خبرهای داغ:
امیر سرتیپ رضایی:

نقش ارتش در عملیات مرصاد مظلوم واقع شده است/عملیات مرصاد بسیار پیچیده و سنگین بود

فرمانده سابق تیپ 3زرهی همدان با بیان اینکه عملیات مرصاد بسیار پیچیده و سنگین بود، با تأکید بر بازخوانی عملیات مرصاد گفت: زحمات فراوان و نقش ارتش در این عملیات مظلوم واقع شده است.
کد خبر: ۸۸۹۳۱۱۸
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۶
عملیات مرصاد پیچیده و سنگین بود/ نقش ارتش در عملیات مرصاد مظلوم واقع شده استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، پنجم مرداد سالروز غرورانگیز عملیات مرصاد است، عملیاتی که پس از سه روز کاری پرونده بزرگ‌ترین و مجهزترین گروه منافقین بسته شد.

پنجم مرداد ماه سال 1367 را نمی توان از خاطرات دوران جنگ تحمیلی، از یادها و خاطره‌ها پاک کرد؛ روزهایی که رنگ و بوی آتش‌بس تمامی فضای مناطق عملیاتی را برای رزمندگان اسلام فرا گرفته بود، اما رژیم بعثی عراق به رهبری صدام آخرین عملیات جنگ تحمیلی را با بکار گیری نیروهای منافقین موسوم به ارتش مجاهدین بنام عملیات «فروغ جاویدان» به سمت منطقه غرب کشور راه‌اندازی و کیلومترها در خاک کشور پیشروی کرد و هدف خود را براندازی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی عنوان کرد .

در سالروز عملیات حماسی و غرورآفرین «مرصاد» که عملیات « فروغ جاویدان» منافقین را به شکست منتهی کرد با امیر سرتیپ اکبر رضایی، فرمانده سابق تیپ 3زرهی همدان به گفتگو نشستیم که شنیدن و خواندن حال و هوای آن روزها از زبان این پیشکسوتسال‌های دفاع مقدس، برای کسانی که آن روزها را درک نکرده‌اند، خالی از لطف نیست.

امیر سرتیپ اکبر رضایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان اظهار داشت: عملیات مرصاد زمانی آغاز شد که ارتش عراق با مجاهدین می‌خواستند کار را تمام کنند.

وی گفت: عمليات مرصاد، نبردي بود ميان ارتش جمهوري اسلامي ايران و ارتش عراق كه در اواخر جنگ ايران و عراق، در سال ۱۳۶۷ درگرفت.

فرمانده سابق تیپ 3زرهی همدان ادامه داد: پس از چند روز درگيري درنهايت نيروهاي ارتش ايران پيروز شدند و عملياتي كه توسط سازمان مجاهدين خلق و به ویژه ارتش عراق طرح‌ريزي و اجرا شده بود عملاً با شكست روبرو و تعداد زيادي از نيروهاي مهاجم در اين نبرد كشته شدند.

 عملیات مرصاد پیچیده و سنگین بود/ نقش ارتش در عملیات مرصاد مظلوم واقع شده است

* تیپ 3 زرهی در سه‌راهی «الله اکبر» در مقابل منافقین ایستاد

وی اظهار داشت: برای ما تعجب‌آور بود و تا آن زمان ندیده بودیم که پس از چندین بار شکست مرتباً نیروهای عراق حمله می کرد و مداوم تیپ‌هایش را برای نبرد عوض می کرد.

امیر رضایی با اشاره به اهداف عملیات مرصاد گفت: ارتش عراق می خواست تا با مجاهدین خلق بخش از ایران را الحاق کنند و پیشروی به سوی کرمانشاه را داشته باشند.

وی ادامه داد: اين عمليات سه روز به طول انجاميد در روز اول هدف سد كردن هجوم مجاهدين خلق بود، در روز دوم حركت نيروي زميني صورت گرفت كه با پشتيباني بسيار قوي نيروي هوايي و هوانيروز همراه شد و در روز سوم يگان‌هاي مجاهدين خلق به كلي منهدم شدند که فرماندهي اين عمليات بر عهده شهيد سپهبد «علي صياد شيرازي» بود.

فرمانده سابق تیپ 3زرهی همدان با بیان اینکه شدت عملیات بسیار بود، گفت: عملیات بسیار سنگین بود و ارتش عراق می خواست به کمک منافقین بیاید و استان کرمانشاه را بگیرد اما در مقابل آن ایستادیم و اجازه پیش روی و دست یابی به اهداف را ندادیم.

وی اظهار داشت: تیپ 3 زرهی در سه راهی «الله اکبر» مقابل آنها ایستاد و اجازه به هم پیوستن ارتش عراق و مجاهدین را نداد.

رضایی عملیات مرصاد را عملیاتی مخاطره آمیز عنوان کرد و ادامه داد: ارتش عراق با این روند به دنبال گرفتن امتیازهای بیشتری بود چراکه در جنگ قبل از قطعنامه نتوانسته بود به اهداف خود برسد و با انجام این عملیات می خواست نتیجه بگیرد.

عملیات مرصاد پیچیده و سنگین بود/ نقش ارتش در عملیات مرصاد مظلوم واقع شده است 

*«مرصاد» آخرين عمليات بزرگ و پيروزمندانه ارتش جمهوري اسلامي ايران در جنگ تحميلي

وی با تأکید بر بازخوانی عملیات مرصاد و با بیان اینکه زحمات فراوان و نقش ارتش در این عملیات مظلوم واقع شده است، گفت: متأسفانه در تاریخ و رسانه‌ها به این فداکاری ها و رشادت‌ها آنچنان که شایسته است ثبت و پرداخته نشده و فقط به این اکتفاء شده که منافقین حمله کردند و می‌خواستند با عبور از کرمانشاه به سمت تهران بیایند؛ و این در صورتی است که ارتش عراق بود که می خواست کار را تمام کند.

فرمانده سابق تیپ 3زرهی همدان گفت: عمليات پيروزمندانه «مرصاد» به عنوان يكصد و چهارمين عمليات انجام شده در طول هشت سال دفاع مقدس و هفتادمين عمليات آفندي رزمندگان غيور ارتش اسلام است كه از نظر طراحي، تاكتيك رزمي و اجرا نيز مي‌توان آن را آخرين عمليات بزرگ و پيروزمندانه ارتش جمهوري اسلامي ايران در جنگ تحميلي قلمداد كرد.

وی با اشاره به اینکه تنگه «چهارزبر» در 34 کیلومتری شهر کرمانشاه و منطقه ای استراتژیک از نظر طراحی عملیات انتخاب شد، گفت: علت انتخاب این منطقه برای دفاع در برابر دشمن این بود که شرایط را برای رزمندگان اسلام مهیا می‌ساخت تا بتوانند هم از نظر هوایی و هم از نظر زمینی، بر دشمن مسلط باشند .

امیر رضایی عنوان کرد: ابتدای عملیات با حضور تاثیرگذار بالگردهای هوانیروز بود که با دستور شهید سپهبد «صیاد شیرازی» با یک تیم مجهز از پایگاه امام حسین (ع) و یک تیم از پایگاه کرمانشاه به پرواز در آمدند و در مسیر به دیگر نیروهای از پیش تعیین شده ملحق شدند و به ارتفاعات تنگه «چهار زبر» رسیدند.

عملیات مرصاد پیچیده و سنگین بود/ نقش ارتش در عملیات مرصاد مظلوم واقع شده است

* ملت ایران محکم در برابر دشمنان می‌ایستد

وی با اشاره به رشادت شهید «صیاد شیرازی» در این عملیات گفت: خلبانان تصور مي‌كردند ستون خودرويي متوقف شده در جاده، مردم عادي بوده و در اجراي دستور مردد بودند که بلافاصله امير سرافراز ارتش اسلام شهيد «صياد شيرازي» با لحني محكم و پر صلابت مي‌گويد: «من به عنوان نماينده حضرت امام(ره) به شما دستور مي‌دهم كه آتش كنيد، آنها منافقين هستند».

فرمانده سابق تیپ 3زرهی همدان با اشاره به دستاوردهای عملیات «مرصاد» گفت: متلاشی شدن کامل دشمن و عقب نشینی از خاک ایران اسلامی ، هلاکت و کشته شدن 2 هزار و 500 نفر از نیروهای دشمن، انهدام صدها دستگاه خودرو نفربر و تانک دشمن و غنیمت تعداد زیادی خودرو، نفربر، تانک و... از دستاوردهای این عملیات بود.

وی با بیان اینکه خائنین به کشور هیچ وقت موفق نخواهند شد، بین داشت: کسی که با دشمن به مسیری بیاید که به کشور خویش خیانت کند جزء دشمنان محسوب می شود و این عمل دیگر قابل توجیه نیست و دشمن از هر نوع باشد تفاوتی ندارد در ملت ایران محکم در برابر آنان می‌ایستد.

امیر رضایی با اشاره به انجام عملیات های فداکارانه، جانبازانه و حضور پرصلابت ارتش خاطرنشان کرد: متأسفانه با عدم وجود تاریخ نویسان جنگ در طول عملیات‌ها، رشادت‌ها و زحمات فراوانی که از سوی نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، ثبت نشده و این فداکاری‌های ارتش نیازمند تدوین و معرفی است.

عملیات مرصاد پیچیده و سنگین بود/ نقش ارتش در عملیات مرصاد مظلوم واقع شده است 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار