشور فرسوده استه گفت: هفت میلیون خودرو و یازده میلیون موتور سیکلت فرسوده در کشور وجود دارد.

گفتنی است، در حاشیه این سمینار خانه فناور محیط زیست استان خوزستان افتتاح شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار