خبرهای داغ:
مشاور فرماندار قزوین در امور بانوان؛

زنگ خطر کاهش جمعیت را جدی بگیریم

تقی پور گفت: امروز در وضعیتی هستیم که زنگ خطر کاهش جمعیت به صدا درآمده، با تعلل زمان را از دست می‌دهیم، در این حوزه نباید درگیر بخشنامه شویم و منتظر بمانیم که بخشنامه اداری به ما ابلاغ شود بلکه همه دستگاه‌ها باید خود را موظف بدانند که در حوزه جمعیت ورود جدی داشته باشند.
کد خبر: ۹۴۸۰۵۸۱
|
۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸

قزوین_ به گزارش بسیج، ربابه تقی پور در سومین جلسه قرارگاه جمعیت شهرستان قزوین که در سالن جلسات فرمانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مهمترین مسائلی که کشور با آن روبه‌رو است مسئله جمعیت است، تصمیمات حوزه جمعیت تصمیمات جدی است چرا که این تصمیمات منتج به این می‌شود که ایران زنده بماند یا نماند، یعنی ما در مورد کیفیت صحبت نمی کنیم در مورد بودن یا نبودن بحث می کنیم.

وی افزود: نباید به مسئله جمعیت به صورت فردی نگاه کنیم، جمعیت مسئله جمعی است که آینده کشور را تامین می‌کند؛ سرمایه انسانی و جمعیت مهمترین رکن قدرت برای هر کشوری است و کشوری که جمعیتش را از دست بدهد ناخودآگاه از مسیر پیشرفت و قدرت کنار زده می‌شود.

مشاور فرماندار قزوین در امور بانوان بیان کرد: بحران جمعیت جدی است؛ طی ۹ ماهه امسال ۱۰ هزار و ۹۰۵ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد ۱۱ هزار و ۵۴۸ واقعه ولادت به ثبت رسیده بود ۵.۶ درصد کاهش داشته است و این زنگ خطری است که باید به آن گوش کنیم.

وی یادآور شد: باید این زنگ خطر جدی گرفته شود، با تعلل زمان را از دست می‌دهیم، در این حوزه نباید درگیر بخشنامه شویم و منتظر بمانیم که بخشنامه اداری به ما ابلاغ شود بلکه همه دستگاه‌ها باید خود را موظف بدانند که در حوزه جمعیت ورود جدی داشته باشند، ادارات باید از برنامه روتین خارج شوند و موانع موجود را شناسایی کنند.

وی افزود: طبق رصد میدانی صورت گرفته بسیاری از خانواده‌هایی که اقبال کمتری به فرزندآوری دارند از قشر مرفه و تحصیلکرده هستند که مشکل جدی اقتصادی ندارند، ما باید فرهنگ فرزندآوری را تقویت و زندگی بدون سختگیری را تبلیغ کنیم.

مشاور فرماندار در امور بانوان بیان کرد: یکی از راه های افزایش جمعیت نیز ترغیب جوانان به ازدواج است .باید آمار جامعی از دختران و پسران مجرد احصا شود تا بررسی کنیم که بیشتر در چه مناطقی هستند و به چه دلیلی ازدواج صورت نگرفته تا برنامه ریزی لازم صورت بگیرد، تسهیل در امر ازدواج پایه خوبی برای رشد جمعیت کشور خواهد بود.

وی یادآور شد: در حوزه افزایش جمعیت باید از ظرفیت حوزه علمیه نیز استفاده کرد، حوزه علمیه می‌تواند در ترغیب به فرزندآوری در روستاها نقش مهمی ایفا کند، بنابراین انتظار میرود طلاب تبلیغ در حوزه فرزندآوری را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

تقی‌پور خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش نیز باید کلاس‌های توجیهی برای مربیان سلامت مدارس برگزار کند، تا فرهنگ فرزندآوری در بین دانش آموزان آموزش داده شود چرا که دانش آموزان پدران و مادران نسل آینده ما هستند و باید در این خصوص آموزش ببیند، همچنین مرکز بهداشت شهرستان هم می تواند در دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج نکاتی مبنی بر فرزندآوری را مطرح کند تا زوج های جوان به این امر ترغیب شوند.

وی یادآور شد: برخی جوانان نیز منتظر هستند که وضعیت مالی مناسبی برایشان ایجاد شود تا ازدواج کنند یا فرزندان بیشتری به دنیا بیاورند؛ ما باید انگیزه برایشان ایجاد کنیم و برای فرزندآوری امتیاز قائل شویم تا جوانان ترغیب شوند، در قانون جوانی جمعیت ظرفیت های بسیار خوبی در نظر گرفته شده که اگر به آن به صورت جامع پرداخته شود حتما مشوق های خوبی برای خانواده ها به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار