خبرهای داغ:
طلبه حوزوی در سرخه گفت: یکی از صفات ارزشمند حضرت زینب (س) که در مدت اسارتش تجلی کرد حیا و نجابت او بود.
کد خبر: ۹۵۳۰۱۷۳
|
۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه؛همزمان با فرارسیدن ایام محرم الحرام نشست تبیینی با موضوع «حَیا» با سخنرانی فاطمه ادهم طلبه حوزه علمیه، همراه با مراسم عزاداری شهادت سالار شهیدان و یارانش در پایگاه مقاومت بسیج حضرت آسیه (س) سرخه برگزار شد.

فاطمه ادهم طلبه حوزه علمیه ضمن برشمردن اخلاق معاشرت اظهار کرد: یکی از زیربناهای مهم اخلاق معاشرت «حیا» است. حیا به عنوان یک ارزش مطرح شده است. در حدیث آمده است «انسان عریان است و پوشش آن حیاست.» حیا صفت ارزشمندی است که مهمتر از تقوا و مهمتر از یقین است بلکه پایه و اساس همه اینهاست.

او افزود: در دیدگاه امام صادق (ع) حیا پنج قسم دارد: نخست حیا از گناه، یعنی شخص از گناه کردن حیا کند و مرتکب گناه نشود. دوم، حیا از کوتاهی و حیا در تقصیر در توضیح این حیا باید عنوان کرد گاهی انسان از گناه حیا می‌کند و با اینکه معصیت نکرده اما احساس کوتاهی می‌کند به عنوان مثال می‌توانسته در ماه رمضان بیشتر قرآن بخواند ولی این کار را انجام نداده و کوتاهی کرده این حیا کوتاهی است و گاهی می‌تواند غذای خود را بخورد و سفره راجمع کند اینجا معصیتی نکرده ولی از اینکه کسی او را ببیند و به او غذا ندهد حیا می‌کند این حیای تقصیر است.

طلبه حوزوی ادامه داد: سوم، حیاء کرامت، در حیای کرامت نه گناهی در کار است نه خجالتی و نه معصیت و نه قبح اجتماعی اما این حیا نشانه کرامت است.حضرت علی (ع) می‌فرمایند: از خدا حیا می‌کنم که چیزی که بهتر است را برای خود بردارم و آنچه پست تر است را به غلام دهم، این هم حیای کرامت است.

ادهم اضافه کرد: حیا محبت، در این حیا بحث خجالت و گناه و معصیت نیست بلکه از شدت دوستی و محبت خجالت می‌کشد و پنجم حیاء هیبت است در این حیا عظمت خدا آنچنان در انسان نفوذ پیدا می‌کند که وقتی نام خدا برده می‌شود دلش بلرزد.

او تصریح کرد: علمای دین حیا را دو دسته دانسته اند یکی حیای نفسانی، حیایی که در سرشت و نهاد انسان نهاده  شده مثل شرمساری از عریان شدن در برابر دیگران و دیگری حیای ایمانی، خصلتی که مومن را به سبب ترس از خدا و انجام کردارهای گناه آلود باز می‌دارد.

طلبه حوزوی با بیان اینکه پیامبران و اولیای الهی همگی در زمان خود الگوی شرم و حیا بودند، گفت: یکی از صفات ارزشمند حضرت زینب (س) که در مدت اسارتش تجلی کرد حیا و نجابت او بود. اوج حیای حضرت زینب (س) را می‌توان در مجلس یزید مشاهده کرد، وقتی که فریاد آهنین حیا بر فرق مجسمه بی‌شرمی فرود آمد که ای پسر آزادشدگان آیا از عدالت است که تو زنان خود را بر پرده بنشانی و دختران رسول خدا را اسیر کنی؟ حضرت زینب (س) در این سخن بر حجاب و حفظ حرمت و حیا اصرار کردند و نشان داد که در هر حال باید مرز حیا و حریم خود را حفظ کرد.

لازم به ذکر است در انتهای این نشست خواهران بسیجی به سوگ عزای حسین (ع) نشستند و سوگواری کردند.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها