خبرهای داغ:

روستای مزج قطب تولید پیاز شاهرود

امسال در شهرستان شاهرود در بیش از ۳۱۰ هکتار پیاز کشت شده که از این میزان ۸۰ درصد مربوط به روستای مزج در بخش بسطام است.
کد خبر: ۹۲۸۶۷۹۵
|
۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
روستای مزج قطب تولید پیاز شاهرودبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، رئیس مرکز خدمات جهاد کشاورزی کلاته‌های غربی شهرستان شاهرود گفت: امسال در روستای مزج ۲۶۰ هکتار پیاز کشت شده است و با توجه به میانگین برداشت ۷۰ تا ۱۰۰ تن از هر هکتار پیش بینی می‌شود در مجموع ۲۰ هزار تن پیاز تولید شود.
عرب انصاری افزود: امسال به دلیل بکارگیری توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی، کاهش مصرف سموم و مبارزه بیولوژیک با آفات میانگین برداشت در هر هکتار ۲۰ درصد افزایش یافته است به طوری که در برخی از مزارع در هر هکتار ۱۵۰ تن پیاز برداشت شده است.
عرب انصاری گفت: ۲۰۰ هکتار از مزارع پیاز روستای مزج به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده اند که برای اجرای این طرح به ازای هر هکتار ۱۷ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض دولتی به کشاورزان پرداخت شده است.
عرب انصاری با اشاره به اشتغال زایی بالای پیاز گفت: روستای مزج ۷۰۰ نفر جمعیت دارد، اما در فصل برداشت پیاز ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر کارگر مشغول به کار می‌شوند که بخش عمده آن‌ها کراگران غیربومی هستند.
به گفته عرب انصاری از کاشت تا برداشت پیاز به ازای هر هکتار ۲۰۰ نفر روز اشتغال ایجاد می‌شود.
عرب انصاری اظهار داشت: امسال با توجه به قیمت ۳ هزار تومانی هر کیلو پیاز و عملکرد ۷۰ تن برداشت در هکتار ۲۱۰ میلیون تومان درآمد نصیب کشاورزان می‌شود که با کسر ۶۰ میلیون تومان هزینه‌ها کاشت تا برداشت ۱۵۰ میلیون تومان برای کشاورزی باقی می‌ماند که نشان دهنده درآمدزایی بالای آن است.
عمده بذر پیاز کشت شده در شهرستان شاهرود زرگان فلات است که بازارپسندی، رنگ و خوراک بسیار مناسب و قابلیت ماندگاری بالا تا پنج ماه در انبار از ویژگی‌های آن است.
برداشت پیاز در شهرستان شاهرود تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار