خبرهای داغ:

امر به معروف ونهی از منکر؛ مرکز ثقل ترویج ارزش‌های اخلاقی

تدوین ساختارهای صحیح اجرای امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مرکز ثقل ترویج ارزش‌های اخلاقی، می تواند روح امید به زندگی و احساس امنیت روانی و اجتماعی را در جامعه اسلامی دوچندان کند.
کد خبر: ۸۸۷۳۴۲۵
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، در ذکر اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر همان بس که همردیف و بلکه بالاتر از دیگر واجبات دینی از جمله نماز، روزه و جهاد در راه خدا قرار گرفته است و به فرموده امیر المومنین علی (ع) تمامی افعال و کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر بسان قطره در برابر دریا است.

تاکید بر ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در آیات و روایات دینی و قرار گرفتن آمران و ناهیان در ردیف رستگاران و صالحان امت این فروع دین را به برجسته ترین واجب دینی تبدیل کرده است.

طبق روایات بهترین و موثرترین راه اصلاح جامعه بشری از بدی ها و پلشتی ها و برپایی واجبات و اصلاح امور دین و دنیا در گرو توجه و احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

شاید ساده ترین و رساترین تعریف در زمینه امر به معروف و نهی از منکر را بتوان سکوت نکردن در برابر کار اشتباه و گناه دیگران بیان کرد.

به منظور بررسی وضعیت امر به معروف و نهی از منکر در استان همدان میزگرد خبری ایرنا مرکز همدان با حضور 2 تن از مقامات ارشد قضایی استان شامل سعید گلستانی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و محمدجعفر شهبازی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح برگزار شد که مشروح این میزگرد در ذیل آمده است.

سعید گلستانی که به عنوان مسئول حقوقی در شورای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان فعال است در این باره می گوید: با وجود گذشت چهار دهه از عمر انقلاب ساز و کار مشخصی برای اجرای امر به معروف به عنوان یکی از واجبات دین مبین اسلام وجود ندارد.

وی اضافه کرد: تا سال 94 قانونی در زمینه نحوه امر به معروف وجود نداشت و دیدگاه های مختلفی در زمینه اجرای این فریضه در کشور وجود داشت و عده ای معتقد به ایجاد یک وزارتخانه یا سازمان بودند که این دیدگاه ها با حمایت و مخالفت هایی همراه شد ولی در نهایت قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در 21 ماده و هفت تبصره اواخر سال 94 مصوب شد و این قانون ساز و کار نیم بندی برای سامان دادن به فریضه امر به معروف شد.

مسئول حقوقی شورای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان بیان کرد: با توجه به اهمیت امر به معروف و دستور تاریخی امام راحل در این باره ولی کمتر از 10 درصد از این مطالبه امام اجرایی شده است در حالیکه بنیانگذار کبیر انقلاب عنوان کردند 'حتی اگر من هم به عنوان مسوول و رهبر انقلاب کار خلافی انجام دادم بنده را هم امر به معروف و مجازات کنید' که این دستور تاریخی امام موید اعتقاد و ارزشی است که امام خمینی (ره) برای امر به معروف قائل بودند.

*
ساختار خانواده در امر به معروف مشخص نیست

گلستانی گفت: امر به معروف دارای مراتب مختلفی است که در قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر این مراتب مشخص است با این وجود برای اجرایی کردن این فریضه در زمینه خانواده ، ساختاری که نقش خانواده را در این ارتباط مشخص کند وجود ندارد در حالیکه رفع این خلاء می تواند کمک شایانی برای کاهش طلاق و اختلافات خانوادگی کند.

وی توضیح داد: در حالیکه نیازمند ساز و کار و برگزاری دوره های آموزشی برای نهادینه کردن امر به معروف در خانواده ها هستیم ولی مشخص نیست که یک فرد در خانواده باید با استفاده از چه شیوه و شگردی امر به معروف و نهی از منکر بکند.

معاون دادگستری همدان یادآوری کرد: یکسری امر و نهی ها را والدین به صورت ذاتی انجام می دهند ولی ساز و کاری که امروزه بتواند در راستای حفظ ارزش های اخلاقی یک خانواده و آموزش سبک زندگی اسلامی باشد وجود ندارد.

گلستانی تاکید کرد: تا زمانی که این مبانی آموزشی تبیین نشود برای اجرای فریضه امر به معروف به لحاظ ساختاری دچار مشکلات شده و نمی توان شاهد بازدارندگی این فریضه دینی در خانواده ها باشیم.

وی افزود: همواره در اذهان مردم این سوال شکل می گیرد که چه گروه و افرادی با چه سبک و روشی می توانند در حوزه خانواده برای اجرای امر به معروف موثر واقع شوند؟ به طور حتم برای دستیابی به یک پاسخ درست باید گروه های مردمی که تخصص در زمینه امر به معروف خانواده دارند را فعال کرده و از نظرات آنها بهره گیری کرد.

* آمار نگران کننده پرونده های قضایی

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان گفت: سال گذشته میزان جرایم و پرونده های قضایی تشکیل شده در دادسرهای این استان در حوزه اتهامی 103 هزار و 211 پرونده شامل جرائم بیست گانه از جمله توهین، ضرب و جرح و سرقت بوده است.

گلستانی اضافه کرد: علاوه بر این 62 هزار پرونده در محاکم حقوقی استان شکل گرفته و با در نظر گرفتن شمار پرونده های شورای حل اختلاف در مجموع حدود 200 هزار پرونده قضایی سال گذشته برای جمعیت یک میلیون و 700 هزار نفری همدان تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: بخش اعظمی از جمعیت استان را افراد غیر فعال شامل کودکان، بانوان و مردان سالخورده و افرادی که هنوز وارد اجتماع نشدند تشکیل می دهند که با محاسبه نکردن این طیف در اصل 200 هزار نفر از جمعیت 500 هزار نفری فعال استان درگیر مسایل حقوقی و قضایی هستند که این آمار بسیار نامناسب است.

وی تاکید کرد: این آمار گویای اشکال در ساختار اجتماعی کشور از جمله بی توجهی به مراتب امر به معرف است در حالیکه در ماده چهار قانون، بر امر به معروف و نهی از منکر قلبی، زبانی، نوشتاری و عملی تاکید شده و مراتب زبانی و نوشتاری آن را وظیفه آحاد مردم و دولت دانسته است.

مسئول حقوقی شورای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان گفت: شواهد گویای این است که مراتب امر به معروف رعایت نمی شود.

گلستانی افزود: وقتی می بینیم اتفاقی در جایی رخ می دهد و کسی کار خلاف عرف، اخلاق یا جرمی مرتکب می شود چقدر حاضر هستیم دوستانه تذکر بدهیم؟ نحوه تذکر دادن را آگاه هستیم؟ چنانچه تذکر بدهیم مخاطب چه عکس العملی نشان می دهد؟ ما چه میزان امنیت در برابر تذکری که می دهیم خواهیم داشت؟

وی اضافه کرد: این ابهامات و سوال ها هنوز برای شهروندان تبیین نشده و مردم نسبت به مراتب و نحوه امر به معروف زبانی، قلبی و نوشتاری ناآگاه هستند چون تاکنون ساز و کارهای اجتماعی امر به معروف را فراهم نکردیم.

*
ضرورت مخاطب شناسی و تشکیل تیم های تخصصی برای احیای فریضتین

وی یادآوری کرد: در ماده هشت قانون حمایت از آمران و ناهیان از منکر عنوان شده که 'مردم از حق دعوت به خیر، نصیحت، ارشاد در موارد عملکرد دولت برخوردار هستند و در چارچوب شرع می توانند نسبت به مقامات و مسوولان مدیران کارکنان تمامی قوای سه گانه نهادهای عمومی غیر دولتی امر به معروف و نهی از منکر کنند'، که این چارچوب بسیار قوی است .

وی افزود: سوال این است که اگر یک منکر سیاسی در کشور رخ داد مردم چگونه و به چه شیوه می توانند امر به معروف بکنند؟ چقدر توان و پشتوانه دارند که پس از امر به معروف، مسوولان برای آنها مشکل ایجاد نکنند؟.

مسئول حقوقی در شورای امر به معروف و نهی از منکر همدان اضافه کرد: برای دستیابی به پاسخ این سوالها ابتدا باید سمن ها و مردم را بر اساس گروه سنی و تخصص برای امر به معروف و نهی از منکر سازماندهی کرد تا این طیف طبق راهکارهای عملیاتی، اقداماتی در راستای پیشگیری از بروز یک امر خلاف عرفی، اخلاقی و قانونی ایجاد کنند.

گلستانی تصریح کرد: عمده مردم نسبت به وظایف سازمانها مردم نهاد آگاهی لازم را ندارند و رغبت و دیدگاه ایجاد سمن را نیز ندارند در حالیکه با ایجاد یک سمن دارای مدیر، ساختار، اساسنامه، گروه و اتاق فکر می توان برای پیشگیری از جرائم و منکراتی نظیر بروز خشونت در یک محله برنامه ارائه داد.

وی مثال زد: در یک پرونده که در دادسرای همدان در جریان بود فردی 14 بار اقدام به ضرب و جرح و چاقو کشی کرده و علاقه ای به حضور در اجتماع نداشت و متقاضی حضور در زندان بود، با این اوصاف چگونه می توان چنین فرد شروری را امر به معروف کرد که دست از این تخلف بردارد؟

وی تاکید کرد: برخی در این باره ابتدا به زندان کردن فرد فکر می کنند در حالیکه نهی از منکر را نباید بگیر و ببند و زندانی کردن افراد تفسیر کرد چون این اقدام نتیجه منفی داشته و موجب ترغیب و جری کردن فرد بزهکار برای ادامه تخلف و احساس قدرت پوشالی از سوی متخلفان می شود.

معاون دادگستری همدان ادامه داد: ساز و کارهای پیش بینی شده در ستاد امر به معروف نباید افراد محور باشد بلکه باید برنامه محور بوده تا در صورت تغییر مدیری این راهکار و شیوه اجرا، ماندگاری داشته باشد.

گلستانی اضافه کرد: باید زمینه امر به معروف پایدار مبتنی بر تخصص افراد ایجاد کرد چون هم اینک 90 درصد ظرفیت امر به معروف به خاطر نبود ساختارهای اجرای امر به معروف در دل اجتماع مغفول مانده است.

*
محدود کردن دامنه امر به معروف به حجاب بزرگترین ظلم در حق فریضتین است

معاون سازمان های نظامی و قضایی ستاد احیاء استان همدان نیز دیگر میهمان این میزگرد خبری بود که به بیان اهمیت فریضتین پرداخت و گفت: برای عملی کردن امر به معروف و نهی از منکر در گام نخست باید دیدگاه خود را نسبت به این فرایض تغییر داد.

محمد جعفر شهبازی افزود: در حال حاضر برداشت مردم از امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به محض مطرح شدن یا سوال کردن درباره این موضوع، برخورد با بدحجابی یا موضوع عفاف و حجاب است.

وی تاکید کرد: عفاف و حجاب مساله بسیار مهمی است ولی در برابر دامنه امر به معروف به مثابه قطره ای در برابر دریا است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح همدان بیان کرد: ماده یک قانون حمایت از آمران به معروف به خوبی دامنه امر به معروف و نهی از منکر را نشان و توضیح داده است.

شهبازی افزود: طبق این بند از قانون ، تمامی قوانین، احکام اولیه و ثانویه در شرع مقدس یا قوانین، در بطن امر به معروف جای می گیرند بنابراین نباید فریضه امر به معروف را محدود به یک یا 2 مورد خاص کرد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که دیدگاه مردم تا نسبت به دامنه امر به معروف و نهی از منکر تغییر نکند نمی توان اقدام موثر در این زمینه انجام داد.

*
خانواده موثرترین نهاد اجتماعی برای ترویج امر به معروف است

وی گفت: برای توفیق امر به معروف و نهی از منکر در بطن خانواده باید ابتدا ساختار صحیحی تعریف کرده و در ادامه برنامه لازم را ارائه داد چون در یک نگاه علمی خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی تاثیرات بزرگی در اجتماع دارد.

معاون سازمان های نظامی و قضایی ستاد احیاء استان همدان اظهارکرد: اگر فریضه امر به معروف در خانواده نهادینه شود بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه امروزی حل می شود.

شهبازی با ذکر این سوال که برای خانواده باید چه کاری انجام داد؟ افزود: اگر مولفه هایی نظیر مهر و محبت، ایجاد تفاهم، تقویت بنیه اعتقادی، آرمانگرایی، ارتقای سطح تحصیلی، همکاری متقابل بین اعضای خانواده، احترام به حقوق یکدیگر ، همزیستی مسالمت آمیز در درون خانواده تقویت شود جامعه خود به خود پویا می شود البته عکس این موضوع نیز صادق بوده و اگر فرزند خانواده صحیح تربیت نشود آثار منفی آن به صورت مستقیم به جامعه برمی گردد.

وی گفت: خانواده اولین و موثرترین نهادی است که می توان برای امر به معروف در این نهاد برنامه ریزی کرد چون در کانون خانواده کودکان تا سن 12 سالگی از والدین تاثیر می پذیرند و در صورت تربیت صحیح فرزندان بسیاری از مشکلات رفع می شود.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان همدان درباره مدیریت خشونت اظهارکرد: هر چه که خداوند در وجود بشر نهاده از جمله خشونت حکمتی دارد.

شهبازی افزود: معتقد به سرکوب ویژگی خشونت نیستیم بلکه باید آن را مدیریت کرد چون خشونت برای دفاع از مال، جان و ناموس لازم است و قانون در مواردی اجازه استفاده از خشونت را داده است.
به گزارش ایرنا وی اضافه کرد: در وادی امر به معروف به راحتی می توان خشونت را مدیریت، ساماندهی و تعدیل کرد.

وی بیان کرد: در بسیاری از مواقع استفاده از خشونت موجب بروز آسیب های اجتماعی می شود که باید با راهکارهای صحیح بتوان آن را مدیریت کرد.

*
همدان بیشترین جانباز امر به معروف را دارد

معاون سازمان های نظامی و قضایی ستاد احیاء استان همدان درباره امنیت آمران به معروف یادآور شد: استان همدان با تقدیم یک شهید و 6 جانباز امر به معروف رتبه نخست کشور را در این زمینه دارد.

شهبازی تاکید کرد: طبق قانون مجازات کسانی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهیان از منکر می کنند قابل تخفیف یا تعلیق نبوده همچنین صدور حکم مجازات قابل تعویق نیست.

وی افزود: برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر باید در هر دادگستری شعبه ویژه ای برای رسیدگی به این موضوع پیش بینی شود.

وی علت مقاومت و بروز تنش بین آمران به معروف و مخاطبان را دیدگاه نادرست جامعه نسبت به فریضتین دانست و توضیح داد: امر به معروف یعنی اینکه ما نسبت به هموطن، دوست، همکار و دولت دلسوز بوده و نگران ترک معروف و انجام منکر از سوی آنها هستیم.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح همدان گفت: در صورت تغییر و اصلاح دیدگاه مردم نسبت به فریضتین و اینکه بدانند انجام امر به معروف یک حس نوع دوستی و همبستگی است به طور حتم اگر فرایند تذکر دادن به افراد صحیح باشد آنها استقبال کرده و مقاومتی نمی کنند.

*
احصای 800 معروف و منکر در همدان

شهبازی در ارتباط با مصادیق امروزی امر به معروف و نهی از منکر گفت: این سازمان در پژوهشی 800 معروف و منکر را احصا کرده که آن را به معروفات و منکرات سازمانی و مدیریتی، سیاسی، فرهنگی - اجتماعی، مذهبی و اعتقادی، فرهنگی و اقتصادی تقسیم بندی کرده است.

وی مثال زد: در حوزه معروفات سازمانی و مدیریتی مولفه هایی همچون عدالتخواهی، نظم و انضباط، قانونگرایی، حفظ اسرار، آراستگی، شایسته سالاری، صرفه جویی، رعایت موازین اسلامی و در مجموع 60 مولفه تنها در این حوزه شناسایی و احصا شده است.

وی اضافه کرد: همچنین منکرهای مدیریتی شامل رخوت و سستی، دریافت رشوه، وجدان کاری پائین، نبود نظم و انضباط، عزل و نصب خارج از ضوابط، تبعیض و بی عدالتی، بدحجابی، دروغ و بداخلاقی و دیگر موارد را شامل می شود.

*
جلوگیری از اقدام غیرقانونی یک گروه در برخورد با بدحجابی

معاون سازمان های نظامی و قضایی ستاد احیاء استان همدان یادآوری کرد: چندی پیش گروهی تشکیل شده بود که قصد اقدام علنی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر داشتند در حالیکه این اقدام آنها در حاکمیت اسلامی جرم محسوب می شود.

شهبازی افزود: به اعضای این تیم گفتیم 'شما که این همه تعصب به اجرای امر به معروف و نهی از منکر دارید چرا تنها موضوع بدحجابی را می بینید؟' 'چرا در راستای ترویج فرهنگ مهرورزی در جامعه، فرهنگ اقامه نماز و کاهش آمار طلاق اقدامی نمی کنید'؟

وی با تاکید بر اینکه نباید امر به معروف منحصر به یک موضوع شود اضافه کرد: اجرای امر به معروف نیازمند عزم همگانی است و با یک سازمان و نهاد نمی توان کاری انجام داد.

وی اضافه کرد: یعنی مسئولان، مردم ، مساجد و سازمانها مردم نهاد باید بخشی از کارشان امر به معروف و نهی از منکر باشد چرا که تنها راه علاج مشکلات جامعه توجه به امر به معروف است.

*امر به معروف باید مردمی شود

معاون دادگستری همدان با ذکر خاطره ای از یک نویسنده غربی گفت: 'مایکل کوک' روزی در حال مراجعه به محل کار در مترو شاهد هتک حرمت یک زن و درخواست کمک از سوی وی بود ولی مسافران مترو از کنار هیاهو و فریادهای این زن بی تفاوت گذشتند.

گلستانی افزود: این صحنه موجب شکل گیری این سوال در ذهن نویسنده غربی شد که 'چرا فردی در ملاء عام مورد ظلم و تجاوز قرار می گیرد و هیچکس نسبت به این موضوع واکنشی نشان نمی دهد'؟ بنابراین 13 سال اقدام به بررسی ادیان مختلف کرده تا ببیند امر به معروف و نهی از منکر در کدام ادیان وجود دارد.

وی اضافه کرد: این فرد پس از یک دهه تحقیق به این نتیجه رسید که در تمامی فرقه های اسلام به این موضوع تاکید شده و آن را یک امر پویا می دانند بر این مبنا 'مایکل کوک' 2 جلد کتاب در بحث امر به معروف و نهی از منکر تالیف کرد.

این مقام قضایی اظهار کرد: عملی کردن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نیازمند ساز و کار است یعنی اگر قصد امر به معروف در محله محل سکونت را داریم باید مساجد به عنوان محور و پایگاه امر به معروف و نهی از منکر در هر محله تبدیل شوند.

گلستانی بیان کرد: در محله مردم می توانند با شناسایی بانوان مطلقه، افراد بی سرپرست و بد سرپرست نسبت به برگزاری دوره های آموزشی مهارت های زندگی، برگزاری کلاس های دینی و مذهبی و آموزش قرآن اقدام کنند.

مسئول حقوقی شورای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان تاکید کرد: بر این مبنا، ساختار و آموزش امر به معروف باید مردمی شود.

گلستانی با ذکر اینکه باید در زمینه فریضتین یک دیده بانی عمومی ایجاد شود افزود: هر فرد در هر حوزه ای نمی تواند امر به معروف کند بلکه کسی که قصد امر به معروف یک فعال سیاسی یا اقتصادی را دارد باید در آن زمینه متخصص باشد.

وی تاکید کرد: امربه معروف و نهی از منکر می تواند به صورت گروهی انجام شود و حتی در قانون اجازه تجمع و تظاهرات دسته جمعی برای جلوگیری از بروز یک منکر سیاسی داده شده است.

وی گفت: هیچ شخص و گروهی حق ندارد به بهانه امر به معروف و نهی از منکر به اعمال مجرمانه شامل توهین، ضرب و جرح و قتل اقدام کند در غیر اینصورت مجازات می شود.

معاون دادگستری همدان با تاکید بر ضرورت وجود سازو کار برای امر به معروف گفت: تا ساختار ایجاد نشود نمی توان امر به معروف را عملی کرد چون نمی توان در حالیکه امر به معروف شامل همه افراد می شود نسبت به یک گروه این فریضه را انجام داد و گروه دیگری را رها کرد.

گلستانی افزود: اگر یک قاضی یا فرد با نفوذ تخلفی کرد چگونه باید به وی تذکر داد و چه اقدامی باید کرد که از سوی وی دچار مشکل نشد؟

*تاثیر مثبت امر به معروف در کاهش فساد اداری

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح همدان گفت: یکی از حوزه های جامعه هدف امر به معروف، ادارات، سازمانها و کارخانجات هستند.

شهبازی با بیان اینکه راهکار مناسبی برای اجرای امر به معروف در ادارات نداریم افزود: در صورت وجود راهکار و اجرای فریضه امر به معروف توسط افراد متخصص در امور ادارات می توان فاصله مدیر با مردم را کاهش داده و دسترسی مردم به مدیران را تسهیل کرد.

وی اضافه کرد: همچنین می توان شاهد تکریم ارباب رجوع در ادارات و جلوگیری از کارشکنی کارکنان، بی حوصلگی و بی رمقی کارمند شد.

معاون سازمان های نظامی و قضایی ستاد احیاء همدان اظهارکرد: برخی کارمندان چون می دانند اگر کاری انجام بدهند یا ندهند حقوق خود را سر ماه دریافت می کنند کاری انجام نمی دهند که این یک منکر و آسیب اجتماعی است.

شهبازی افزود: برای پیشگیری از این منکر سیاسی باید به میزان کار و فعالیت افراد در نهادها حقوق پرداخت کرد که این مطالبه در صورت توجه به حوزه امر به معروف عملی می شود.

وی بیان کرد: بر اساس بند هشت ماده 16 یکی از تکالیف امر به معروف آموزش و پژوهش است بنابراین باید تحقیق میدانی در زمینه معروفات و منکرات از جمله علت دریافت رشوه، بی حوصلگی کارمند، افزایش کاغذ بازی در ادارات انجام شود.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح همدان بیان کرد: روزانه شمار زیادی از شهروندان به ادارات و نهادهای عمومی و دولتی مراجعه می کنند بنابراین اگر در این نهادها فضای اسلامی اخلاقی حاکم باشد می توان به ترویج امر به معروف کمک کرد.

*
توهین و ضرب و جرح رایج ترین منکر در همدان

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان گفت: توهین به اشخاص رایج ترین منکر در این استان است به گونه ای که در بین 20 جرم شاخص، بالاترین رتبه را دارد.

گلستانی افزود: به استناد پرونده های تشکیل شده در محاکم قضایی این استان توهین به افراد در سال گذشته نسبت به سال 94 حدود 19 درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: بالا بودن این آمار گویای پائین بودن آستانه تحمل مردم است چون به خاطر کمترین موضوعی به یکدیگر توهین کرده و این اقدام در ادامه منجر به شکل گیری پرونده قضایی می شود.

مسئول حقوقی شورای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان تاکید کرد: باید علت بالا بودن آمار توهین به اشخاص بررسی شود و روانشناسان علت بروز این منکر اجتماعی را واکاوی و راهکار برای رفع آن ارائه کنند.

گلستانی افزود: ایراد ضرب و جرح عمدی دومین منکر رایج در این استان است به گونه ای که سال گذشته شاهد افزایش 2 درصدی پرونده ها در این ارتباط بودیم.

وی اضافه کرد: باید شیوه و مهارت کنترل خشم در ابعاد مختلف اجتماعی به همراه نحوه تعامل و گفت و گو در صورت بروز مشکل به شهروندان آموزش داده شود.

وی از پائین بودن ایفای به تعهد در بین مردم انتقاد کرد و گفت: با وجود انعقاد قرارداد و تفاهم نامه ولی در صورت بروز مشکل طرفین تعهد خود را عملی نمی کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان اظهار کرد: به سادگی و بدون داشتن یک برنامه جامع آموزشی نمی توان منکر را در جامعه کاهش داد.

*
دلدادگی مردم به اهل بیت بزرگترین معروف در همدان

معاون سازمان های نظامی و قضایی ستاد احیاء استان همدان گفت: اهالی دارالمومنین و دارالمجاهدین شیفته اهل بیت هستند که این دلدادگی و عشق به ائمه اطهار (ع) ظرفیت مناسبی برای ترویج فرهنگ امر به معروف است.

شهبازی افزود: با ورود به ماه های صفر، محرم و در دیگر مناسب های دینی و مذهبی شاهد حضور و استقبال گرم مردم از این مناسبت ها هستیم.

وی تصریح کرد: دیدگاه و خواسته های جوانان امروزی با گذشته تفاوت دارد بنابراین باید با مخاطب شناسی نسبت به رفع ابهامات و گره های ذهنی جوانان در مساجد و محافل مذهبی اقدام کرد.

وی تاکید کرد: علما، مداحان و هیات امنای مساجد باید به علم روز مجهز باشند و با زبان امروزی جوانان را به دین و مذهب و انجام معروفات و نهی از منکرات دعوت کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا
انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات