خبرهای داغ:
توسط محققان کشور انجام شد؛

تولید یک دوربین هوشمند پلاک‌خوان با بهره‌گیری از «فناوری مکاترونیک و هوش مصنوعی»

محققان و متخصصان مکانیک یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی فعال در حوزه طراحی و ساخت محصولات هوشمندسازی حمل و نقل شهری، موفق به طراحی یک دوربین هوشمند پلاک‌خوان با بهره‌گیری از «فناوری مکاترونیک و هوش مصنوعی» شدند.
کد خبر: ۹۵۶۹۶۹۳
|
۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی مهجور کارشناس فنی شرکت دانش‌بنیان ایرانی فعال در حوزه طراحی و ساخت محصولات هوشمندسازی حمل و نقل شهری درباره ماهیت فنی «دستگاه پلاک‌خوان هوشمند» بیان کرد: این دوربین، تلفیقی از سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزارهاست. درواقع تمام پردازنده‌ها، سنسورها، تشخیص‌دهنده‌ها داخل یک دستگاه با ابعاد مناسب برای نصب بر روی دکل‌های بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها، طراحی شده‌اند.

مهجور درباره مزیت فناورانه و کاربرد «فناوری هوش مصنوعی» در دستگاه پلاک‌خوان، توضیح داد: یکی از منحصربه‌فردترین ویژگی این دستگاه که فناوری AI در آن بسیار کاربرد دارد، بخش داده‌خوانی توسط هوش مصنوعی است.

وی افزود: منظور از داده‌خوانی، این است که تمام داده‌ها، روی یک «Data Base» یا (پایگاه داده) بارگذاری می‌شوند و اطلاعاتی اعم از پلاک ماشین، سرعت ماشین، نوع ماشین در لحظه و به‌اصطلاح «Real Time» ارائه می‌شود.

کارشناس فنی و نماینده این شرکت دانش‌بنیان درباره منحصربه‌فرد بودن این محصول و نمونه‌های داخلی و خارجی مشابه با آن، افزود: شرکت‌های داخلی دیگری هم هستند که این دستگاه را بومی‌سازی کرده باشند؛ اما ویژگی منحصربه‌فرد پلاک‌خوان هوشمند، «Embedded» بودن آن یا (سیستم‌های نهفته رایانه‌ای) است که در بخش نرم‌افزار آن، به‌کار رفته است. همین که تمام این فرآیند هوشمند روی یک سیستم سوار است.

مهجور به اهداف تولید این محصول اشاره کرد و افزود: دستگاه پلاک‌خوان هوشمند، یک محصول B ۲ B است که تاکنون هم در آزادراه تهران-کرج نصب شده و ارگان‌هایی مانند پلیس راهور، شهرداری‌ها مخاطب بازار هدف این محصول هستند.

وی با اشاره به یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های این دستگاه، اضافه کرد: جنس روکشی که برای این دوربین طراحی شده تا حدود زیادی در برابر شرایط جوی گوناگون (مانند برف و باران، گرما و سرما)، مقاوم است. همین ویژگی این دوربین را مقرون‌به‌صرفه کرده است؛ زیرا دیگر نیازی به هزینه‌های گزاف برای تعمیرات جانبی وجود ندارد.

ارسال نظرات