خبرهای داغ:

عقد تفاهم نامه همکاری مشترک دانشگاه صنعتی شاهرود و شرکت مدیریت اکتشاف نفت

شاهرود_ دومین جلسه شورای راهبری طرح «کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربنی و فناوری‌های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه‌های اکتشافی» در دانشگاه برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۹۴۳۹۹
|
۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰

عقد تفاهم نامه همکاری مشترک دانشگاه صنعتی شاهرود و شرکت مدیریت اکتشاف نفتبه گزارش خبرگزاری بسیج، دومین جلسه شورای راهبری طرح «کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربنی و فناوری‌های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه‌های اکتشافی» با حضور مدیران و کارشناسان ارشد مدیریت اکتشاف و مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران و مسئولین دانشگاه در تالار کوثر برگزار شد.
مرتضی ایزدی فرد رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود در شروع جلسه ضمن تبریک عید سعید مبعث و خیر مقدم به مهمانان گزارش کاملی از توانمندی‌های دانشگاه ارائه دادند. ایشان با اشاره به این نکته که دانشگاه صنعتی شاهرود قدیمی‌ترین دانشگاه استان و همچنین بزرگترین دانشگاه صنعتی در شمال شرق و شرق کشور است و حدود نیم قرن سابقه دارد، افزود: در طی سال‌های اخیر زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری بسیار خوبی در دانشگاه فراهم شده و با جذب نیروی‌های متخصص در همه شاخه‌های صنعتی به ویژه در بخش معدن، نفت و ژئوفیزیک و تربیت دانشجویان ماهر توانسته جایگاه مناسبی در صنایع مختلف به ویژه در بخش معدن و نفت به دست آورد.
او در ادامه صحبت‌های خود به امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی ژئوفیزیکی و مکانیک سنگی دانشگاه پرداخت و افزود: دانشگاه با داشتن تنها معدن تخصصی آموزشی در کشور و سایت آموزشی ژئوفیزیک ایران در مجموعه پردیس معدن آموزشی و نیز دارا بودن محیط مناسب تحقیقاتی در شاخه‌های معدن، نفت، ژئوفیزیک و زمین شناسی موقعیتی ممتاز دارد و همانند گذشته آمادگی خود را برای حل مسایل و معضلات بخش صنعت و جامعه اعلام می‌نماید.
در ادامه این نشست حمید حسن پور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با خیر مقدم از حضور مدیران و متخصصین حوزه اکتشاف نفت کشور به توانمندی‌های دانشگاه در حوزه ارتباط با صنعت اشاره کرد و افزود: دانشگاه با داشتن عمده رشته‌های فنی و مهندسی و نیرو‌های متخصص و عضویت در طرح و شبکه شاعا کشور توانسته در ارتباط با صنعت موفق عمل نماید. ایشان با اشاره به عملکرد مثبت و مناسب دانشگاه در پیشبرد طرح کلان ملی ژئومکانیک نفت، افزود: دانشگاه علاقمند به فعالیت در شاخه‌های میان رشته‌ای است و علاوه بر رشته‌های مهندسی معدن و نفت، شاخه‌های برق، کامپیوتر، مکانیک و مهندسی شیمی می‌توانند در صنعت نفت فعالیت نمایند. ایشان با اشاره به تهیه نرم افزار PetroIDM توسط شرکت زمین فناوران نفت آسیا (زفنا) خواستار حمایت مدیریت اکتشاف نفت و شرکت‌های ذینفع در این خصوص شد و آمادگی دانشگاه را در خصوص تهیه نرم افزار‌های تخصصی مورد نیاز صنعت نفت و همچنین در بحث امنیت شبکه و سایبری اعلام کرد.
عقد تفاهم نامه همکاری مشترک دانشگاه صنعتی شاهرود و شرکت مدیریت اکتشاف نفتمهدی فکور مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اظهار شادمانی از حضور دانشگاه، افزود: هرچند سیاستگذاری راهبردی کلان بین المللی و ملی به سمت فعالیت‌های الکترونیکی است، ولی با همه پیشرفت‌هایی که در عصر دیجیتال انجام شده، هنوز صنعت نفت حرف اول را در جهان می‌زند و جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد جهان دارد؛ لذا این صنعت به ویژه در بخش اکتشاف با توجه به زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری، توانسته علاوه بر فعالیت در حوزه نفت کشور؛ در بخش‌های نیرو، انرژی اتمی، آب‌های ژرف، و معدن نیز کمک کار آن حوزه به ویژه در حفاری‌های عمیق باشد؛ لذا اجرای طرح‌های نیاز محور مانند طرح «کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربنی و فناوری‌های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه‌های اکتشافی» در صنعت نفت مفید بوده و توسط شرکت ملی نفت ایران حمایت می‌شود و این مهم با انعقاد قرارداد‌های کلان با دانشگاه‌های کشور به مرحله اجرا درآمده است و دانشگاه‌ها با تربیت نیروی انسانی ماهر توانسته اند ارتباطات ویژه‌ای را با صنعت نفت ایجاد کرده و جایگاه خود را یافته اند و با توجه به تحریم‌های بین المللی، متخصصین داخلی توانسته اند خلاء‌های موجود را جبران نمایند.
او با اشاره به وجود نه حوزه رسوبی غنی نفتی در ایران، بیان داشت: مهمترین آن‌ها حوزه رسوبی زاگرس است که در جهان جایگاه مناسب دارد و نقش زیادی در آینده بازی خواهد کرد و در همین راستا مدیریت اکتشاف در برنامه‌های دراز مدت خود در این زمینه اقدامات مناسبی انجام داده و برنامه‌های زیادی هم در دست اقدام دارد.
مهدی فکور با بیان این که ماهیت کار‌ها و فعالیت‌های اکتشافی شرکت نفت با تحقیقات و پژوهش عجین شده و زیربنای کار‌های توسعه‌ای و بهره برداری و نقش کلیدی در کل صنعت نفت است؛ افزود: فقر شبکه سازی در کل کشور وجود دارد و دانش تولید شده توسط دانشگاه‌ها محبوس شده است و عملکرد دانشگاه‌ها حالت جزیره‌ای بوده و سبب شده رشد نامتناسب در کشور ایجاد شود. در این مسیر بخش‌هایی رشد زیادی داشته و خیلی‌ها هم در ضعف باقی مانده اند؛ لذا نقشه راه و راهنمای کلیدی در این خصوص؛ شبکه سازی برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها و اطلاع رسانی یافته‌های علمی دانشگاهی و بخش صنعت است.
عقد تفاهم نامه همکاری مشترک دانشگاه صنعتی شاهرود و شرکت مدیریت اکتشاف نفتاو در ادامه صحبت‌های خود به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور اشاره کرد افزود: طبق رهنمود‌های مقام معظم رهبری این شرکت‌ها در آینده نقش راهبردی خواهند داشت لذا نباید این گونه شرکت‌ها وابسته به دانشگاه‌ها و پارک‌های علم وفناوری بمانند بلکه باید از اصلاحات صورت گرفته در قانون شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرده و در شبکه سازی و کاربردی سازی فعالیت‌های خود اقدام نمایند و علاوه بر بازار داخلی به بازار‌های همسایگان نیز نیم نگاهی داشته باشند.
در ادامه جلسه سید مهدیا مطهری مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با اشاره به عملکرد این مدیریت افزود: شرکت ملی نفت بیشترین تعامل و تفاهم را در بخش‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌ها داشته است و در راستای پروژه‌های بزرگ ۴۰ گانه این هدف را دنبال کرده است که یکی از این پروژه‌های با دانشگاه صنعتی شاهرود است. ایشان ضمن تاکید به پویایی و دینامیک بودن پروژه ها، گفت: در مسیر اجرای پروژه‌ها باید بسته به نیاز صنعت حالت پویایی و انعطاف پذیری وجود داشته باشد تا سبب حل معضلات روز جامعه و صنعت شود. ایشان عملکرد دانشگاه در اجرای طرح ژئومکانیک نفت را مثبت ارزیابی کرد و خواهان ادامه فعالیت‌ها در اجرا پروژه‌ها طبق برنامه زمان بندی شد.
در ادامه جلسه میراحمد حسینی، مهندس صدیق عربانی، ابوالحسنی و دکتر رمضانزاده و دکتر سلطان زاده پیرامون فعالیت‌های جاری و برنامه‌های آتی اجرای طرح «کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربنی و فناوری‌های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه‌های اکتشافی» و پروژه‌های زیرمجموعه آن گزارش ارائه دادند و در خصوص ادامه فعالیت‌ها در طرح مذکور بحث تبادل نظر به عمل آمد. همچنین دکتر کابوسی توضیحات کاملی پیرامون نرم افزار مدیریت داده زمین «Petro IDM» که توسط شرکت زفنا تهیه شده است ارائه نمودند و خواستار حمایت شرکت مدیریت اکتشاف نفت در این خصوص شدند.
گفتنی است در پایان این نشست سه جانبه؛ تفاهم نامه همکاری بین مدیریت اکتشاف نفت و دانشگاه صنعتی شاهرود به امضاء رسید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار