خبرهای داغ:
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین گفت: در راستای اجرای آیین‌های نوروزی آیین سنتی سمنوپزان روز چهارشنبه 8 فروردین ماه در نوروزگاه دولتخانه صفوی قزوین برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۵۸۷۸۷۰
|
۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۳

قزوین_ علیرضا خزائلی در گفتگو با بسیج با اعلام این خبر گفت: يكی از سنت‌هايی كه از ديرباز به‌عنوان آئینی نوروزی در میان قزوينی‌ها مرسوم بوده و هنوز هم در جای‌جای این شهر تاریخی اجرا مي‌شود رسم «سمنوپزان» است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین با بیان اینکه مراسم سمنوپزان در قزوین با آداب خاصی همراه است و در فضایی آکنده از معنویت انجام می‌شود، افزود: این سنت زیبا و قدیمی مردم قزوین که با محوریت بانوان انجام می شود جنبه اعتقادي و مذهبي نيز دارد و بیشتر به‌صورت نذري و در فضايي مملو از معنويت و خلوص پخته می‌شود.

خزائلی ادامه داد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته و به‌منظور حفظ و احیای این آیین ثبت شده در فهرست آثار ملی و معرفی آن به گردشگران، مراسم سمنو‌پزان روز چهارشنبه 8 فروردین در نوروزگاه دولتخانه صفوی قزوین برگزار می‌شود که پخت آن از ساعت 10 صبح آغاز و همزمان با افطار مراسم توزیع آن انجام می‌شود.

وی درپایان از همه گردشگران و علاقمندان دعوت کرد با حضور در مجموعه دولتخانه از نزدیک با اجرای این آیین کهن و سنتی مردم قزوین آشنا شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها