خبرهای داغ:

تولید نخستین سیستم سرعت سنج مبتنی بر هوش مصنوعی

نخستین سیستم سرعت سنج مبتنی بر هوش مصنوعی تولید ش توسط یک شرکت دانش بنیان تولید شد.
کد خبر: ۹۵۸۶۶۱۵
|
۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید طه هاشمی مدیر بازرگانی یک شرکت فعال حوزه هوش مصنوعی و پردازش تصویرگفت: یکی از حوزه‌های فعالیت شرکت ما در زمینه هوش مصنوعی و پردازش تصویر است. این شرکت ۶۰ پرسنل متخصص دارد که نیمی از آن‌ها در زمینه پردازش تصویر هوش مصنوعی خدمات خود را ارائه می‌دهد.

وی در ادامه گفت: سامانه سرعت سنج خودرویی به عنوان نخستین سیستم سرعت سنج مبتنی بر پردازش تصویر، وسایل نقلیه با سرعت غیر مجاز را اعمال قانون می‌کند. این سامانه مبتنی بر فناوری پردازش تصویر بوده که بر روی ۷۶ خودروی زانتیای پلیس (کنترل نامحسوس) در سراسر کشور نصب شده است و با دقت بالا به ثبت و گزارش‌گیری از تخلفات رانندگی می‌پردازد.

هاشمی ادامه داد: یکی دیگر از خدماتی که ارائه می‌دهیم پردازش تصویر در زمینه پلاک خوانی دوربین‌ها در خیابان‌ها و معابر است که در نهایت دیتا‌های آن به سرور‌ها فرستاده می‌شود. تشخیص رنگ و مدل خودرو بدون اتصال به سامانه پلیس از دیگر ویژگی‌های این نرم افزار است که کاربرد‌های امنیتی دارد. مثلا اگر دزدی خودرو صورت بگیرد و پلاک مخدوش باشد به کمک پردازش تصویر و هوش مصنوعی قابل شناسایی خواهد بود.

هاشمی افزود: در این خودرو‌ها از فناوری پردازش تصویر به عنوان سرعت سنجی ماشین در حال حرکت استفاده می‌شود و از کلیه خودرو‌های جلویی که بیشتر از سرعت مجاز تعریف شده حرکت نمایند به صورت اتوماتیک عکس گرفته و پلاک آن را جهت اقدامات بعدی (صدور برگ جریمه، استعلام خودرو‌های سرقتی و سابقه تخلفات خودرو) ثبت می‌نماید.

وی در ادامه با بیان اینکه این سامانه از اجزاء سخت افزاری و نرم افزاری متعددی برخوردار است افزود: این سامانه شامل چندین دوربین، صفحه نمایشگر، تجهیزات پردازشی، کنترلی و نظارتی است. دوربین‌های سرعت سنجی بر روی شیشه جلوی خودرو و دوربین پلاک خوانی روی داشبورد نصب شده است و نمایشگری نیز روی داشبورد نصب است و سازه اصلی سیستم شامل پردازنده، شارژر و تبدیل در صندوق عقب خودرو تعبیه شده است.

وی ادامه داد‌: پلاک خوان سامانه هوشمند تشخیص پلاک خودرو به عنوان یک وسیله کارا و اثربخش در بازار جهانی مطرح است و به عنوان یک سیستم پیشرفته در در سازمان‌های دولتی و خصوصی قرار گرفته‌است. این سامانه از یک‌سو مجهز به دوربین‌هایی است که با استفاده از آن‌ها می‌توان در مدت زمان بسیار کوتاه و با دقتی فوق العاده، تصویری از خودروی در حال عبور اخذ کرد.

هاشمی افزود: از سوی دیگر مجهز به نرم افزار پردازشگر است که باپردازش تصاویر، شماره پلاک آن را استخراج می‌نماید. تصویر‌ها برای کاربرد‌های بعدی از قبیل اعمال محدودیت تردد و گزارش عبور و مرور خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین با توجه به قابلیت کارکرد تحت شبکه و نرم افزار جامع مرکزی، امکان مدیریت، نظارت عبور و مرور و انواع گزارشگیری‌ها را میسر می‌کند.

استفاده از هوش مصنوعی در سورتینگ

هاشمی در ادامه درباره محصول دیگر این شرکت ادامه داد: دستگاه سورتر از لیزر، دوربین‌هایی در طیف مرئی و غیرمرئی، همچنین سنسور‌هایی تشکیل شده‌است که تصویر میوه توسط آن‌ها تهیه می‌شود. سپس با بکارگیری الگوریتم‌های پردازش تصویر و هوش مصنوعی و بنابر تنظیماتی که کاربر برای دستگاه مشخص نموده است، محصولات در دسته‌های متعدد درجه‌بندی می‌شوند و با رعایت بهداشت، به‌وسیله‌ی عملگر‌های مکانیکی، میوه‌های درجه‌بندی‌شده را در خروجی‌های مجزا قرار می‌دهد.

مدیر بازرگانی این شرکت ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های این مجموعه سورتینگ استاندار است که سورتر‌های میوه و خشکبار و دانه‌های ریز است. سورتر نخود، لوبیا و پسته و بادام زمینی و قهوه بوده است؛ پسته‌هایی که آفات آن شدید بود را تشخیص می‌دهد.

وی در ادامه درباره اینکه آیا سورتر هر میوه با یکدیگر متفائت است افزود: مکانیک دستگاه‌ها یکی بوده، اما تعلیم دادن هوش مصنوعی متفاوت است؛ که بتوانبم بر روی سخت افزاز آن را پیاده کنیم.

هاشمی درادامه از مزیت این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی گفت: هزینه این دستگاه نسبت به نمونه خارچی پایین تره بوده و علاوه بر داشتن رابط کاربری آسان خدمات پس از فروش وجود دارد.

ارسال نظرات