ساعات پایانی پدیده پیاده‌روی اربعین حسینی و سفر کوتاه جاماندگان است. اربعین مفهومی گسترده و عمیق دارد مفهومی به گستردگی "مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلً".
کد خبر: ۹۵۳۸۴۷۰
|
۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، هر سال در این سفر کوتاه همسفر یکدیگر می‌شویم. انسان همواره فراتر از فعل و انفعالاتش در آرزوی رسیدن به یک زندگی مملو از فهم، ظهور و روشنایی است. انسان بدنبال آن است که زیبایی در سفر زندگی‌ رقم و قلم بخورد. آری، بار دیگر خداوند توفیق داد تا به اربعین و این سفر مشترک رسیم نخل‌های مسیر حرم تا جمکران گویی آوای «هَلِه بیکُم یا زِوّاری هَلِه بیکُم» بر لب دارند و پذیرای حضور هزاران نفر از زائران دلداده هستند و پذیرایی‌کنندگان در موکب‌ها نیز همه آماده خدمت‌رسانی. خبرنگار بسیج از قم در مسیر پیاده‌روی با چند تن از زائران که البته از شخصیت‌های استانی نیز هستند، گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می‌آید:

قم؛ مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلً شد

سردار محمدرضا میرحیدری، فرمانده انتظامی استان قم در همان ابتدای مسیر بلوار پیامبر اعظم و حدفاصل امامزاده شاه احمدبن قاسم و خواهرش(ع)، روبروی گنبد مطهر حرم حضرت معصومه(س) و در کنار همکاران فراجا در حال مدیریت مسیر و آگاهی‌بخشی است. برخی از مردم تمایل دارند با وی سلفی بگیرند و برخی هم با تعجب می‌ایستند و با موبایل‌هایشان از او فیلم می‌گیرند. برخی هم پس از نگاه و تبسم و سلام عازم مسیر پیاده‌روی می‌شوند. او با خوشرویی تمام، درباره حضور پرشور مردمی در مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین به خبرنگار بسیج قم می‌گوید: مردم ما عاشق حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستند؛ همانگونه که شهید عزیزمان سردار دل‌ها شهید سلیمانی بیان کردند ما ملت امام حسینیم.

 

شیفتگی ملت ایران

وی می‌افزاید: این پیاده‌روی نمایی از شیفتگی ملت ایران به حضرت سیدالشهداء است. نمادی که در ارتباط با اربعین حسینی شاهد هستید اما برای زمینه‌سازی ظهور حضرت ولیعصرعجل‌الله است. امروز ملت‌ها در میعادگاه عشق، سرزمین کربلا جمع شده‌اند. ماه‌هاست که در تدارک این همایش عظیم بوده‌اند و شاید پیاده‌روی از شهرهای مختلف هفته‌هاست که شکل گرفته است تا امروز در مضجع شریف آن حضرت جمع شوند و  محبت و مودت و ارادت خودشان را به آستانه حضرت ثارالله(ع) و اهل بیت ایشان اعلام کنند.

 

عظمت را ببینند

فرمانده انتظامی استان قم می‌گوید: امروز در کشور ما شاهدیم که حتا در روستاها، و شهرها حرم به حرم این حرکت عظیم و ارزشمند را ملت با پای پیاده و حتا با پای برهنه انجام می‌دهند. ان‌شاءالله دشمنان ما که با تاسف خودشان را به جهل انداخته‌اند و نمی‌بینند این عظمت را، دست از شیطنت‌های خودشان علیه  ملت‎های مظلوم و مسلمان بردارند و زمینه برای ظهور حضرت صاحب‌الامر ارواحنافداه آماده شود.

قم؛ مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلً شد

توفیق الهی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد طباطبائی‌نژاد سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قم با نزدیک شدن وقت نماز مغرب خواستار گستردن موکت و اقامه نماز می‌‌شود، و آنگاه که از نماز فارغ می‌شود، درحالی که در جایگاه امام جماعت نشسته در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج از قم می‌گوید: خداوند توفیق داد تا امسال هم در روز اربعین و در مسیر بلوار پیامبر اعظم در خدمت عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) باشیم. آنان که جاماندگانی از کربلا و بین‌الحرمین بودند و به یاد آن حضرت این مسیر را طی کردند.

وی با اشاره به اینکه این راهپیمایی از افتخارات شهر قم  است، می‌افزاید: ما در زمینه زیرساخت مواکب انجام وظیفه کردیم و آنچه با تمام توان انجام شده همه در راستای تعظیم معارف و شعائر حسینی است تا بتوانیم در خدمت عزاداران و همشهریان باشیم.

 

قاطع‌ترین پیام

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قم با اشاره به مهمترین پیام این پدیده می‌گوید: قاطع‌ترین پیام پیاده‌روی اربعین به‌ویژه در استان قم، در یک نگاه فراهم آوردن و زمینه‌سازی مسیرظهور است که امیدواریم زمانی برسد که در محضر حضرت باشیم و این ایام را گرامی بداریم.

قم؛ مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلً شد

این مشی معنوی

محسن محرری رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز که به اتفاق تعدادی از اعضای شورای شهر در حال بازدید از خدمات شهرداری و مواکب این سازمان است در گفت‎‌وگو با خبرنگار بسیج قم می‌گوید: بحمدالله در راستای پیاده‌روی عظیم اربعین که در کربلای معلا و مسیرهای منتهی به حرمین انجام می‌شود، مردم نیز در شهرهای مختلف کشور با الگوگرفتن از این مشی معنوی چندسالیست به اقامه آن اهتمام دارند که در شهر مقدس قم نیز این حرکت با قدرت و انضباط و جمعیت فراوانی حتا از اقصی نقاط کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: ما شاهد هستیم که بار دیگر این حرکت عظیم مردمی به همت شهروندان و سایر هموطنان و زائران و نیز پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه مدیریت شهری به خوبی و با انسجام و هماهنگی در اجرای خدمات در حوزه‌های مختلف اعم از خدمات فرهنگی، ترافیکی، بهداشتی، تامین آب و نظافت و سایر خدمات مورد نیاز  که در حیطه اختیارات شهرداری است، انجام و برگزار شد.

 

امیدواریم میزبان خوبی بوده باشیم

وی با تاکید بر نقش مدیریت شهری در برگزاری پیاده‌روی اربعین اضافه می‌کند: مدیریت شهری در دو بخش میزبانی از زائران در شهر قم و ارائه خدمات از مرز تا داخل کشور عراق نقش مهمی داشته و دارد. امیدواریم میزبان خوبی برای زئران بوده باشیم چرا که خدمت به مردم مهم‌ترین رسالت مدیریت شهری خصوصا در روزهای مناسبتی است که به صورت ویژه به آن توجه می‌شود و شهر قم عمدتا میزبان خیل عظیمی از مسافران و زائران هست.

 

آمادگی برای ظهور

رئیس شورای اسلامی شهر قم اظهار می‌کند: یکی از کارهای خوبی که شهرداری پیگیر انجام آن است پشتیبانی از مواکب مردمی است. ۵۰ موکب توسط تشکل‌های مردمی در محور بلوار پیامبراعظم(ص) مستقر شدند که شهرداری در تامین زیرساخت‎ها و نیازهای اولیه بسیار کمک‌ کرد تا بتوانند به مردم خدمات بهینه‌ ارائه دهند.

وی اضافه می‌کند: قطعا این حرکت و مانور از شیعیان جهان نوعی آمادگی برای ظهور است. در سراسر کشور و در کل جهان شیعه اربعین مانور قدرت شیعه برای آمادگی ظهور است.

قم؛ مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلً شد

یک واقعه بی‌نظیر

ابوالقاسم مقیمی معاون اجتماعی فرهنگی زیارتی استانداری قم و جانشین ستاد اربعین استان نیز که همراه با فرزند خود در حال عبور از مقابل موکب ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم است در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج می‌گوید: اربعین یک واقعه بی‌نظیر در پیوند دل‌های مومنین با ارزش‌های اسلامی و نمایش قدرت شیعه و  جهان تشیع و نمادی از دینداری جامعه ایرانی است. افرادی با طیف‌ها و رنگ‌ها و حتا حجاب‌های مختلف به عشق امام حسین(ع) این گرما را به جان می‌خرند و در طریق عاشقی امام حسین(ع) قدم بر می‌دارند خواه در کشور عراق و خواه در کشور خودمان ایران.

وی می‌افزاید: ما در مجموعه مدیریت استان سعی کردیم با توسل به دست‌های مردم و مدیریت مردمی در این حوزه قدم برداریم و کار را به دست مردم و گروه‌های مردمی بسپاریم. از طرفی برای  آسایش مردم سعی کردیم که ساعات حضور در این مسیر را مقداری طولانی کنیم تا از تجمع یا ازدحام یا عدم خدماتی که ممکن بود موکب‎ها کسر آورند جلوگیری کنیم و الحمدلله با آرامش این مراسم برگزار شد.

معاون اجتماعی فرهنگی زیارتی استانداری قم اضافه می‌کند: یکی از ویژگی‌های اربعین امسال چه در قم و چه در کشور عراق و چه در مرزها و موارد دیگر، همین آرامشی است که ستاد مرکز اربعین توانست ایجاد کند. شما می‌بینید آن ازدحام‌ها و فشارهای جمعیتی که هر سال شاهدش بودیم امسال نبود علیرغم اینکه امسال جمعیت بیشتری آن هم با توجه به گرمای هوا شرکت کردند، امسال آسیب‌های کمتری داشتیم و مردم با آرامش بیشتری توانستند این پیاده‌روی را انجام بدهند.

وی با این اظهار که "نمی‌گوییم کسری‌ نیست" می‌افزاید: حتما مشکلات بسیاری هست و برنامه‌ریزی‌ها خیلی بهتر از این نیز می‌تواند باشد، اما این آرامش در برگزاری مراسم یکی از ویژگی‌های اربعین امسال است. نکته مهم در این مسیر بلوار پیامبراعظم(ص)، توجه به رسیدن به پناه همه مردم جهان یعنی حضرت بقیه‌الله(عج) است اینکه مردم از کنار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) که آرام دل‌های ما و قرار و ایمن ما قمی‌هاست حرکت را شروع می‌کند و به سمت موعود به سمت ظهور قدم بر می‌دارند.

جانشین ستاد اربعین استان با اشاره به اینکه یکی از پرمفهوم‌ترین پیاده‌روی‌ها، پیاده‌روی در استان قم است که در مراسم جاماندگان اربعینی برگزار می‌شود می‌گوید: این ویژگی خاص قم است که در این بلوار متبرک این اتفاق می‌افتد و خیلی خوشحالیم که چندسالیست بلوار پیامبر اعظم با کمک نیروهای مردمی و جهادی در مسیر طریق المهدی(عج) به عنوان یک پایگاه و یک نماد در تظاهرات اجتماعی برای مردم قم تبدیل شده است.

 

جایی هست...

وی با اشاره به بلوار پیامبراعظم(ص) می‌گوید: مردم قم به اینجا به‌عنوان یک محل تفرج دینی و ایمانی نگاه می‌کنند. می‌گویند هر وقت دلمان می‌گیرد می‌گوییم جایی هست در قم که برویم آنجا و ذکر حضرت اباعبدالله(ع) داشته باشیم. شاید بشود گفت یک فضای تنفس معنوی را این بلوار برای شهر ایجاد کرده است. همینطور پیوست فرهنگی بزرگی که به اسم مسجد مقدس جمکران در انتهای این مسیر است.

 

به تاسی از اجتماع کربلا

محمدرضا حیدری مدیرکل ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قم نیز که پس از دو روز خدمت در کنار سایرین در حال جمع‌آوری موکب خود است در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج می‌گوید: با توجه به اینکه در جریان تمدن‌ساز اربعین حسینی با آن شکوه و عظمتی که در کربلای معلا تجلی می‌کند  طبیعتا عده‌ای از آن فضا محروم هستند و به تعبیری جامانده، استان قم با توجه به ظرفیت این شهر مقدس و حرم حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، یک پیاده‌روی را سال‌های متمادی است راه‌اندازی کرده و در مسیر مشایه‌ی پیاده‌روی‌ایی صورت می‌گیرد و مردم به تاسی از آن اجتماعی که در کربلا تجلی می‌کند اینجا هم این اتفاق را رقم می‌زنند.

وی با اشاره به کانون‌های مساجد می‌افزاید: با توجه به فعالیت مساجد، هم امسال و هم سال گذشته برخود وظیفه دانستیم که با کادر نوجوانی که تشکیل داده‌ایم غرفه‌ها و مواکبی به‌صورت تخصصی تشکیل شود تا بتوانیم پیام بلند محرم و اربعین را منتقل کنیم.

مدیرکل ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قم اضافه می‌کند: در این دو روز بیش از ۲۵۰۰ کودک در این مواکب نقاشی کشیدند و به همه کودکان جایزه اهدا شد که همه مبتنی بر این بود که بتوانیم در این فضای مفهومی پیامی را به کودکان منتقل کنیم و در ذهن آنها با توجه به خمیرمایه درونی‌ایی که دارند یک اتفاق بزرگ شکل بگیرد.

وی می‌گوید: سرود، یک هنر بسیار زیبا و پرنشاط است. بیش از ۳۰ سرود با محتوای تبیینی و اربعینی اجرا کردیم و همچنین چهارپایه‌خوانی را با گروه نوجوان داشتیم، هنری که باید گفت فوق هنر است و انصافا جذابیت و هویت‌بخشی و نقش‌آفرینی که در چهارپایه‌خوانی وجود دارد در مقوله‌های دیگر کمتر دیده می‌شود.

حیدری می‌افزاید: با توجه به اینکه جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است، ایستگاه‌های تبیینی حجاب و عفاف، خوشنویسی و ایستگاه‌های صلواتی و مواکب تخصصی عکس را داشتیم که برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب بودند. آنها با لباس‌های یک فرم تعزیه‌خوانی عکس می‌گرفتند. همچنین موکب بیعت را داشتیم.

قم؛ مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلً شد

از مسئولان گرفته تا آنانی که توانایی راه رفتن ندارند و مجبورند از ویلچر استفاده کنند در این مسیر دیده می‌شدند. کودکان و نوجوانان و جوانان هم مثل همیشه هستند گاهی با پدر و مادر و گاهی همراه با دوستان و همسالان خود.

راهپیمایی جاماندگان امسال توسط مردم باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد؛ مراسمی که نمادی بارز از  انتظار همه محرمیان و عاشقان حضرت اباعبدالله(ع) برای ظهور است.

ارسال نظرات