خبرهای داغ:
شاهرود_ مدیر جهادکشاورزی شهرستان شاهرود گفت: امسال بیش از ۲۹ هزار و ۴۰۰ تن پیاز از ۴۲۰ هکتار زمین‌های کشاورزی شهرستان شاهرود برداشت شد.
کد خبر: ۹۵۵۰۹۱۵
|
۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲

برداشت بیش از ۲۹ هزار پیاز از زمین‌های کشاورزی شهرستان شاهرودبه گزارش خبرنگار بسیج، حمید آقا بیگی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه میانگین برداشت در هر هکتار ۷۰ تن است، ابراز کرد: مدیریت مناسب زراعی به ویژه تغذیه مطلوب شامل استفاده به موقع و میزان کافی از کود‌های پایه و عناصر ریزمُغذی می‌تواند تا ۲ و نیم برابر تولید پیاز را افزایش دهد. بر اساس رکوردگیری که طی چند روز گذشته انجام شد، با مدیریت مناسب زراعی یکی از بهره‌برداران این شهرستان، عملکرد برداشت پیاز به میزان ۱۷۰ تن در هر هکتار حاصل شد.
آقابیگی با بیان اینکه محصول پیاز از روز‌های پایانی شهریورماه در این شهرستان در حال برداشت است، اظهار کرد: این برداشت تا نیمه آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.
مدیر جهاد کشاورزی شاهرود ادامه داد: ۹۲ درصد از سطح زیر کشت پیاز این شهرستان در منطقه کلاته‌های غربی قرار دارد.
او با اشاره به اینکه کشت پیاز در این شهرستان از اواخر اسفندماه آغاز شد، افزود: زرگان، فلات و سفید صدفی از ارقام متداول کشت در این منطقه است.
آقابیگی با بیان اینکه هشت تا ۱۲ کیلوگرم بذر پیاز برای هر هکتار مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابراز کرد: این محصول جزء گیاهان زراعی کم‌آب‌بر به شمار می‌رود.
مدیر جهاد کشاورزی شاهرود ادامه داد: استفاده از روش‌های آبیاری قطره‌ای و نیز کشت نشایی به جای کاشت مستقیم بذر به کشاورزان توصیه می‌شود.
او اظهار کرد: ۲ هکتار از مجموع سطوح زیر کشت پیاز در شهرستان شاهرود به صورت نشایی اجرا می‌شود که بهره‌وری مناسب از آب را به همراه دارد.
آقابیگی با اشاره به اینکه کشت نشایی موجب صرفه جویی در مصرف آب می‌شود، ابراز کرد: زودرسی، کاهش مصرف سایر نهاده‌ها، افزایش کیفیت و یک‌دستی اندازه محصول تولیدی از دیگر مزایای کشت نشایی است.
شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان دارای ۳۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی است که از این میزان ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن باغ می‌باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار