خبرهای داغ:
معاون وزیر میراث فرهنگی کشور:

آثار صنعتی و مدرن ایران ثبت جهانی شوند

معاون وزیر میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه پرونده کریدور راه‌آهن کشور در حال انجام است، گفت: آثار مدرن و صنعتی ایران نیز علاوه بر آثار تاریخی و طبیعی ایران باید ثبت جهانی شوند.
کد خبر: ۹۱۷۷۳۷۰
|
۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲

آثار صنعتی و مدرن ایران ثبت جهانی شوندبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدحسن طالبیان در کنفرانس خبری نشست‌های جهانی راه ابریشم به میزبانی همدان اظهار داشت: ایران و همدان جایگاه ویژه‌ای در جاده ابریشم و جهان دارند.

وی با بیان اینکه بخشی از پرونده راه موسوم به ابریشم انجام شده است، گفت: شاهراه‌های خراسان و راه‌های فرعی در هر کشوری باید اسم خاصی داشته باشند.

معاون وزیر میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: تنوع فرهنگی، ادیان و میراث ناملموس در جاده ابریشم حائز اهمیت است، ۲۵ قطب و سه کریدور برای ثبت جهانی در مرحله اول انتخاب شده و در هفتمین اجلاس جهانی راه ابریشم مطرح می‌شوند.

معاون وزیر میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه آثار از جهت اهمیت و تجارب بسیار زیاد به طور حرفه‌ای در پرونده مسیر شاهی جمع‌آوری شده است، ابراز داشت: ۲۴ سال به خاطر شرایط جنگی و بازسازی، ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی ایران انجام نشده بود اما در چند سال اخیر مسئولان در این زمینه به طور شبانه‌روزی تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه پرونده کریدور راه‌آهن کشور در حال انجام است، افزود: آثار مدرن و صنعتی ایران نیز علاوه بر آثار تاریخی و طبیعی ایران باید ثبت جهانی شوند؛ ثبت جهانی مدیریت یکپارچه بسیار مهم است و ثبت زنجیره‌ای کاروانسراهای ایران در حال انجام است و نام دو کاروانسرای همدانی در این پرونده وجود دارد.
طالبیان در خصوص قنات‌های کشور، گفت: ۱۱ قنات ثبت جهانی شدند؛ ثبت جهانی قنات‌های کشور نشان‌دهنده اهمیت ۳۵ هزار قناتی است که در ایران وجود دارد.

وی با بیان اینکه بعضی از پرونده‌های جهانی باز هستند و می‌توان سالیانه ۲۵ درصد به آنها اضافه کرد، خاطرنشان کرد: طی روزهای آینده بازدیدی از قنات قاسم‌آباد انجام می‌شود و در صورت تأیید این قنات به پرونده قنات‌های جهانی اضافه خواهد شد.

معاون وزیر میراث فرهنگی کشور با اشاره به ظرفیت بالای همدان در راستای برگزاری نشست‌های بین‌المللی یادآور شد: رسانه‌ها بهترین یار و حمایت کننده موضوعات میراث فرهنگی هستند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات