خبرهای داغ:
بسیج علمی گزارش می دهد:

تولید محصولی جهت جلوگیری از دیابت توسط محقق بسیجی سیستانی

ماست کارلا توسط محقق بسیجی استان باعث رفع مشکل دیابت که امروزه بسیار شایع شده و به عنوان کنترل کننده این بیماری عمل می کند، تولید شد.
کد خبر: ۹۰۶۸۵۲۲
|
۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴

تولید محصولی جدید جهت جلوگیری از دیابت توسط محقق سیستانی و بلوچستانی 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از سیستان و بلوچستان خبرگزاری بسیج، منصور فاضلی رستم پور دکترای فیزیولوژی گیاهی، رئیس مرکز آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی شهید خیابانیان زاهدان، عضو هیات علمی و مولف کتاب، داور، محقق و کارآفرین برتر استان در حوزه گیاهان آبزی فعالیت دارد.

رئیس مرکز آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بیان داشت: در حال حاضر 2 طرح کارآفرینی با مشارکت دانشجویان و فارغ التحصیلان این مرکز تحت عنوان تولید ماست کارلا و تولید نهال محصولات گرمسیری با سرمایه گذاری موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی استان در دست اجرا داریم.

تراریوم، پالاداریوم، پلنت آکواریوم

فاضلی بیان داشت: فعالیت و علاقمندی بنده در زمینه گیاهان آبزی تراریوم (تراریوم محیطی برای پرورش و نگهداری گیاهان و به بیان دیگر محیطی برای ایجاد ریزاقلیمی با رطوبت بالا و سازگار با هم نیز هستند و در یک ظرف معمولاً شیشه‌ای و سربسته رشد می‌کنند)، پالاداریوم (پالاداریوم ها حد واسط  بین آکواریوم های گیاهی و تراریوم می باشند. یک قسمت داخل آب و قسمت دیگر خارج از آب می باشد. پالاداریوم ها بخاطر قسمت بیرون آب ملموس تر، قابل حس تر و احساسی تر هستند. بخاطر فضا، آب کمتری دارند و طبیعتاً به نگهداری کمتری و همچنین  نیازهای کمتر به سیفون های مداوم، کود مایع ، فیلتراسیون قوی و سیستم کربن دی اکسید دارند) و پلنت آکواریوم (آکواریوم های گیاهی نوعی از آکواریوم های آب شیرین هستند که با گونه های مختلف گیاهان طبیعی تزیین شده اند) است و هم اکنون تعدادی از فارغ التحصیلان مرکز در این حوزه شاغل و کسب درآمد دارند.

نتیجه تصویری برای عکس تراریوم

وی در خصوص بازار کار این حرفه گفت: گیاهان آبزی یکی از فعالیت های تحت عنوان  کار محسوب می شود که به تازگی بازار خوبی را پیدا کرده است و خیلی از خانواده های ایران راغب به خرید این محصول هستند. به دلیل پایین بود هزینه های مواد اولیه برای ساخت تراریوم و عدم نیاز به دستگاه و یا تکنولوژی خاصی، ساخت تراریوم در منزل می تواند منبع درآمد قابل ملاحظه ایی باشد. لذا بازار خوبی دارد، بخصوص گیاهان آبزی که هم قیمت مناسب و هم تکثیر بصرفه ای دارند.

تولید ورمی کمپوست

کارآفرین بسیجی استان در خصوص دیگر فعالیتهای خود گفت: طرح تولید ورمی کمپوست سال 96 مصوب شد و اکنون به مرحله تولید رسیده است و پیش بینی می شود 10 تن تولید و 5 تن قابل فروش داریم. ورمی‌کمپوست متشکل از کرم خاکی و کود آلی به معنای نوعی کود آلی است که از فعالیت کرم خاکی حاصل می‌گردد. این کرم‌ها با کاوش خاک و تغذیه عناصر موجود در خاک و آمیختن آن با آنزیم‌های موجود در بدن خود، خاک را تازه می‌کنند و قدرت باروری آن را افزایش می‌دهند همچنین به دلیل جابجایی مداوم در خاک، با ایجاد سوراخ‌های زیاد، راه نفوذ اکسیژن به خاک را آسان می‌کنند. اما کمپوست بذر علف هرز را ندارد و کرم موجود در محصول بذر علف هرز را از بین می برد و مواد غذایی کافی را راحتر در اختیار گیاه قرار می دهد.

نتیجه تصویری برای عکس ورمی کمپوست

ماست کارلا درمان دیابت

فاضلی ادامه داد: ماست کارلا با یک اعتباری مصوب کشت و تولید شد و اکنون دنبال اخذ مجوزهای لازم برای تولید انبوه هستیم. هدف از تولید این محصول رفع مشکل دیابت که امروزه بسیار شایع شده و به عنوان کنترل کننده آن عمل می کند، بود.

رئیس مرکز آموزش کشاورزی و منابع طبیعی تصریح کرد: تولید ماست کارلا یک ایده جدید در حوزه کشاورزی و درمان با کمک مرکز کارآفرینی موسسه آموزش عالی و مهارتی علمی کاربردی از سال 96 انجام شد. این ایده متعلق به مهندس نورزائی که تعدادی فارغ التحصیل تحت حمایت و راهنمایی ایشان قرار گرفتند، مطرح شد.

 

نتیجه تصویری برای عکس ماست کارلا

کارآفرین استان بیان کرد: گیاه کارلا یا موموردیکا کارانتیا از خانواده کدوئیان و ظاهر آن شبیه خیار است. طعم آن تلخ و مصارف چندبعدی دارد از ریشه، ساقه، برگ، میوه و تخم آن می توان استفاده ی غذایی و دارویی کرد. اثرات تایید شده میوه کارلا در کاهش قندخون نوع 2 و کاهش کلسترول ثابت شده و عدم گزارش اثرات جانبی باعث شده تا بیماران زیادی داوطلب مصرف این گیاه دارویی جدید در ایران باشند.

وی اظهار داشت: میوه شفابخش کارلا باید وقتی نارس است مصرف شود. در این شرایط بیماران با یک چالش عمده برای درمان خود روبرو هستند و آن که تلخی این میوه باعث می شود تا عمل بلع به سختی صورت پذیرد و در نتیجه تعداد کثیری از بیماران از درمان با این میوه محروم باشند.

فاضلی خاطرنشان کرد: در این طرح گیاه کارلا در مرکز آموزش کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه علمی کاربردی کشت و پس از برداشت محصول در چرخه فرایند تولید ماست کارلا قرار گرفت. لازم به ذکر است که به علت شیوع بیماری قند در جامعه مشتریان زیادی متقاضی دسترسی به آن هستند.

رئیس مرکز آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گفت: طریقه مصرف ماست کارلا به این صورت است که باید به صورت ناشتا میل شود و در صورتی که قند خون فرد بیش از 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد باید شب هم مصرف آن تکرار شود.

وی در انتها خطاب به افراد جویای کار افزود: کارآفرینی یک خصیصه ذاتی نیست، بلکه باید از طریق ممارست و کسب مهارت های خاص و تغییر نگرش و همچنین ایجاد انگیزه در انسان بوجود آید. با عنایت به این مطالب به نظر می رسد، همت و پشتکار فراوان توشه راه کارآفرینان موفق و کارآزموده می باشد.

ارسال نظرات