خبرهای داغ:
شاهرود_رئیس اداره جهاد کشاورزی شاهرود از آغاز برداشت ۲ هزار و ۳۱۰ تن پسته از باغ‌های این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۵۳۸۸۱۷
|
۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹

به گزارش خبرنگار بسیج، حمید آقابیگی با بیان اینکه پسته به عنوان محصولی راهبردی و ارزآور در اقتصاد کشور محسوب می‌شود، افزود: توسعه باغ‌های پسته این شهرستان در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.
او با اشاره به اینکه مساحت باغ‌های پسته شهرستان شاهرود چهار هزار و ۶۰۰ هکتار است، ابراز کرد: ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از باغ‌های پسته این شهرستان بارور و ۲ هزار ۵۰۰ هکتار غیربارور است.
آقابیگی با بیان اینکه عملکرد تولید پسته در این شهرستان یک‌هزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است، اظهار کرد: محصول پسته به دلیل نیاز آبی کم و درآمدزایی بالا، می‌تواند جایگزین مناسبی برای انواع محصولات کشاورزی باشد.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شاهرود با اشاره به اینکه کشت و توسعه باغ‌های پسته زمینه اشتغال‌زایی بالایی در این شهرستان را فراهم کرده است، افزود: کیفیت محصول پسته شهرستان شاهرود دارای شرایط مطلوبی است و بیشتر تولیدات در حد محصول سالم قرار دارند.
او از عملیات فرآوری پسته در پنج کارگاه این شهرستان خبر داد و گفت: این فرآوری به صورت بهداشتی در نقاط مختلف شهرستان انجام می‌شود.
آقابیگی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر سرشاخه کاری پسته به منظور پیوند ارقام تجاری بر روی ارقام نامرغوب و محلی انجام شده است، ابراز کرد: ارقام کشت شده پسته شامل عباسعلی، اکبری، شاه‌پسند، احمد آقایی، کله قوچی محلی و بومی است.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شاهرود با بیان اینکه نیاز خالص آبی در پسته‌کاری ۹ هزار و ۱۲۰ متر مکعب طی سال در یک هکتار است، اظهار کرد: مزایای کشت این محصول قیمت بالا، طول عمر بالای درخت و مقاومت نسبی به شوری آب و خاک است.
او ادامه داد: هزینه‌های سالانه بسیار بالا، وجود آفات خسارت‌زایی مانند پسیل پسته، سن و زنبور مغزخوار پسته، سرمازدگی دیررس بهاره، تلقیح نامناسب با نوسانات دمایی و بارندگی‌های بهاره نیز از مشکلات کشت این محصول است.
شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان دارای ۳۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی و ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها