خبرهای داغ:
شاهرود_ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در نشست با اعضای دبیرخانه کنگره نکوداشت ابن یمین فریومدی بر اهمیت برگزاری این کنگره تاکید و خواستار مشارکت دستگاه‌های فرهنگی، دانشگاهی و اجرایی در برگزاری هرچه بهتر این کنگره شد.
کد خبر: ۹۵۱۹۹۸۵
|
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹

مشارکت فعال دستگاه‌ها در برگزاری کنگره بزرگداشت ابن یمین فریومدی در شرق استان سمنانبه گزارش خبرگزاری بسیج، فرشید فلاح در این نشست که در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود برگزار شد از برگزاری این کنگره در سه سطح شهرستانی، استانی و ملی خبر داد و گفت: کنگره نکوداشت ابن یمین فریومدی قرار است مهر ۱۴۰۲ برگزار ود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مختلف شهرستانی و استانی در برگزاری این کنگره افزود: پوستر این کنگره نیز به زودی در مراسمی رونمایی خواهد شد.
امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی شاعر ایرانی فیلسوف، شاعر و بزرگ‌ترین قطعه سرای ایرانی قرن هشتم هجری است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد خراسان (در استان سمنان کنونی) و نیز در سبزوار خراسان، سپری شد.
او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایرانی نه تنها در ایران و سرزمین‌های آشنا با زبان و ادبیات فارسی؛ بلکه در خارج از این مرز و بوم مشهور و شناخته شده است و در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن‌ها رفته و کتاب‌ها و مقالات نوشته شده است.
اندرز و طعن و طنز در قطعه‌های او مشهود است، ابن یمین در شمار افراد روشن ضمیر و بیدار دل است که در لباس قناعت و ساده زیستی و نیز پاکدلی و آزاداندیشی به سرودن شعر دست می‌یازد.
سخنانش از آزادی و آزادگی است و آنجا که سخن از پشت پا زدن به هستی بی بنیاد این جهانی و ناپایداری آن است، احساس این مرد بزرگ را می‌توان دید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار