خبرهای داغ:
وزير علوم، تحقیقات و فناوری:

راه ابریشم می‌تواند بستر انتقال علم و فرهنگ باشد

وزير علوم، تحقیقات و فناوری گفت: راه ابریشم می‌تواند بستر انتقال علم و فرهنگ توأم با مبادله تجاری باشد.
کد خبر: ۹۱۷۷۳۴۷
|
۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵

راه ابریشم می‌تواند بستر انتقال علم و فرهنگ باشدبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر منصور غلامی در اجلاس جهانی راه ابریشم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ایثار و شهادت در هشت سال دفاع مقدس، اظهار داشت: راه ابریشم می‌تواند بستر انتقال علم و فرهنگ توأم با مبادله تجاری باشد.

وی با بیان اینکه اين نشست جهانی دستاوردهای مهمی را برای مردم حاشیه این جاده دارد، گفت: ایران هیچ‌گاه در طول تاریخ به هیچ سرزمینی تهاجم نداشته است که ناشی از صلح‌مداری اين ملت است.

وزير علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به وجود قدیمی‌ترین دانشگاه جندی شاپور در ایران به عنوان قديمی‌ترين دانشگاه جهان با یک هزار و ۷۵۰ سال پیشینه اشاره كرد و ابراز داست: اين موضوع نشان از آن دارد كه تاریخ توجه به علم و دانش در ایران به گذشته‌های بسیار دور برمی‌گردد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه مجموعه راه ابریشم در توسعه علم و فرهنگ و از درهم تنیدگی غنی بین فرهنگ ایرانی و اسلامی، خاطرنشان کرد: ایرانیان با سبقه فرهنگی و تاریخی وقتی با ایدئولوژی دینی مواجه شدند با علم و آگاهی آن را پذیرفتند چراکه اسلام دینی بود که با پیام خواندن و توجه به علم شروع شد.

وی با بيان اينكه اين تفكر نشان می‌دهد مردمان آن زمان علم و دانش را ارزش می‌دانستند، تصریح کرد: به هم رسیدن دین اسلام و ارزش‌گذاری به علم و تاریخ علم دوستی در اين كشور موجب درخشش علم و دانش در قرن سون و چهارم شد و پيشرفت علم در بین جهانیان شد.

غلامی در ادامه با اشاره به اينكه اين راه در آن زمان علاوه بر محل تجارت بستری برای تبادل علم و اندیشه بود، گفت: با وجود سختی‌هایی که در ارتباط گیری بين دانشمندان وجود داشت اما آنها راه طولانی برای بحث و بهره‌گيری از توانمندی علمی می‌پيمودند.

وی با اشاره به اهمیت همدان به عنوان یکی از شهرهایی که در مسیر راه ابریشم وجود دارد، افزود: همدان علاوه بر حیات سیاسی، محل زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در کنار یکدیگر بوده است و قوم کرد، ترک، لر و مذاهبی از مسیحیت، کلیمی و زرتشتی را داشتیم و نشست‌های این چنینی به طور قطع دستاوردهای گرانمایه‌ای برای مردم و اقوام مختلف حاشیه این جاده مهم خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات