علی سرلک:

بی اخلاقی و دروغ رسانه ای از زمان فتنه 88 به صورت خزنده‌ای اوج گرفت

شروع کننده این جریان یکی از سران فتنه بود، پس از آن این بی اخلاقی ها در سطوح مختلف جامعه وارد شد و اتهام زنی ها گسترش فراوان یافت و کم کم در ذهن مردم، بدبینی به انقلاب و جریان های مذهبی تشکیل شد و این حاصل کذب خبری و مخبری است که در آن زمان شکل گرفت.
کد خبر: ۸۷۷۹۶۶۷
|
۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲

به گزارش سرویس بسیج رسانه خبرگزاری بسیج،علی سرلک استاد تربیتی بسیج رسانه در جمع نخبگان رسانه ای کشور در باب نگاه تربیتی به رسانه گفت: رسانه باید همه پتانسیل خود را جهت افزایش مخاطب به وسیله توانایی مهارتی به کار برد، بی تردید میزان مخاطب بسیار مهم است و رسانه موفق رسانه‌ای است که تیتراژ زیادی داشته باشد و این به منظور ابلاغ پیام است، جهت برخورداری از یک رسانه موفق حتماً بایستی استراتژی مدیریت افزایش مخاطب را به کار ببریم.

وی‌ گفت: یکی از مشکلات که در شبکه‌های رسانه‌ای شکل گرفته تشکیل فضای دروغ و افترا است و این موضوع در رسانه‌های گوناگون افزایش پیدا کرده است.
 
این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: موضوعی که در انبوه تنوع رسانه‌های مکتوب و مجازی مورد غفلت قرار گرفته رعایت اخلاق تربیتی است، رسانه فرصت تربیتی خود ما است، هر اتفاقی که در رسانه رخ دهد و هر خبری که منتشر شود  بایستی برای خود ما نیز فرصت بهره‌وری معنوی و ایجاد شخصیت تربیتی را فراهم سازد.
 
سرلک در ادامه با بیان اینکه اصحاب رسانه در قبال تربیت مخاطب مسئولیت دارند خاطرنشان کرد: در نگاه دینی، پرتاب پیام بدون اینکه مسئولیتی در قبال آن به عهده بگیریم یا اینکه فکر کنیم مخاطب به هر سمت و نتیجه گیری که خود تمایل دارد برود اشتباه است، فضای رسانه به صورت یک جریان دومینو است که باید به تمام عواقب پیام توجه کنیم و سپس آن را انتشار دهیم البته برداشت از این موضوع نباید به صورت دلیلی برای کند شدن پیام و کاهش بازتاب اخبار باشد.
 
استاد تربیتی بسیج رسانه با اشاره به نقطه ضعفی که می تواند رسانه و جریان فکری را نابود کند گفت: کذب خبری،آفت کارخبری است یعنی در انتشار و تفهیم مفاهیم خبر دروغ گفته شود.
 
سرلک در توضیح بیشتر این آفت کار در رسانه تصریح کرد: کذب در خبر یعنی اینکه امر اتفاق افتاده ای را تکذیب کنیم و یا همه حقیقت موضوع خبر را بیان نکنیم، این اتفاقات است که مخاطب را به اشتباه می‌اندازد؛ نوع دیگر کذب خبری سکوت در برابر حق و کتمان واقعیت است.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: کذب مخبری اتفاقی بدتری است که در فضای رسانه ای رخ می‌دهد و به مراتب از کذب خبری خطر آفرین‎تر است، اینکه خلاف عقیده خود حرف بزنیم و مفاهیم و حقایق را به نفع جریان فکری و خبری خود مصادره کنیم همه کذب مخبری است. در کذب مخبری ممکن است حقیقت بیان شود اما این حقیقت جهت پایمال کردن طرف مقابل بوده و در جهت حق بودن موضوع نیست.
 
سرلک با ابراز تاسف از شروع بحران اخلاقی در کشور از سال 88  و جریان فتنه کلید، گفت:  شروع کننده این جریان یکی از سران فتنه بود، پس از آن این بی اخلاقی ها در سطوح مختلف جامعه وارد شد و اتهام زنی ها گسترش فراوان یافت و کم کم در ذهن مردم، بدبینی به انقلاب و جریان های مذهبی تشکیل شد و این حاصل کذب خبری و مخبری است که در آن زمان شکل گرفت.
 
سرلک در پایان سخنان خود در توصیه‌ای رسانه‌ای گفت: برخی رسانه‌ها به صورت ناخودآگاه از جاده انصاف خارج شدند و در جریان های نامتعارف و حزبی حل شدند، جریان رسانه بایستی انصاف را رعایت کند و این موضوع یک نکته طلایی است، نبایستی آدمی که اخلاق و جهت او را نمی پسندیم را نابود کنیم، انصاف رسانه ای می‌تواند زمینه ساز اشتراک در جامعه باشد، انصاف در رسانه می‌گوید بایستی خوبی و بدی را ببینیم و در زمان لازم آن را بیان کنیم، متاسفانه فضایی شکل گرفته که اصحاب رسانه از نگرش انصاف دور شده اند و به هر قیمتی ممکن می‌خواند رقیب خود را حذف کنند و این مصداق عینی نفسانیت و کبر است.
 

ارسال نظرات