خبرهای داغ:
مدیرکل انتقال خون استان قم عنوان کرد

عضویت 500 نفر در طرح سپاس

مدیرکل انتقال خون استان قم گفت: در سال 95 از استان قم 506 نفر برای شرکت در طرح سپاس اقدام کردند که 458 نفر آن‌ها مرد و 48 نفر دیگر خانم بودند.
کد خبر: ۸۹۰۴۸۸۰
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
 

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، مرتضی نوریان با اشاره به گذشت بیش‌از یک سال از اجرای طرح سپاس در کشور اظهار کرد: طرح سپاس با هدف اهدای سلول‌های بنیادی غیر خویشاوند از تیرماه سال گذشته در سطح کشور درحال اجرا است و مردم قم نیز استقبال مطلوبی از این طرح داشته‌اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از پیوندهای سلول‌های بنیادی مغز استخوان از طریق خویشاوندان انجام می‌‎شد، عنوان کرد: افرادی که علاقمند به شرکت در طرح سپاس هستند پس‌از مراجعه به سازمان انتقال خون به مشاور مجموعه معرفی می‌شوند و پس‌ از یک مشاوره کامل یک نمونه خون از شخص داوطلب گرفته و به تهران فرستاده می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان قم افزود: در تهران با آزمایش‌های مختلف گروه خونی مشخص شده و به بانک اطلاعات خون کشور اطلاع داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سراسر کشور اگر فردی پیدا شود که به پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان احتیاج داشته باشد، پس از انجام آزمایش‌های مربوطه و شناسایی گروه خونی، بیمارستان به بانک اطلاعات خون مراجعه کرده و از بین افراد طرح سپاس گروه خونی فردی که با بیمار هم‌خوانی داشته باشد را شناسایی و به بیمارستان دعوت می‌کند.

نوریان با اشاره به اینکه فرد دعوت شده به بیمارستان حداقل پنج روز در بیمارستان بستری می‌شود، مطرح کرد: بعداز انجام مراقبت‌های لازم پیوند صورت می‌گیرد و دیگر نیازی نیست که یکی از خویشاوندان فرد سرطانی برای پیوند اقدام کند.

وی با بیان اینکه با پیوند از طریق طرح سپاس هزینه‌های پیوند گیرنده کاهش میابد، عوارض و درد کمتری را طرفین پیوند احساس می‌کنند و فرد پیوند دهنده نیز سریع‌تر و راحت‌تر پیدا می‌شود، تصریح کرد: در سال 95 از استان قم 506 نفر برای شرکت در طرح سپاس اقدام کردند که 458 نفر آن‌ها مرد و 48 نفر دیگر خانم بودند.

ارسال نظرات