خبرهای داغ:
یادداشت:

زنگ خطر خودکشی در گلستان

همان گونه که محرز است خودکشی کشور به عوامل اقتصادی و فرهنگی جامعه یک رابطه مستقیم دارد و شاید بتوان خودکشی را به عنوان یک شاخص در امر رضایتمندی مردم از وضعیت فرهنگی و اقتصادی جامعه در نظر گرفت.
کد خبر: ۸۵۶۴۵۵۸
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرگان؛ بیکاری، درآمد پایین، شکست احساسات و غرور، ناامیدی، افسردگی، بیماری‎های روانی و احساس گناه عوامل عمده‎ای است که باعث شده امروز در ایران ده‎ها مورد خودکشی روزانه به ثبت برسد.

آمار خودکشی در کشور ما نسبت به میانگین جهانی پایین‎تر است و این شاید به دلیل وجود آموزه‎ها دینی غنی است که خداوند را به عنوان یکی از مستحکمترین برجهای  حفاظت انسانی معرفی می‎کند و تا زمانی که فرد خود را در پناه خداوند تبارک تعالی میبیند به موضوع خودکشی فکر نمی‎کند.

این درحالی است که اسلام خودکشی را نفی کرده چنانکه  خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إنَّ اللّه َ کانَ بِکُمْ رَحیما، وَمَنْ یَفْعَلْ ذلک عُدْوانا وَظُلْما فَسَوْفَ نُصْلیهِ نارا»؛«و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است. و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، به زودی او را در آتشی وارد خواهیم کرد».

آن چیزی که از قرآن و کلام خدا بر می‎آید این است که خودکشی در اسلام حرام است و جز منفورترین کارهایی است که انسان را به آتش عذاب می‎کشاند، اما چرا با وجود دین غنی اسلام خودکشی در کشور ما مطرح میشود؟

استان های ایلام، خوزستان، لرستان،کرمانشاه، گلستان و کهگیلویه و بویراحمد بیش ترین میزان خودکشی را در کشور دارد و با توجه به وضعیت این استان ها دیده میشود که سطح توسعه یافتگی استان‎ها و سطح رفاه با میزان خودکشی در ارتباط مستقیم است.

اما برای بررسی آنچه که عواملی بیشترین تاثیر را بر انسان می‎گذارد و باعث می‎شود که انسان در دام خودکشی بیفتد باید به معضلات فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی جامعه رجوع شود در استان گلستان همانگونه که مسئولان اذعان دارند بیکاری یکی از مهمترین معضلاتی است که جوانان ما را تهدید کرده است و علیرغم تلاش فراوان در این راستا هنوز توفیق چندانی برای ارائه شغل مطلوب و در سطح تسهیلات یک جوان ارائه نشده است.

شکست احساسات و افسردگی که تحت عنوان« شکست عشقی» معروف است یکی دیگر از عوامل خودکشی در جامعه بشمار می‎آید و این شکست عشقی در بسیاری از موارد به دلیل آن است که جوانان نتوانستند راه حل مناسبی برای دست‎یابی به خواسته‎های خود و ابراز احساسات و علاقه پیدا کنند و این مهم در افزایش سن ازدواج نادیده گرفته شده به گونه‎ای که در جامعه  باعث شده که سن ازدواج بالا برود.

رفتارهای خشونت آمیز و بارگناه یکی دیگر از عوامل خودکشی به شمار می‎آید و این مهم این روزها از طریق شبکه‎های ماهواره‎ای در جامعه بیشتر ترویج داده شده است و برنامه‎های تلویزیونی نسبت به اشاعه فرهنگ غنی اسلامی که مانع اصلی در امر خودکشی می شود اقدام خاصی نداشتند.

خودکشی در گلستان به عوامل اقتصادی و فرهنگی جامعه یک رابطه مستقیم دارد و شاید بتوان خودکشی را به عنوان یک شاخص در امر رضایتمندی مردم از وضعیت فرهنگی و اقتصادی گلستان در نظر گرفت و بر اساس این شاخص استان گلستان از جایگاه مطلوبی از نظر اقتصادی و فرهنگی قرار ندارد و این کار مسئولان فرهنگی و اقتصادی جامعه را دوچندان می‎کند.

مسئولان امروز باید بدانند که راه سازی مشکلات خود در مسیر اجتماع باعث ایجاد مشکلات بر سر راه جوانان این سرزمین خواهد شد و بی‎توجه‎ای به مسائل فرهنگی باعث می‎شود که با وجود اغنای دینی اسلام جوانان ما با رویکرد غیر اسلامی دست از زندگی بشورند و مرگ را بر زندگی با سختی ترجیح دهند.

آن چه که مسلم است در کنار همه آمارهای اقتصادی و فرهنگی، اجتماعی ، آمار خودکشی نیز خودنمایی می‎کند و در واقعه زنگ خطر خودکشی در گلستان هر روز بلندتر از روز گذشته به صدا در می‎آید.

داود خاندوزی

 انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها