با ساخت نخستین راکتورهای فوق سنگین تولید متانول توسط شرکت ماشین‌سارزی اراک، ایران جزو پنج کشور تولید کننده شد.
کد خبر: ۹۵۸۴۸۴۶
|
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ صبح امروز نخستین راکتورهای بومی فوق سنگین تولید متانول در شرکت ماشین سازی اراک رونمایی و تحویل شد.

لزوم حمایت از تولید داخل

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی در این مراسم با اشاره به توانمندی‌های شرکت ماشین‌سازی اراک گفت: تولید راکتور آهن اسفنجی و راکتور فوق سنگین تولید متانول توسط شرکت ماشین سازی اراک از افتخارات قابل تقدیر این واحد تولیدی است، امیدواریم هر روز شاهد اقدامات ارزشمند در استان مرکزی و کشور باشیم.

وی افزود: از دولت انتظار می‌رود که برای تامین نیازهای خود، ظرفیت‌های استان مرکزی و صنایع این استان را مثل ماشین سازی، هپکو، آذرآب و ... را مدنظر داشته باشد؛ این استان حدود سه هزار واحد صنعتی دارد که هر کدام می‌توانند در حوزه کاری خود کارگشا و منشاء تحول و تامین کننده نیازها باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با تاکید بر حمایت از تولید داخل تصریح کرد: در سطح ملی مسئولان به جای سفارش دادن به چین بایستی از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنند تا شاهد افزایش تولید، امید، نشاط، اشتغالزایی و ... باشیم.

آیت‌‌الله دری نجف‌آبادی با تاکید بر ضرورت پیشرفت در حوزه تولیدات پیشرفته گفت: باید در قدم های بعدی تولیدات پیشرفته همراه با فناوری خاص را دنبال کنیم و به صنایع قدرت و اجازه پرواز داده شود.

رشد تجارت خارجی در دولت سیزدهم

سید محمد موسوی معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزیر صمت در این مراسم ریل گذاری اصلی دولت سیزدهم را بازارهای صادراتی اعلام کرد و گفت: دولت اتفاق بزرگی را رقم زده و آن هدفگذاری و ریل گذاری بازارهای صادراتی است که امیدواریم ماشین سازی اراک که امروز به بلوغ بزرگی دست پیدا کرده است نیز به این عرصه ورود کند.

وی با تاکید بر اینکه در این شرکت شاهد تحقق شعار «ما می‌توانیم» هستیم، افزود: هلدینگ‌های صادراتی باید از ظرفیت شرکت ماشین سازی اراک دیدن کنند و از توان آن مطلع شوند. یک روز به دنبال آن بودیم که کاری به این واحد دهند اما امروز با تولیداتش، کشور را جزو پنج کشور تولید راکتورهای فوق سنگین متانول قرار داده است.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزیر صمت با اشاره به اقدامات دولت در رفع موانع تولید و احیای واحدهای تولیدی تصریح کرد: دولت در دورانی کار خود را آغاز کرد که ۶۵ هزار نفر در صف تحویل تراکتور بودند ولی امروز ۳۰ میلیون دلار صادرات تراکتور رقم خورده و مسائل کارگری حل شده است.

 خام فروشی بلای جان اقتصاد کشور

فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی نیز در این مراسم با تاکید بر ضرورت توجهه به ظرفیت‌های داخلی در بخش صنعت گفت: اگر خواهان حرکت اقتصاد کشور هستیم تا از بلای خام فروشی رها شویم، باید به صنایع توجه کنیم. 

وی افزود: تولیدات ماشین سازی اراک همواره جزو اولین‌ها بوده و همواره این توانمندی خود را حفظ کرده و امروز با تولید این راکتور فوق سنگین ایران را در لیست ۵ کشور تولیدکننده این تجهیز در جهان قرار داده است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: با این اقدام فقط یک گام کوچک از خام فروشی فاصله گرفته‌ایم لذا باید زنجیره تولید متانول در کشور تکمیل شود. تولید، تبدیل و صادرات متانول جزو اولویت‌های صنایع پتروشیمی است تا به عنوان بازیگر در صنعت پتروشیمی جهان جایگاه خود را ارتقا ببخشیم.

مخلص‌الائمه خاطرنشان کرد: کنسرسیوم اقتصادی استان شکل گرفته تا با هم افزایی ویژه ظرفیت‌های ویژه استان فعال و مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است نخستین راکتورهای بومی فوق سنگین تولید متانول با همت شرکت دانش‌بنیان و صنعت‌ ساز ماشین‌سازی اراک و با دانش و فناوری کاملا داخلی ساخته شده و ایران به جمع پنج کشور سازنده راکتورهای فوق سنگین متانول پیوست.

انتهای پیام/

ارسال نظرات