خبرهای داغ:
شاهرود_ رئیس دادگستری شهرستان شاهرود با بیان اینکه ناهنجاری بی حجابی جرم است، گفت: ۱۱۸۳ پرونده حقوقی و ۸۰۳ پرونده کیفری منجر به سازش شده که ۳۸ درصد پرونده‌ها را تشکیل داده است.
کد خبر: ۹۵۲۲۳۰۸
|
۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴

صلح و سازش ۳۸ درصد پرونده‌های اختلافات خانوادگی در شاهرود/ناهنجاری بی حجابی جرم استبه گزارش خبرنگار بسیج، احمد مطهری نسب در نشست خبری هفته قوه قضاییه در سالن جلسات دادگستری شهرستان شاهرود با بیان اینکه ۳۰ نفر کادر قضایی و ۳۵ شعبه موثر در مجموعه دادسرا و دادگستری و شورای حل اختلاف شهرستان داذیم، افزود: قضات مستقر ما علاوه بر دادگستری در یازده شعبه شورای حل اختلاف نیز به قضاوت مشغول هستند.
او با ارائه گزارشی از عملکرد دادگستری در سال گذشته، گفت: ۳۷۷۱۴ پرونده در مجموعه قوه قضاییه شهرستان وارد شده و ۳۷۹۱۰ پرونده خارج شده که نسبت به سال قبل آن ۱۹۶ پرونده سال هم رسیدگی و مثبت تلقی می‌شود.
رئیس دادگستری شهرستان شاهرود با بیان اینکه شاید یک پرونده چندین بار ثبت شود، اظهار کرد: یک پرونده در دادستانی ثبت و بعد در شورای حل اختلاف نیز ثبت و در دادگستری هم مجدد ثبت و در مجموع یک پرونده سه تا ثبت شود و این آمار با توجه به این سیر مراحل برای شهرستان زیاد نیست.
مطهری نسب با اشاره به پرونده‌های وارده به ۱۲ شعبه دادگستری فعال اعم از کیفری، حقوقی و خانواده و انقلاب، ۱۷۶۱۰ پرونده است، افزود: ۱۷۶۲۸ پرونده رسیدگی شده و عملکرد مثبت ۱۸ در سال ۱۴۰۱ دارد و پرونده‌های در ۱۲ شعبه دادسرا، ۹۲۰۵ پرونده وارد شده که ۹۲۰۶ پرونده خارج شده که مثبت یک عملکرد دارد.
او به پرونده‌های شورای حل اختلاف در ۱۱ شعبه نیز اشاره کرد و گفت: در این شورا از ظرفیت معتمدین و موثرین استفاده می‌شود که ۱۰۸۹۹ پرونده وارد شده و ۱۱۰۷۶ پرونده خارج و عملکرد ۱۷۷ مثبت داشته است که ۱۱۸۳ پرونده حقوقی و ۸۰۳ پرونده کیفری منجر به سازش در شورای حل اختلاف شده است.
او به پتانسیل مردم متدین شهرستان و فرمایش رهبر انقلاب در این راستا اشاره کرد و افزود: از سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در پرونده قتل و قصاص ۵ پرونده رضایتی داشتیم که از اولیا دم و متدیین و معتمدین شهر در تحقق این امر تشکر می‌کنیم.
مطهری نسب با تاکید بر اجرای قانون حجاب و عفاف و فرهنگ سازی که مورد تاکید رهبری است و اثرگذار است، بیان کرد: اعتقاد داریم افراد جامعه اگر بی تفاوت حرکت نکنند این بلا دامن گیر ما نمی‌شود و اقدامات بسیار خوبی در شهرستان انجام شده که از دادستان تشکر می‌کنم که قاضی ویژه انتخاب کردند که میدانی برای گروه‌های مخاطب پیگیری می‌کند و شعبه ویژه هم در دادگستری داریم که منجر به حکم شده است و پرونده‌های فراوانی داریم.
او تصریح کرد: ناهنجاری بی حجابی جرم است و اگر اعلام جرم شود دادگستری پیگیری می‌کند و محدودیت دستگیری و برخورد نداریم.
صلح و سازش ۳۸ درصد پرونده‌های اختلافات خانوادگی در شاهرود/ناهنجاری بی حجابی جرم استرئیس دادگستری شهرستان شاهرود به شهرک فدک و کوثر نیز اشاره کرد و گفت: رای قطعی برای این دو شهرک صادر شده و به فرماندار و مدیرکل راه و شهرسازی ابلاغ شده تا سرع‌تر تعیین تکلیف کنند و بهانه‌ای در این خصوص وجود ندارد.
او به برایند رو به رشد در طلاق شهرستان نیز اشاره کرد و افزود: این رشد فقط در حد پنج تا شش درصد است و دو شعبه خانواده داریم که اختصاصی به اختلافات خانوادگی رسیدگی می‌کند و نکته امیدآفرینی در جامعه این است که ۳۸ درصد پرونده‌های اختلافات خانوادگی منجر به صلح و سازش می‌شود و این هم به دلیل تعهد دینی و اعتقادی مردم شاهرود است
او با بیان اینکه دو شعبه تخصصی در سمنان و شاهرود برای اختلافات خانوادگی وجود دارد، ادامه داد: مشکلات اقتصادی و اعتیاد و بیکاری از عوامل مهم اختلافات خانوادگی است که در پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد و شورای حل اختلاف روی اختلافات خانوادگی کار و جلسات مشاوره و گفتگو انجام و سبب این درصد صلح و سازش پرونده هاست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها