خبرهای داغ:
همزمان با هفته دفاع مقدس عملیات بازی دراز در شهرستان گرمه بازسازی می شود.
کد خبر: ۹۱۷۴۸۵۸
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، در هفته دفاع مقدس و گرامی داشت یاد و خاطره شهدا دفاع مقدس و در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عملیات بازی دراز با حضور سه گردان در منطقه قلعه جلال الدین شهر گرمه باز سازی می شود.

 این عملیات در روزهای 2الی 5 مهرماه بازسازی می گردد.

در حاشیه این برنامه همچنین غرفه های اقتصاد مقاومتی و برنامه های عقیدتی و فرهنگی برگزار خواهد شد.

خلاصه عملیات:
نیروهای عراقی در روزهای آغازین جنگ از بازی دراز برای دیده‌بانی استفاده می‌کردند اما ویژگی‌های این ارتفاعات موجب شد با فعاليت‌های مهندسی روی آن جاده‌سازي شود و یگان‌های عراق در آن‌جا مستقر شوند.

این ارتفاعات به اندازه‌ای مهم بود که با دستور شخص صدام بالای آن را اسفالت کردند و نیروهای زبده‌ای را برای محافظت از آن گماشته بود.

صدام مغرورانه گفته بود: «اگر ایرانی‌ها این ارتفاعات را پس بگیرند کلید بغداد را هم بهشان می‌دهم». و ضمن افزایش سلطه بر قصر شیرین سرپل ذهاب را نیز زیر دید خود بگیرند.

برای گرفتن این امتیاز مهم از نیروهای عراقی پس از سه ماه کار نیروهای شناسایی سپاه پاسداران، قرارگاه مقدم غرب سپاه پاسداران و ارتش نخستین عملیات نیمه گسترده را در این منطقه طرح‌ریزی کردند که با نام عملیات بازی دراز در تاریخ ۱۳۶۰/۲/۱ آغاز شد و به مدت ۸ روز طول کشید و طی آن نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند.

نیروهای عراقی با استفاده از پشتیبانی هوایی یگان‌های خود را حمایت می‌کردند اما رزمندگان ایرانی از جاده و حمایت هوایی کافی و پشتیبانی آتش محروم بودند در نتیجه نتوانستند روی تمام هدف‌ها مستقر شوند، با وجود این، از بین قله‌های منطقه سه قله آن را اشغال و تثبیت کردند و تنها در تثبیت قله ۱۱۵۰ و یکی از قله‌های ۱۱۰۰ ناکام ماندند.

در این عملیات هوانیروز ارتش نقش بسزایی ایفا نمود و طی آن خلبان علی‌اکبر شیرودی به شهادت رسید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها