خبرهای داغ:
رئیس سازمان امور عشایری مطرح کرد

تعریف 4 طرح عمده اقتصاد مقاومتی در جامعه عشایری/ تخصیص بودجه 1.5 میلیارد دلاری دولت به توسعه اشتغال در مناطق عشایری

رئیس سازمان امور عشایری گفت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه عشایری چهار طرح عمده تعریف شده است.
کد خبر: ۸۸۹۸۵۵۲
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
تعریف 4 طرح عمده اقتصاد مقاومتی در جامعه عشایری
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، کرمعلی قندالی امروز در جلسه شورای عشایری استان همدان با بیان اینکه جامعه عشایر کشور در حوزه حفظ فرهنگ اصیل ایران نقش مهمی را ایفا می‌کند، اظهار داشت: جامعه عشایر همواره تلاش کردند تا اصالت و اقتدار کشور در طول سالیان گذشته حفظ شود.

وی با عنوان اینکه یکی از بنیادهای اساسی حفظ اقتدار از بدو تشکیل حکومت جمهوری اسلامی در ایران جامعه عشایر است، افزود : عشایر مردمی سخت کوش و کم توقع هستند که با کمترین امکانات و توقعات بیشترین تولید ات و بهره وری را در جامعه ایجاد کرده به طوری که هر عشایری پروتین 16 نفر را تامین می کند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه یک میلیون و 200 هزار نفر شامل 1.8 درصد جمعیت کشور را جامعه عشایر تشکیل می دهد، گفت : جمعیت جامعه عشایری کشور در طول 30- 40 سال گذشته تغییری نداشته که نشانگر این است که توانسته‌اند خود را با ظرفیت‌های موجود منطبق کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی در بخش تصرفات منابع طبیعی با وضع اسفباری روبرو هستیم ، تصریح کرد: تنها مراتع بدون دستبرد در کشور مراتع عشایری هستند که بکر مانده‌اند.

قندالی اضافه کرد: چنانچه در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی نیاز به محیط بان و یا متخصص داریم می‌توانیم از ظرفیت جامعه عشایری استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برگزاری شورای امور عشایر در کشور از 10 سال پیش در کشور با وجود تاکید قانون و مصوب شورای انقلاب تعطیل شده بود، تاکید کرد: در این سه سال در این شورا در حوزه بهداشت و درمان، سواد و دانش و فرهنگ طرح های خوبی مصوب شده است که با اجرایی شدن آنان بخشی زیادی از مشکلات نیز برطرف خواهد شد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به اینکه اولین جلسه این شورا در سال 93 تشکیل شد، گفت: مهم ترین مصوبات این جلسه ارتقای سطح سواد، آموزش و مهارت و طرح ویژه فرهنگی و مذهبی عشایر بود که اثرات فراوانی داشت.

وی به تصویب طرح فرهنگی مذهبی بهداشتی- درمانی در جلسه شورای عالی اشاره و بیان کرد: این طرح در طول 2 سال با اقدامات کارشناسی تدوین و در جلسه شورای 95 مصوب شد.

قندالی با تاکید بر ضرورت اجرای آیین‌نامه طرح ساماندهی امور عشایر کشور تصریح کرد : آیین نامه ساماندهی عشایر مصوبه دولت هشتم بود که در این آیین نامه وظیفه تمامی دستگاه های اجرایی در رابطه با عشایر تعیین تکلیف شده که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در صورت اجرایی شدن این آیین نامه تمام دغدغه مسئولان و همچنین خانوار های عشایری در زمینه های مختلف از جمله آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و سایر موارد برطرف خواهد شد، اضافه کرد: چنانچه استان همدان تمایل به اجرای این طرح در کشور داشته باشد ما اعتباراتی برای این امر تخصیص خواهیم داد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه به زبان آوردن کلمه عشایر توسط یک مسئول به آرزو تبدیل شده بود، گفت : ما با تشکیل شورای عالی توانستیم کلمه عشایر را در سطح ملی مطرح کنیم به طوری که بروز و ظهور آن در چند جا دیده می شود و برای اولین بار در طول تاریخ بعد از انقلاب توانسیم در برنامه ششم توسعه در 17 نقطه کلمه عشایر را به صراحت بیاوریم که در برنامه پنجم توسعه تنها یک بار از این کلمه استفاده شده بود.

وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم اتفاقات خوبی در عرصه تکنولوژی و کشاورزی افتاده است به به تشریح اقدامات صورت گرفته برای جامعه عشایری اشاره و بیان کرد: این دولت 700 هزار تن نهاده دامی در اختیار عشایر قرار داد و با این اقدام جامعه عشایری با وجود نداشتن نقدینگی، دام خود را نگه داشته و با قیمت مناسب عرضه کرد به طوری که به واسطه این اقدام دولت، 750 میلیارد تومان به نفع عشایر شد.

قندالی با بیان اینکه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه عشایری چهار طرح عمده تعریف شد به اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز برای عشایر اشاره و بیان کرد : بر اساس مصوبه مجلس یک درصد از درآمد های صندوق توسعه ملی در اختیار جامعه عشایری قرار گرفت که امسال سهم ما 200 میلیارد تومان است.

وی افزود: این سهم روز چهارشنبه هفته جاری ابلاغ می شود که در مناطق برخوردار 10 درصد و در مناطق کم برخوردار با سود 10 درصد از طریق تشکیلات به مردم واگذار می شود.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه از محل ارزش افزوده سالانه در کل کشور 500 میلیارد تومان برای توسعه و آبادانی مناطق عشایری تخصیص یافته است، تصریح کرد : چنانچه شاخص ها در استان همدان اجرایی شود ما به اندازه یک میلیارد تومان کمک خواهیم کرد.

وی سهم استان همدان از صندوق توسعه ملی در دوسال گذشته را 5 میلیارد تومان برآورد کرد و ابراز داشت: در حوزه تسهیلات ظرف دو سال گذشته 250 میلیارد تومان تسهیلات با سود چهار درصد و دور برگشت پنج ساله با ضمانت زنجیره ای به جامعه عشایر اعطا شد که خوشبختانه سال گذشته 100 میلیارد تومان آن جذب شد.

قندالی با اشاره به تخصیص بودجه 1.5 میلیارد دلاری دولت در راستای توسعه اشتغال در مناطق عشایری، مرزی و کمتر توسعه یافته بیان داشت : هرگونه غفلت در رسیدگی به امور مردم سبب می‌شود در آینده خود ما ضرر کنیم.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم با وجود محدویت ها اقدام اساسی برای افزایش درآمد جامعه عشایری صورت گرفته است، یادآور شد: درآمدزایی جامعه عشایری را با توسعه گردشگردی در دستور کار قرار دادیم که امیدواریم با توسعه این بخش درآمدزایی برای جامعه عشایر ایجاد شود.

رئیس سازمان امور عشایر کشور توسعه گیاهان دارویی را در کشور یکی دیگر از برنامه های اقتصاد مقاومتی معرفی و خاطرنشان کرد : طی دو سال اخیر توسعه گیاهان دارویی در دستور کار قرا گرفت و بر این باوریم که این یکی از ظرفیت هایی و قابلیت هایی است که ما هنوز از آن بهره‌مند نشدیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات