خبرهای داغ:
معاون علمی رییس‌جمهور:

پروژه های پژوهشی ما کیفیت خوبی ندارند

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت:باید به سمتی برویم که پژوهش از طریق آدم‌های خلاق و نوآور انجام بگیرد به‌گونه‌ای که دانشگاه بتواند از محل آن‌ها کسب درآمد کند و پژوهش‌هایی را انجام دهد که صاحب داشته باشند و به‌تبع آن صاحب مشتری نیز شود و هدف فقط ثبت یک مقاله isi نباشد.
کد خبر: ۸۵۳۳۳۵۸
|
۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
دکتر «سورنا ستاری» در نشست با اعضای هیئت علمی دانشگاه ایلام و پارک علم و فناوری استان، اظهار کرد: متأسفانه دیدگاه‌های غلطی در حوزه علمی و پژوهشی وحود دارد که نیازمند تغییر از طریق فرهنگ‌سازی است البته علت اصلی این تفکر اتکای ما به اقتصاد نفتی است و تا وقتی این رانت تک‌محصولی در کشور باشد این تفکر قالب نیز وجود دارد که بدون هیچ زحمتی همه‌چیز را به دست آوریم و همین مسائل نیز باعث شده مفاهیم موجود در پژوهش کشور نیاز به تغییر داشته باشد.
وی با بیان اینکه پروژه‌های پژوهشی ما به لحاظ کمیت و نه کیفیت در وضعیت خوبی است، تصریح کرد: باید به سمتی برویم که پژوهش از طریق آدم‌های خلاق و نوآور انجام بگیرد به‌گونه‌ای که دانشگاه بتواند از محل آن‌ها کسب درآمد کند و پژوهش‌هایی را انجام دهد که صاحب داشته باشند و به‌تبع آن صاحب مشتری نیز شود و هدف فقط ثبت یک مقاله isi نباشد.
معاون رییس‌جمهور تأکید کرد: باید تفکر ما در مورد پژوهش دولتی به پژوهش پول‌زا تغییر جهت بدهد و در آن‌ها به سنت و زیست‌بوم توجه خاص شود چراکه علت اصلی منتج نشدن پژوهش‌ها به اشتغال‌زایی عدم توجه به مزیت‌های بومی است.
ستاری تاکید کرد: اگر در دانشگاه‌ها به دانشجو علم و پژوهشی مولد و کارآفرین را آموزش دهیم الآن مجبور نبودیم به 4 هزار و 500 فارغ‌التحصیل به چشم تهدید نگاه کنیم، نگاهی که حاصل اشتباهات حوزه علم و تحقیقات در سال‌های گذشته بوده است. 
وی با بیان اینکه یکی از مسئله‌های بزرگ ما عدم توجه به افراد خلاق، نوآور و کارآفرین و توجه به مدرک‌گرایی و استخدام دولتی بوده است، تصریح کرد: پس باید به سمتی حرکت کرد که با فرهنگ‌سازی شاهد بروز تغییرات باشیم البته اعمال تغییرات فقط صرف دانشگاه نیست بلکه مربوط به بانک، صنعت و فرهنگ ما نیز هست؛ اما باید دید چطور می‌توان کارآفرین بود و دانشگاه را به محلی برای اشتغال‌زایی تبدیل کرد.
معاون رییس‌جمهور ناکید کرد: باید به این درک رسید که مشکلات استان از طریق استان و مراکز علمی آن حل شود نه پایتخت، به‌این‌ترتیب که طرح‌هایی به دانشگاه داده شود که امکان تجاری‌سازی داشته باشند و به این فکر نباشند که با پول دولت مشکلات را حل کنند که امکان‌پذیر نیست و تا در حوزه‌های مختلف علمی طرح تجاری ارائه نشود و تا دید اقتصادی بر تولید علم حاکم نباشد تا بخش خصوصی ورود پیدا نکند نمی‌توان کاری از پیش برد.
ستاری ادامه داد: باید نگاه به پژوهش عوض شود و با طرح‌ریزی ایده‌های خوب به هدف رسید و نه با پول دولت که نتیجه‌ای جز ساختمان‌سازی ندارد و باید این را دانست که دانش و علم با پول کسب نمی‌شود بلکه آنچه تبدیل به پول می‌شود خروج تکنولوژی، تجارت و پول‌سازی از تفکرات علمی دانشگاهی است پس به این سمت حرکت کنید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار