مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک اعلام کرد
مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک گفت: شرکت ماشین‌سازی یک صنعت اثرگذار است که بسیاری از تجهیزات صنعتی کشور برای نخستین‌بار در این شرکت طراحی و ساخته شده است.
کد خبر: ۹۵۳۱۴۰۱
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ رضا سرایی مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک در نشست خبری با اصحاب رسانه درخصوص توانمندی و ظرفیت‌های این واحد تولیدی گفت: به رغم اینکه ماشین سازی اراک بیش از پنج دهه در حوزه ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی فعال بوده و در این عرصه یک صنعت اثرگذار است، ولی توانمندی و ظرفیت‌های آن برای بسیاری از صاحبان صنایع شناخته شده نیست.

وی افزود: کار سختی را در پیش داریم برای اینکه ظرفیت‌ها و توانمندی نیروی انسانی خلاق، پویا و توانمند صنایع استان به ویزه ماشین‌سازی اراک را به صاحبان پروژه‌ها معرفی کنیم و در این راستا، بیش از پیش از ظرفیت‌ رسانه‌ای استان مرکزی بهره‌گیری شود.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک تصریح کرد: بارها شنیده‌ایم که ماشین‌سازی اراک برای اولین بار تولیداتی دارد، اما هیچ‌کدام از این تولیدات، ثبت مالکیت معنوی نشده است.

سرایی با بیان اینکه این واحد تولیدی آمادگی کامل برای ورود به عرصه پروژه‌های بزرگ در کشور را دارد، گفت: ۵ گروه متالوژی، ماشین و مونتاژ، پل و سازه‌های فلزی، ساخت تجهیزات و دیگ بخار و بویلرها در این شرکت فعالیت دارند که این واحد را به شرکتی استثنایی در خاورمیانه بدل کرده است.

وی ادامه داد: به واسطه فعالیت این گروه‌ها، امکان طراحی، مهندسی و ساخت و تولید هرگونه تجهیزی در این شرکت فراهم است و توان جذب و تولید در حوزه مگاپروژه از جمله نفت و گاز و پتروشیمی و نیروگاه و ... را داریم.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک زیرساخت‌های صنعتی این شرکت را یک مزیت برشمرد و تصریح کرد: این شرکت برخلاف سایر واحدهای تولیدی، مجموعه‌ای جامع و کامل را در اختیار دارد و می‌تواند به سمت مگاپروژه‌ها برود.

سرایی با تاکید بر ظرفیت این شرکت گفت: امروز برای اولین بار، ماشین‌سازی در حال ساخت تجهیزات فرآیندی پتروشیمی‌های کشور است و این شرکت می‌تواند وابستگی‌های کشور در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را کاهش و واردات را به حداقل ممکن برساند.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک به یک چهارم ظرفیت تولید شرکت در حال استفاده است؛ به عنوان مثال در بخش متالوژی از ۲۴ هزار تن ظرفیت ذوب ریزی، به میزان کمتر از ۱۰ هزار تن فعال است.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک ادامه داد: ۷۶ پتروشیمی و پالایشگاه کشور سال گذشته، بالغ بر ۲.۵ میلیون یورو واردات تجهیزات و قطعات داشته‌اند، یکی از کارهایی که شرکت در این زمینه شروع کرده، ورود به حوزه مطالعه در زمینه پتروشیمی و تولید تجهیزات برای پروسه تعمیر، نگهداری و اورهال آن‌ها است و امیدواریم با کمک این مجموعه به اطلاعات لازم دست پیدا کنیم و بتوانیم با تولید و تکیه بر توان و فناوری داخلی با مهندسی معکوس این تجهیزات را تولید کنیم و بتوانیم بخشی از ظرفیت تولید شرکت را با ورود به این عرصه افزایش بدهیم.

سرایی با بیان اینکه این امر به راحتی محقق نخواهد شد، گفت: بایستی به پیمانکاران این اطمینان را بدهیم که فرایند کار با ساخت داخل دچار مشکل نمی‌شود و این یکی از وظایف اساسی ماشین‌سازی است که باید بتواند در مباحث فنی و تکنیکال ساخت تجهیزات، اثبات کند که توانایی فنی و مهندسی، طراحی و ساخت تجهیزات را دارد و در تولید تجهیزات مورد نیاز پتروشیمی‌ها مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر تجهیزات پتروشیمی دنا و سیراف در ماشین‌سازی اراک در حال تولید است که طرف قراردادهای خارجی، نظارت و بازرسی روزانه از عملیات ساخت دارند تا اطمینان خاطر به بهره بردار داده شود که عملیات ساخت با استاندارد اروپایی در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک گفت: صاحبان پروژه‌ می‌بایست نگاه استفاده از ظرفیت صنعتی داخلی را داشته باشند، هرچند در گام اول سختی‌هایی خواهیم داشت، اما با توجه به تجربه ۵۰ ساله شرکت، می‌توانیم کار را به سرانجام برسانیم. همانطور که در فاز ۱۴ عسلویه شرکت توانست قطعاتی را طراحی و تولید کند که تا پیش از این ناچار وارد می‌کردیم.

سرایی درخصوص تأمین نیروی انسانی تصریح کرد: در دو دهه گذشته، ظرفیت تقویت نیروی انسانی از طریق تربیت نیرو در مرکز علمی و کاربردی ماشین سازی کمرنگ شده است و نسبت جایگزینی افراد بازنشسته کاهش یافته ولی خوشبختانه اخیرا این مرکز فعال شده و بحث تربیت نیروی انسانی دنبال می‌کنیم چراکه معتقدیم نیروهای تخصصی دارایی‌های شرکت است.

وی درخصوص صادرات این شرکت افزود: برای حفظ منافع ملی و توسعه صنعتی موظف به استفاده از تمام ظرفیت‌ها هستیم. مسلما با توجه به تحریم‌ها حضور در کشورهای منطقه کار ساده‌ای نیست، اما هفته گذشته به منظور ایجاد کنسرسیوم با برخی از شرکت‌ها، در بغداد حضور یافتیم. از سال گذشته درصدد توسعه تعاملات هستیم.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک گفت: برای حضور در پروژه‌های خارجی محدودیت‌هایی وجود دارد اما تلاش شد با شرکت‌های چینی به شکل EPCF وارد همکاری شویم و با عراق نیز در حال توسعه تعاملات هستیم.

سرایی درخصوص مواد اولیه و نحوه تامین آن گفت: بخشی از مواد اولیه در داخل شرکت تولید و برخی از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود و برای برخی از پروژه‌ها نیازمند واردات مواد اولیه هستیم، اما به هرحال عمده نیاز از داخل کشور تامین می‌شود.

وی به فعالیت پایگاه بسیج این شرکت در حوزه ارتقاء فرهنگ عمومی افزود: برگزاری نمایشگاه سالانه کتاب و کتابخوانی، بازدید از نمایشگاه کتاب برای خانواده کارکنان، برگزاری برنامه‌های فرهنگی در مناسبت‌های مختلف، برگزاری مسابقات عکاسی و ... از جمله فعالیت‌هایی است که با همکاری بسیج در این واحد تولیدی انجام می‌شود.

شرکت ماشین‌سازی اراک که در سال ۱۳۵۰ به عنوان نخستین صنعت سنگین کشور به بهره‌برداری رسید، در حوزه ساخت تجهیزات نفتی، مخازن بزرگ، سازه‌های فلزی، بویلرهای حرارتی، گلوله‌های سنگین فلزی، انواع پل، دکل‌ها و تولید شیرهای تخصصی فعالیت دارد.

این شرکت جدای از فعالیت در عرصه صنعت و کمک به تولید و خودکفایی کشور در عرصه عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود مشارکتی فعال و پویا در سطح استان دارد. از جمله این موارد می‌توان به حضور جهادگران این شرکت در سیل روستای آهنگران و کمک به مردم سیل زده اشاره کرد که خود فرصتی برای تربیت نیروی انقلابی و ولایی است. 

انتهای پیام/

ارسال نظرات