خبرهای داغ:
یادداشت/

ماه رمضان از برنامه‌های حکیمانه الهی برای تربیت بشریت و ارتقاء انسانیت است

همدان- ماه مبارک رمضان یکی از برنامه‌های حکیمانه الهی برای تربیت بشریت و ارتقاء انسانیت است.
کد خبر: ۹۵۸۸۱۹۴
|
۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، ماه مبارک رمضان یکی از برنامه‌های حکیمانه الهی برای تربیت بشریت و ارتقاء انسانیت است. مهمترین برنامه عبادی که در این ماه از سوی خدای حکیم واجب شده است روزه است.

خدای رئوف هدف روزه را در قرآن کریم، خودمراقبتی یا «با تقوا شدن» بیان کرده است:

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَي الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» (۱۸۳، بقره)

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! روزه بر شما مقرّر گرديد، همانگونه كه بر كسانى كه پيش از شما بودند مقرّر شده بود، باشد كه پرهيزگار شويد.

در تفسیر این آیه شریفه آمده است اهمیت ویژه روزه سبب شده تا حکم آن با تعبیر عاطفه برانگیز و مسئولیت بخش «یا ایها الذین آمنوا»شروع شود که لذت شنیدن آن، رنج و خستگی هر عبادتی را زایل می‌کند و مومن به مقتضای ایمانش این حکم را امتثال می‌کند.

در این آیه شریفه، فایده روزه را با تقوا شدن معرفی کرده است.

بزرگ‌ترین مانع پیشرفت معنوی بشر اشتغال به خوردن و آشامیدن و لذایذ بدنی است و روزه که موجب محرومیت نفس از تمایلات و لذایذ می‌شود، بهترین عامل رشد روحی، نزاهت و پرهیز از این امور است.

روزه انسان را از اشتغال به مسائل مادی باز می‌دارد و فراغت بیشتری برای او فراهم می‌کند تا به راز آفرینش خود بیندیشد و زاد راهش را فراهم آورد.

خدای رحیم برای اینکه به انسان‌ها تمرین مراقبت از خود و تقوا را دهد، روزه را واجب کرده است و برای آن پیوست‌های تکمیل کننده‌ای نیز قرار داده است؛ از جمله تشویق به تلاوت قرآن در این ماه، از برنامه‌های تربیتی الهی محسوب می‌شود و برای تلاوت، تدبّر و فهم آیات، ثواب یک آیه را برابر با تلاوت کل قرآن قرار داده است.

در آموزه‌های دینی، عظمت ماه مبارک رمضان، نزول قرآن کریم معرفی شده است به طوری که در ادعیه و روایاتی که مربوط به ماه مبارک رمضان است غالباً این وصف مطرح است که «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ»، و چنین نفرمودند: «شهر رمضان الذی وجب علینا الصیام»! خود روزه گرفتن از ره‌آوردهای قرآن کریم است. عظمت ماه مبارک رمضان به روزه گرفتن و حتی به شب قدر نیست، بلکه عظمت ماه مبارک رمضان به قرآن کریم است که این قرآن، کل این ماه را از ماه های دیگر و شب قدر را از شب‌های دیگر ممتاز کرد و باعث برکات فراوانی شد که یکی از آنها روزه گرفتن و ضیوف الرحمن شدن، است.

یکی دیگر از پیوست‌های ماه مبارک رمضان توصیه به خواندن دعاهای ماثوری است که از ائمه هدی(صلوات الله علیهم) به دست ما رسیده است تا گنجینه‌ای از معارف الهی برای همه ظرفیت‌ها و سلائق در دسترس باشد؛ دعاهای کوتاه نظیر دعاهای بعد از نماز‌های واجب و دعای مخصوص هر روز و دعاهای طولانی نظیر دعای افتتاح و دعای ابوحمزه ثمالی و... روح بنده سالک را به اوج نزدیکی به خدا می‌رساند.

زدودن زنگارهای دل و آراسته شدن به فضائل اخلاقی و رسیدن به تقرّب الهی در این ماه برای همه بندگان فراهم شده است و کسی که از این سفره پر نعمت الهی بهره نبرد خود را از خیر کثیر محروم کرده است.

امیدواریم همه ما از فیض روزه ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر بهره کافی را ببریم و با تلاوت کلام الهی و کسب معرفت از دعاهای ماثور، توشه برگیریم.

ان شاء الله خداوند حکیم مقدرات این نظام اسلامی و جامعه بشری را با خیر و صلاح و فلاح، تدبیر بفرماید و نابودی زود هنگام همه ظالمان و مستکبران عالم به ویژه آمریکا و اسرائیل را مقدر بفرماید و نور وجود امام عصر (صلوات الله علیه) را برهمه عالم بتاباند.

والسلام علیکم و رحمه الله

نویسنده: معصومه بحیرایی، مدیر مدرسه علمیه خواهران معصومیه(س) نهاوند

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات