خبرهای داغ:

۱۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی با تولید دستگاه بیهوشی همراه ونتیلاتور

فعالان یک شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات پزشکی با ساخت دستگاه بیهوشی همراه ونتیلاتور، نیاز صنعت سلامت به یکی از مهم‌ترین تجهیزات اتاق‌های عمل و فرآیند بیهوشی را تأمین کردند که تولید آن موجب ۱۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی شد.
کد خبر: ۹۵۸۵۸۴۸
|
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا کمپانی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تولید و تجاری سازی تجهیزات پیشرفته کمک تنفسی و اتاق عمل گفت: محصول تولیدی این شرکت دانش‌بنیان، دستگاه بیهوشی همراه با ونتیلاتور است که در هنگام عمل‌های جراحی در اتاق عمل به کار برده می‌شود. با استفاده از این دستگاه پس از بیهوش کردن بیمار با دارو‌های مربوطه بیمار، تمامی فرآیند‌های تنفس بیمار طی عمل جراحی تا اتمام آن به صورت هوشمند و توسط دستگاه انجام می‌شود.

وی با اشاره به توانمندی در تامین نیاز صنعت سلامت با تولید ایران‌ساخت، افزود: تا پیش از تولید این محصول در این شرکت دانش‌بنیان، محصول یادشده کاملاً وارداتی بود و ارزبری زیادی داشت با پیشینه و تجربه‌ای که که در حوزه تولید تجهیزات پزشکی داشتیم، عزم خود را جزم کردیم تا دستگاه بیهوشی را در ایران تولید کنیم پس از تحقیق و توسعه در نهایت سال ۱۳۹۱ دستگاه بیهوشی ایرانی را تولید کردیم و پس از آن، طراحی و ساخت دستگاه ونتیلاتوری که روی دستگاه بیهوشی مورد استفاده قرار می‌گرفت، در قالب یک طرح کلان ملی فناورانه که با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری تعریف شد، شروع کردیم؛ سال ۱۳۹۶ موفق به گذراندن مراحل تولید و آزمون دستگاه و مراحل بالینی دستگاه شدیم و نهایتاً موفق شدیم پروانه ساخت آن را از وزارت بهداشت اخذ کنیم و عملاً بتوانیم آن را وارد بازار کنیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان با اشاره به صرفه جویی ارزی ۱۰میلیون دلاری حاصل از تولید داخلی این محصول دانش‌بنیان گفت: خوشبختانه با توجه به تولید با کیفیت محصول ایرانی و کاهش وابستگی به واردات، میزان ارزبری این محصول به واسطه واردات کاهش چشمگیری داشته به طوری که سهم واردات اکنون حدود پنج درصد از کل بازار است..

کمپانی با اشاره به دامنه کاربرد این دستگاه در حوزه سلامت گفت: این دستگاه در مراکز درمانی، اتاق عمل، حین عمل جراحی کاربرد دارد و جزو تجهیزات پزشکی دارای فناوری بسیار پیشرفته است که قطعاً برای رسیدن به تولید و خلق محصول راه بسیار زیادی را طی کردیم و اکنون وزارت بهداشت و مراکز درمانی، مشتریان عمده آن به شمار می‌روند.

این فعال فناور، وجه تمایز دستگاه بیهوشی با ونتیلاتور ایران‌ساخت را قیمت بسیار مناسب آن در عین برخورداری از کیفیت قابل توجه دانست و افزود: قیمت نمونه ساخت این شرکت دانش‌بنیان، یک دوم تا یک سوم دستگاه‌های خارجی بوده و با توجه به این‌که می‌بایست از جهت کیفی یک روند پر پیچ و خم را طی کند که عمده تولیدکنندگان کشور نیز آن را تجربه می‌کنند، دستگاه از کیفیتی بسیار بالا برخوردار است. با تحقیق و توسعه مستمر، این دستگاه تا چند سال آینده جزو تجهیزات کاملا بی نقص خواهد بود که در بازار جهانی وجود خواهد داشت.

کمپانی ادامه داد: این محصول دانش بنیان، از جهت کیفیت و مشخصات فنی این دستگاه با نمونه‌های وارداتی خارجی برابری می‌کند حتی در بعضی موارد، از گزینه‌های بیش‌تری در دستگاه‌های تولید داخل استفاده شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: ما به طور مستقیم برای حدود ۶۰ نفر اشتغال ایجاد کرده ایم که اکثر آن‌ها افراد تحصیل کرده با رنج سنی زیر ۳۰ سال هستند و با توجه به حلقه‌های کسب و کار ایجاد شده اشتغال ایجاد شده غیرمستقیم بیش از ۲۰۰ نفر است.

ارسال نظرات