خبرهای داغ:
امام جمعه دامغان در نماز جمعه ظهر عاشورا فلسفه عزاداری عاشورا تا اربعین حسینی را سیر و سلوکی چهل روزه برای قدم نهادن در مسیر اصلاح خود و اصلاح جامعه دانست.
کد خبر: ۹۵۲۹۹۹۹
|
۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در دامغان، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رستمیان در خطبه‌های نمازجمعه باشکوه این هفته دامغان که هم‌زمان با ظهر عاشورای حسینی و در جمع معنوی و باشکوه عزاداران حسینی این دیار شهید پرور در جوار گلزار شهدای فردوس رضا (ع) این شهرستان برگزار شد، ضمن قدردانی از عزاداری سنتی و باشکوه مردم این شهرستان در عاشورای حسینی؛ ۱۰ روز سوگواری شکوهمند در شهر‌ها و روستا‌ها و جای جای شهرستان دامغان و دیگر نقاط کشورمان را تجلی روحیه ولایی ملت مسلمان ایران و عشق و ارادت آن‌ها به سیدالشهدا (ع) و مکتب عاشورا بصیرت ریشه دار ملت بزرگ ایران و نفرت آنان از یزیدیان زمان دانست.

امام جمعه دامغان باطن عزاداری امام حسین (ع) را اصلاح امت عنوان و تهذیب نفس در سایه این سوگواری‌ها را هدف متعالی این مجالس نورانی برشمرد و گفت: تنها امامی که اربعین او را عزاداری می‌کنیم وجود نازنین حضرت اباعبدالله (ع) است و شاید فلسفه عزاداری شهادت تا اربعین آن حضرت سیر و سلوکی چهل روزه برای قدم نهادن در مسیر اصلاح خود و اصلاح جامعه است.

خطیب نماز جمعه ظهرعاشورای دامغان در ادامه به تبیین شش مرحله خودسازی از عاشورا تا اربعین حسینی براساس آموزه‌های زیارت عاشورای امام حسین (ع) پرداخت و اظهار داشت: مرحله نخست این سلوک معنوی معرفت نسبت بخدا است، معرفتی که جز با معرفت نسبت به حقانیت اهل بیت (ع) حاصل نمی‌شود؛ آنگونه که امام حسین (ع) می‌فرماید: " مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِّ زَمانٍ إِمامَهُمْ اَلَّذى یَجِبُ عَلَیْهِمْ طاعَتُهُ " " همانا (شناخت خدا) عبارتست از شناخت مردم هر زمان امامشان را، آن امامى که اطاعت او بر آن‌ها واجب است. "

وی مرحله دوم این تعالی معنوی از عاشورا تا اربعین را همراهی با امام زمان خود عنوان و تصریح کرد: ممکن است کسی امام زمان خود را بشناسد، اما با او همراه نباشد، در زیارت عاشورا می‌خوانیم، فَأسْالُ اللهَ الّذِی " اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ " همراهی امام گام دوم این سلوک عاشورایی است.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان مرحله سوم این سلوک را " ثبات قدم " برشمرد و افزود: خیلی‌ها با امام بودند، اما لغزش پیدا کردند و از امام جدا شدند؛ تاریخ اسلام به وضوح این ریزش‌ها و پشت کردن برخی به امام زمانشان را ذکر کرده است؛ لذا در زیارت عاشورا دوبار از خداوند متعال ثبات قدم در مسیر نورانی اباعبدالله (ع) را می‌خواهیم و می‌خوانیم؛ "وَ ثَبِّتْ لی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ اَصْحابِ الْحُسَیْنِ الَّذینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ".

امام جمعه دامغان مرحله چهارم سیرو سلوک در سایه عزاداری امام حسین (ع) از عاشورا تا اربعین حسینی را " قرب الی الله " عنوان و خاطرنشان کرد: انسان باید در سایه همراهی با امام و ثبات قدم در این مسیر نورانی به خداوند نزدیکتر شود؛ در زیارت عاشورا می‌خوانیم: " یا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلی اللَّهِ وَ اِلی رَسُولِهِ وَ اِلی امیرِالْمُؤْمِنینَ وَ اِلی فاطِمَةَ وَ اِلَی الْحَسَنِ وَ اِلَیْکَ بِمُوالاتِکَ " "ای اباعبدالله من به خدا و رسولش و امیرمؤمنان و فاطمه و حسن تقرّب می‌جویم، به واسطه دوستی و محبت تو".

خطیب نماز جمعه عاشورای حسینی پنجمین مرحله سلوک معنوی عاشورایی را الگو گرفتن از سبک زندگی اهل بیت (ع) در همه حال است، " اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ”؛ یعنی ما در سایه عزای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و این مجالس حیات بخش باید به این بلوغ فردی و اجتماعی در عمل به سبک زندگی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان ششمین گام این سیر و سلوک حسینی از عاشورا تا اربعین را " فداکاری تا پای جان " و زمینه سازی برای ظهور حضرت، ولی عصر (عج) دانست و اظهار داشت: آموزه‌های یکایک شهدای والامقام دشت کربلا باید چراغ راه ما باشد، روضه‌های خانگی را فراموش نکنیم، در خانه‌ها و محله‌های خود نام و یاد اهل بیت را بلند کنید، فرهنگ اهل بیت تنها راه نجات ما در برابر فتنه‌های زمان است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها